Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Campagnolo
- Trådstartare kragan
- Start datum
Visst gör Campa bra växlar. De anses av många vara mycket finare än Shimano.
Men precis som Shimano gör Campa växlar i många prisklasser. Från överkomliga ok, till svindyra jättefina.
Personligen har jag lite svårt för deras växelreglage då jag ofta kommer åt den lilla spaken på sidan av bromsahandtaget när jag står upp och bryter i cykeln.
Men det är nog bara en vanesak, jag har cyklat mer med Shimanos.
Men precis som Shimano gör Campa växlar i många prisklasser. Från överkomliga ok, till svindyra jättefina.
Personligen har jag lite svårt för deras växelreglage då jag ofta kommer åt den lilla spaken på sidan av bromsahandtaget när jag står upp och bryter i cykeln.
Men det är nog bara en vanesak, jag har cyklat mer med Shimanos.
Campa eller Shimano är bara en smaksak. Båda är jättebra. Nu har ju även SRAM slagit sig in i racervärlden men ligger ganska högt i både pris och kvalitet. Men för att svara på din fråga så kan du jämföra Campa vs Shimano enligt följande:
Campa Record - Shimano Dura Ace
Campa Chorus - Shimano Ultegra
Campa Centaur - Shimano 105
Campa Veloce - Shimano Tiagra
Det är i fallande ordning och grupper under dessa vet jag inget om.
Good luck!
Campa Record - Shimano Dura Ace
Campa Chorus - Shimano Ultegra
Campa Centaur - Shimano 105
Campa Veloce - Shimano Tiagra
Det är i fallande ordning och grupper under dessa vet jag inget om.
Good luck!
Menar inte att starta ett campa/shimano-krig, men tycker jämförelsen ovan var lite sned. Själv skulle jag dela in på följande (lite mer mystiska) sätt:
Record
Chorus - Dura ace
Ultegra
Centaur - 105 (nya)
Veloce
Tiagra
Sen kommer Mirage och Xenon från Campa samt Sora från Shimano. Ordningen dem emellan låter jag också vara osagd.
Vill dock hävda att alla system i listan (möjligen undantaget Tiagra) är bra nog även om man kör ganska mycket landsvägscykel. Skiljer kanske en del i livslängd, men åtminstone senaste 105-gruppen har fått strålande betyg för sin slitstyrka. Det blir aldrig riktigt samma sorts slitage på en landsvägscykel som på en MTB, så det är enligt min mening inte lika kritiskt.
Ett argument för Shimano är att reservdelarna är betydligt billigare och också lättare att hitta. Själv kan jag inte tänka mig annat än campa, men det är nog snarare att beteckna som en religiös övertygelse än nån sorts logiskt val. Tror du blir nöjd med vilket som, om du håller dig borta från de allra billigaste.
Record
Chorus - Dura ace
Ultegra
Centaur - 105 (nya)
Veloce
Tiagra
Sen kommer Mirage och Xenon från Campa samt Sora från Shimano. Ordningen dem emellan låter jag också vara osagd.
Vill dock hävda att alla system i listan (möjligen undantaget Tiagra) är bra nog även om man kör ganska mycket landsvägscykel. Skiljer kanske en del i livslängd, men åtminstone senaste 105-gruppen har fått strålande betyg för sin slitstyrka. Det blir aldrig riktigt samma sorts slitage på en landsvägscykel som på en MTB, så det är enligt min mening inte lika kritiskt.
Ett argument för Shimano är att reservdelarna är betydligt billigare och också lättare att hitta. Själv kan jag inte tänka mig annat än campa, men det är nog snarare att beteckna som en religiös övertygelse än nån sorts logiskt val. Tror du blir nöjd med vilket som, om du håller dig borta från de allra billigaste.
ok,tack för Hjälpen men vad för nåt Campa använder du själv??o vart finns det grejor att hitta,Nån bra sida som ni vet har..
Kan Mirage vara nåt att satsa på till landsväg,skall ge 8000kr för en cykel med sånt system elelr skall jag gå upp i pris,,har knappt råd till det,men får spara ett par månader till istället..
Kan Mirage vara nåt att satsa på till landsväg,skall ge 8000kr för en cykel med sånt system elelr skall jag gå upp i pris,,har knappt råd till det,men får spara ett par månader till istället..
http://happymtb.org/forum/read.php/1/541411
En tråd på happymtb om instegsracer, den kanske är till mer hjälp än diskussioner om vilka växlar/grupper som är bäst.
En tråd på happymtb om instegsracer, den kanske är till mer hjälp än diskussioner om vilka växlar/grupper som är bäst.
Helt klart har happymtb mycket kompetenta medlemmar och jag måste säga att Harald har rätt. Jag yxade lite väl grovt. Campa har mindre 'steg' mellan sina grupper än Shimano. Campa är åxå snyggare att se på i o m att alla vajrar från växel/broms-handtagen går under styrlindan. Tjusigt! Men för att kommentera Mirage. Den gruppen kommer inte att kunna hållas ansvarig ifall du ger upp cyklandet. Det är en mycket funktionell grupp som bara lämnar bättre bromsar att önska. Har du bara koll på att planera inbromsningarna så är Mirage helt ok. För att vidare kommentera diskussionerna på happy-länken så går jag på att den som är 183cm lång ska ha en 56-ram. För stor ram på en racer gör ingen glad, enligt min erfarenhet i a f. Vad är det för cykel du tänkt köpa?
Årsmodell och 9 eller 10-delat?
Campa Mirage är 'långt ned på listan' hos Campa, men funkar i praktiken bra.
Den enda Campa-gruppen man bör vara fundersam över är Xenon (den billigaste) som inte fungerar lika bra som de andra, och även den dyraste, Record, den är VÄLDIGT mkt dyrare och ger nästan inget mervärde för pengarna.
Men vad är det för årsmodell på Campa-grejjerna?
Campa har uppgraderat en hel del from -07, och skall man köpa ngn av de tidigare årsmodellerna, även nya, skall det vara med BRA rabatt!
Vad som 1st och främst är ändrat är att alla grupper nu är 10-delade.
Det betyder att det kan bli svårt att hitta 9-delade slitdelar om några år.
10-delat fanns iofs redan före -07, men om den aktuella cykeln BÅDE är 9-delad och före -07 så skulle jag pruta REJÄLT.
Andra uppgraderingar är nytt vevparti/vevlager, Ultra Torque, äntligen.
Personligen skulle jag ALDRIG köpa ett vevparti med ett gammaldags 4-kants vevlager.
Bättre framväxling (QuickShift)
Bättre nav (om det är hjul med Mirage-nav på cykeln)
Läs mer här:
http://www.campagnolo.com/newprodc.php
Är det en ny cykel eller begagnad?
Vad är det för övrig utrustning på cykeln?
Ram, hjul osv?
Kolla i happytråden för 8000:- kan du få en helt ny cykel med bra ram och bra utrusting, men enkla hjul.
Hjulen duger iofs i början, men är en given uppgradering (enl mig).
Jag tänker ffa på FAT Road project SL från http://www.fat-cycles.de
http://shop.cycles-4-u.de/media/artikel_tour_05-2006_med.jpg
Då får du iofs Shimano 105, men det är 10-delat och har i långtest (1200mil på ett år) och praktiken visat sig både fungera VÄLDIGT bra och vara slitstarkt.
/Håkan
kragan; sa:Kan Mirage vara nåt att satsa på till landsväg,skall ge 8000kr för en cykel med sånt system elelr skall jag gå upp i pris,,har knappt råd till det
Campa Mirage är 'långt ned på listan' hos Campa, men funkar i praktiken bra.
Den enda Campa-gruppen man bör vara fundersam över är Xenon (den billigaste) som inte fungerar lika bra som de andra, och även den dyraste, Record, den är VÄLDIGT mkt dyrare och ger nästan inget mervärde för pengarna.
Men vad är det för årsmodell på Campa-grejjerna?
Campa har uppgraderat en hel del from -07, och skall man köpa ngn av de tidigare årsmodellerna, även nya, skall det vara med BRA rabatt!
Vad som 1st och främst är ändrat är att alla grupper nu är 10-delade.
Det betyder att det kan bli svårt att hitta 9-delade slitdelar om några år.
10-delat fanns iofs redan före -07, men om den aktuella cykeln BÅDE är 9-delad och före -07 så skulle jag pruta REJÄLT.
Andra uppgraderingar är nytt vevparti/vevlager, Ultra Torque, äntligen.
Personligen skulle jag ALDRIG köpa ett vevparti med ett gammaldags 4-kants vevlager.
Bättre framväxling (QuickShift)
Bättre nav (om det är hjul med Mirage-nav på cykeln)
Läs mer här:
http://www.campagnolo.com/newprodc.php
Är det en ny cykel eller begagnad?
Vad är det för övrig utrustning på cykeln?
Ram, hjul osv?
Kolla i happytråden för 8000:- kan du få en helt ny cykel med bra ram och bra utrusting, men enkla hjul.
Hjulen duger iofs i början, men är en given uppgradering (enl mig).
Jag tänker ffa på FAT Road project SL från http://www.fat-cycles.de
http://shop.cycles-4-u.de/media/artikel_tour_05-2006_med.jpg
Då får du iofs Shimano 105, men det är 10-delat och har i långtest (1200mil på ett år) och praktiken visat sig både fungera VÄLDIGT bra och vara slitstarkt.
/Håkan
Jämför prylar, inte cyklister!
Skillnaden är TYDLIGT märkbar, men hur stor skillnad just DU upplever kan jag förstås inte svara på.
Jag vet bara att jag kommer aldrig mer att köpa ett vevparti/vevlager med den gamla föråldrade 4-kants fastsättningen.
Att ett gammaldags 4-kants vevlager/vevparti (oavsett tillverkare) flexar onödigt mycket beror ffa på vevlagrets mindre diameter.
Böjflexet hos en axel är proportionerligt mot diametern i kub, dvs fördubblar du diametern blir axeln 8ggr styvare.
En liten ändring av axelns diameter ger alltså en stor ändring av styvheten.
Dessutom har de integrerade vevlagrena/vevpartierna lagren placerade på utsidan av själva ramen(vevlagerhylsan) det ger också ett styvare vevlager/vevparti.
Dessutom blir livslängden hos lagrena längre pga deras större diameter, åtminstone om de är lika bra tätade.
Ett gammaldags 4-kants vevlager som jag har mätt har en diameter på c:a 17mm.
Axeln hos ett typiskt integrerat vevlager (FSAs MegaExo) har en diameter på 24mm.
En skillnad på över 40% och en (teoretisk) styvhetsskillnad på över 180%!
I praktiken blir skillnaden mindre eftersom även restena av vevpartiet flexar och naturligtvis även ramen.
Eller tog du bara chansen att få 'skryta' lite med vilken snabb cyklist du är ;-)
/Håkan
Har du inte provat annat än gammaldags 4-kants vevlager så väntar dig en positiv upplevelseengel; sa:Hördu Håkan, jag blev bara intresserad av varför du dömer ut square-axels så hårt? Har jag missat nåt?
Skillnaden är TYDLIGT märkbar, men hur stor skillnad just DU upplever kan jag förstås inte svara på.
Jag vet bara att jag kommer aldrig mer att köpa ett vevparti/vevlager med den gamla föråldrade 4-kants fastsättningen.
Att ett gammaldags 4-kants vevlager/vevparti (oavsett tillverkare) flexar onödigt mycket beror ffa på vevlagrets mindre diameter.
Böjflexet hos en axel är proportionerligt mot diametern i kub, dvs fördubblar du diametern blir axeln 8ggr styvare.
En liten ändring av axelns diameter ger alltså en stor ändring av styvheten.
Dessutom har de integrerade vevlagrena/vevpartierna lagren placerade på utsidan av själva ramen(vevlagerhylsan) det ger också ett styvare vevlager/vevparti.
Dessutom blir livslängden hos lagrena längre pga deras större diameter, åtminstone om de är lika bra tätade.
Ett gammaldags 4-kants vevlager som jag har mätt har en diameter på c:a 17mm.
Axeln hos ett typiskt integrerat vevlager (FSAs MegaExo) har en diameter på 24mm.
En skillnad på över 40% och en (teoretisk) styvhetsskillnad på över 180%!
I praktiken blir skillnaden mindre eftersom även restena av vevpartiet flexar och naturligtvis även ramen.
Varför tror du att typen av vevparti/vevlager skulle påverka hastigheten?Har cyklat ifrån spline-racers på min square-mtb.
Eller tog du bara chansen att få 'skryta' lite med vilken snabb cyklist du är ;-)
/Håkan
Skall köpa eller kolla på en Wilier racer 06 hos cykelmagneten heter
Escape med vxl Mirage är 9 delat dom skall ha 10800 men får en 06a för 8000kr,,hade även 07 på väg hem men dom var dyrare o med centaur vxl,,12000kr..vet inte om man får bättre grejor på nåt annat ställe behöver en hög för jag är 197cm lång o dom hade såna hemma elelr kunde ta hem..
Escape med vxl Mirage är 9 delat dom skall ha 10800 men får en 06a för 8000kr,,hade även 07 på väg hem men dom var dyrare o med centaur vxl,,12000kr..vet inte om man får bättre grejor på nåt annat ställe behöver en hög för jag är 197cm lång o dom hade såna hemma elelr kunde ta hem..
Den här?
Är det en sån här?
http://www.bikebuster.com/shop/nf_info.cfm/varenr/120614
Isåfall är det xtra viktigt att du inte bara får en cykel som passar i storlek (längden är viktigare än höjden) utan den behöevr oxå vara vridstyv för att inte upplevas som instabil eller tom börja wobbla!
Jag är själv >190 (och även väl >85kg) och vet hur svårt det kan vara att få en cykel som passar.
Jag har haft olika Italienska cyklar, men ingen av dem har fungerat riktigt bra för mig.
De jag har haft, och har kvar, som har fungerat bra är cyklar med rejeäla stabila oversize-ramar av alu, och de senaste två åren även en oversize kolfiber-ram.
Jag rekommenderar alltså att du INTE köper ngn Wilier, den är troligen inte tillräckligt stabil för dig.
Dessutom enl den danska sidan så finns den bara i 4 storlekar. Om det stämmer, så är chansen att även den största skulle passa dig MINIMAL.
Förutom FAT-cykeln kan du kolla tex på Poison-cykeln i Happytråden
http://happymtb.org/forum/read.php/1/541411/541604#msg-541604
Tex den här för 799 Euro
http://www.poison-bikes.de/shopart/D-1711-2.htm
Den är inte den lättaste cykeln, men den har en MYCKET stabil och säker ram och riktigt bra och stabila hjul.
/Håkan
kragan; sa:Skall köpa eller kolla på en Wilier racer 06 hos cykelmagneten heter
Escape med vxl Mirage är 9 delat
Är det en sån här?
http://www.bikebuster.com/shop/nf_info.cfm/varenr/120614
Om du är såpass lång så antar jag att även vikten är över normal? >85kg kanske?vet inte om man får bättre grejor på nåt annat ställe behöver en hög för jag är 197cm lång o dom hade såna hemma elelr kunde ta hem..
Isåfall är det xtra viktigt att du inte bara får en cykel som passar i storlek (längden är viktigare än höjden) utan den behöevr oxå vara vridstyv för att inte upplevas som instabil eller tom börja wobbla!
Jag är själv >190 (och även väl >85kg) och vet hur svårt det kan vara att få en cykel som passar.
Jag har haft olika Italienska cyklar, men ingen av dem har fungerat riktigt bra för mig.
De jag har haft, och har kvar, som har fungerat bra är cyklar med rejeäla stabila oversize-ramar av alu, och de senaste två åren även en oversize kolfiber-ram.
Jag rekommenderar alltså att du INTE köper ngn Wilier, den är troligen inte tillräckligt stabil för dig.
Dessutom enl den danska sidan så finns den bara i 4 storlekar. Om det stämmer, så är chansen att även den största skulle passa dig MINIMAL.
Förutom FAT-cykeln kan du kolla tex på Poison-cykeln i Happytråden
http://happymtb.org/forum/read.php/1/541411/541604#msg-541604
Tex den här för 799 Euro
http://www.poison-bikes.de/shopart/D-1711-2.htm
Den är inte den lättaste cykeln, men den har en MYCKET stabil och säker ram och riktigt bra och stabila hjul.
/Håkan
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Jämförelse Campagnolo respektive Shimano | Långcykling | 8 | ||
Shimano v/s Campagnolo | Långcykling | 3 | ||
Kan man blanda Shimano-Campagnolo? | Långcykling | 3 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg