Campingsäng (Biltema)

Personligen föredrar jag att sova i tält framför att sova i säng. Det gör inte min sambo... =)
Jag har kommit fram till att en tältsäng skulle öka antalet tältnätter radikalt, då det tar bort en av de, enligt henne, negativa aspekterna med tältning.

Det finns ju en del olika varianter på tältsängar.
Jag är intresserad utav den här modellen, men inte nödvändigtvis den från Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hus...gsang-37241/?gclid=CISPvuuY17cCFUt8cAodw0IAsw

Som ni alla vet finns det både bra och dåliga produkter på Biltema, så jag undrar helt enkelt om det är någon som testat just Biltemas modell?
Då sängen inte kommer användas mer än några gånger om året känns det onödigt att betala med än det dubbla för en märkessäng, men samtidigt skulle det vara intressant att veta om Biltemas modell är rent skit som faller isär efter tre nätter.

/Tomas

Har inte provat just den varianten, men tänk på att du får ett helt annat tryck på tältgolvet med en sådan. Dessutom är det några kilo extra att släpa med sig, men om hon tycker att det är värt det så... Är tältet ni har tillräckligt högt för en sådan? För nu pratar vi väl camping på tillrättalagda campingplatser och inte vandring i fjällen hoppas jag...

Har inte provat just den varianten, men tänk på att du får ett helt annat tryck på tältgolvet med en sådan. Dessutom är det några kilo extra att släpa med sig, men om hon tycker att det är värt det så... Är tältet ni har tillräckligt högt för en sådan? För nu pratar vi väl camping på tillrättalagda campingplatser och inte vandring i fjällen hoppas jag...

Det kommer inte bäras något, kåtan har inget golv och höjden är knappast ett problem. Isf går det att korta benen =)

Jag undrar enbart över kvaliteten på sängen =)

Jag har inte heller provat den men tänkte dela med mig lite allnännt.
Att sova på tältsäng ställer krav på takhöjden. Kondensvatten på sovsäcken bli inte roligare för att man ligger några dm över marken.
Obs att man behöver liggunderlag på sängen ändå. Annars kyls man på samma sätt underifrån som i hängmatta.

Jag sover väldigt bekvämt på en luftmadrass som bara är uppblåst till lite mer än hälften och
ett liggunderlag ovan på.

Jag köpte Biltemas tältsäng inför förra årets resa, och använde den exakt tre nätter. Två var inomhus och en utomhus i ett biltält.
Min erfarenhet av den natten utomhus var att det behövs ett liggunderlag under. För trots en lämplig sovsäck så frös jag hela nattten. Vilket aldrig skett i samma temperatur när jag använt ett Exped synmat 7.

Kvaliteten på Biltemas säng verkar ok. Hyfsat lätt att montera och stadig att ligga på.
Bekväm - Mja. Det var inget skönt att ha kortsidornas aluminumstänger under huvudet eller fötterna. Hjälptes av att ligga synmaten lätt upplåst ovanpå tältsängen.

Jag köpte Biltemas tältsäng inför förra årets resa, och använde den exakt tre nätter. Två var inomhus och en utomhus i ett biltält.
Min erfarenhet av den natten utomhus var att det behövs ett liggunderlag under. För trots en lämplig sovsäck så frös jag hela nattten. Vilket aldrig skett i samma temperatur när jag använt ett Exped synmat 7.

Kvaliteten på Biltemas säng verkar ok. Hyfsat lätt att montera och stadig att ligga på.
Bekväm - Mja. Det var inget skönt att ha kortsidornas aluminumstänger under huvudet eller fötterna. Hjälptes av att ligga synmaten lätt upplåst ovanpå tältsängen.

Den kändes alltså Ok rent kvalitetsmässigt?
Isf ska jag slå till :)

Att det behövs liggunderlag är givet.

Som Patrik skriver kommer du att skada tältgolvet på en natt med en liknande säng, pga punktbelastningen. Denna typ av campingsäng är nog mer ämnad för förtält till husvagn med brädgolv...;)

Ursprungsmodellen är NATOS fältsäng, Biltemas modell är säkert en billighetskopia. Har bara sovit i orginalet, den är tänkt för förläggningstält med gummimattor under eller i primitiva byggnader. Ligghöjden är till för att det skall gå att sitta på den oxså. Liggunderlag, luftmadrass erfodras om det inte är tropiska temperaturer där man sover.
Origo gjorde en svensk tältsäng som bara bygger 15cm, den går säkert att hitta begagnad på loppis eller överskott.
Väsentligheter som vikt, golvtryck och underkyla har tagits upp. Skall man sova många nätter om året i tält är definitivt tältsäng något att överväga.
De modeller jag prövat NATOS och Origo dög väl att dubbla som solbädd oxså. Har man bara packfordon så slå till. YMMV

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg