Campagnolo

Ha ha ha ;-). Ja ja, till att börja med så måste jag krypa till korset med att jag inte är ett dugg annat än en vanlig motionscyklist. Alltså snittar jag sällan över 35 km/h på mina rundor. Det jag menade var att fyrkant eller splines aldrig påverkat min snitthastighet. Skulle jag ställt upp i Vueltan eller Touren så skulle jag nog velat ha det senaste inom tekniken men för mig räcker det med det som finns nu. Typ som Campa har ;-) O dom har ju varit med ett tag inom cykling.... eller va..... fyrkant var ju inte bara han Sponge Bob nä......... eller????
 
hej..
Ok vad har du för märke på din cykel då? O enligt dom själv så finns den i allt från S-xxxl så passa kan den nog göra,men är den inte vridstyv så är det ju inte bra,,funderar öven på Trek,vet en som har en sån o han väger nästan 100kg o funkar bra till honom,,annars så får man väl Banta*ler*
 
engel; sa:
för mig räcker det med det som finns nu. Typ som Campa har
Jag vet inte om du har läst övriga inlägg i den här tråden eller ej....
Campa har from iår gått ifrån det gammaldags 4-kants vevlagret/vevpartiet.
De har bytt till det moderna lättare och vridstyvare Ultra Torque på alla sina grupper, utom Xenon. Läs mer här:
http://www.campagnolo.com/newprodc.php
Lätta vridstyva vevpartier/vevlager har andra tillverkare haft på marknaden sedan 10år!


kragan; sa:
vad har du för märke på din cykel då?
Jag har flera olika cyklar, ramarna i de tre jag använder mest/oftast är i stål/alu/kolfiber.
Kolfibercykeln är den jag har köpt senast, så självklart är det den jag är mest nöjd med:)
Här finns det ett test av den så att du kan jämföra med de tidigare i tråden
Canyon_Carbon_F10_-_0602.jpg

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Canyon_Carbon_F10_-_0602.jpg

Jag köpte iofs bara ramen och har byggt ihop den själv, även hjulen har jag byggt själv. Den väger nu <7,4kg och ser ut så här
H%C3%B6gersida_m_l%C3%A4ttviktshjul.JPG

Men den har kostat liite mer än 8000:-

enligt dom själv så finns den i allt från S-xxxl så passa kan den nog göra
Att du får en storlek som passar DIG är det absolut viktigaste för att din cykel skall funka bra för dig.
Hur bra koll har du på vilken storlek du behöver?
Två ganska bra ställen där du kan få hjälp att räkna ut din ramstorlek är http://www.competitivecyclist.com och http://www.wrenchscience.com

är den inte vridstyv så är det ju inte bra,,funderar öven på Trek,vet en som har en sån o han väger nästan 100kg o funkar bra till honom
Nja, olika cyklister är olika känsliga/krävande map vridstyvhet.
OBS
Det finns de som påstår att en vridstyv ram ger en obekväm cykel.
Det stämmer inte.
En cykel med en vridstyv ram är bättre, men bara om det inte innebär några andra nackdelar (typ: dyrare, ömtåligare, tyngre osv)
För en cyklist på 197cm är det BÅDE svårt att få en passande storlek och en tillräckligt vridstyv ram.
Likaså bör man vara xtra noggrann vid val av hjul, bäst blir det med vanliga hjul med minst 32-ekrar liite högre fälg, typ Mavic CXP33 men de måste vara välbyggda! Tyvärr säljs det såpass många färdigbyggda hjul nuförtiden att flera cykelhandlare inte är tillräckligt vana att bygga bra hjul.

Hjälp eller förvirring?


/Håkan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg