Caldera Cone, test

I dag kom min Caldera Cone :)
Efter att ha väntat aldeles för länge fick jag äntligen testa den.

Caldera Cone är kort sagt ett lätt spritkök med vindskydd. Brännaren är gjord av en pepsiburk. Se bild nedan.
Min passar med en 1,3 liters titangryta. Vikten är enligt tillverkaren 173 g (gryta, lock, brännare och vindskydd).

På balkongen riggade jag då upp Trangia 27 (lilla), Trangia 25 (stora), Biltemakök och Caldera Cone.
Koktider i minuter för 1/2 liter vatten var som följer:
Trangia 27 8.30; Trangia 25 11.35 (ny dålig brännare); Biltema 9.30, Caldera Cone 9.25
Samtliga utan lock.

CC var alltså något långsammare än lilla Trangiat.

Med lock gick det åt 20 cl Tenol för att koka upp 1/2 liter vatten både i T27 och CC, tiderna var 6.40 (Trangia) respektive 7.10 (CC). Som jämförelse var koktiden för T27 med gas 3.30.

Med en Trangia-stekpanna gick det ok att steka bacon ovanpå konen. Dock var värmespridningen dålig.

Köket var ok att hantera. Brinntiden något kort, men brännaren svalnade fort, så det gick att fylla på rätt snabbt. Trangia sotade en del, medan Caldera Cone var helt sotfri utom lite vid stekningen.

Det här känns som ett rätt ok sätt att spara 6 hg på köket (jämfört med Trangia 27). Dessutom går det att packa så att det nästan inte tar någon plats i packingen.

/OJ

Bilagor

• DSC_9009.jpg
    DSC_9009.jpg
    110.5 KB · Visningar: 713
I dag kom min Caldera Cone :)
Efter att ha väntat aldeles för länge fick jag äntligen testa den.

Caldera Cone är kort sagt ett lätt spritkök med vindskydd. Brännaren är gjord av en pepsiburk. Se bild nedan.
Min passar med en 1,3 liters titangryta. Vikten är enligt tillverkaren 173 g (gryta, lock, brännare och vindskydd).
Kul att du är nöjd!
Men vad kostade det? En burk läsk kostar väl 5 kr?

Här är en annan modell

Den kostade mer än en burk läsk (som i och för sig bara kostar 50 öre :)
Å andra sidan fick jag med ett fint vindskydd och slapp hålla på och mickla själv. Sån är jag.

/OJ

Var inte blyg nu!
Jag vill ju veta vad det kostar att få det gjort, är lite nyfiken på framför allt vindskyddet/kastrull ställningen

Jag dömmer ingen, micklar järna själv men det slutar alltid med inköp när jag nästan är klar med micklet! sån är jag :)

Vindskyddet/ställningen och läskburksbrännaren kommer i ett kit. Just i det här fallet kostade de 40 dollar. Om vi utgår från att brännaren kostade 50 öre blir det väl nästan 40 dollar för vindskyddet :)
Grytan kostade 43 dollar extra.

Tullen och posten tog 283 kr.

Summa summarum: ca 950 kr.

Principen är ju enkel, så det borde inte vara omöjligt för någon med tid, utrustning och händighet att göra en själv. Tror tricket är att få lagom avstånd mellan brännaren och botten på grytan.
Hade du bott lite närmare hade du gärna fått snegla lite på min ;-)

/OJ

Vindskyddet/ställningen och läskburksbrännaren kommer i ett kit. Just i det här fallet kostade de 40 dollar. Om vi utgår från att brännaren kostade 50 öre blir det väl nästan 40 dollar för vindskyddet :)
Grytan kostade 43 dollar extra.

Tullen och posten tog 283 kr.

Summa summarum: ca 950 kr.

Principen är ju enkel, så det borde inte vara omöjligt för någon med tid, utrustning och händighet att göra en själv. Tror tricket är att få lagom avstånd mellan brännaren och botten på grytan.
Hade du bott lite närmare hade du gärna fått snegla lite på min ;-)

/OJ

Tack, hoppas att du återkommer med fler bilder (tex när allt är monterat) samt, recension. Lycka till i terrängen!

ps vad väger grytan och vad är det för märke? ds

Senast ändrad:
Grytan väger 120 - 130 g inklusive lock (olika uppgifter på säljarens hemsida...). Det är en 1,3 liters Evernew.

Recension kommer när jag har testat den i fält.

Berätta gärna hur det går med ett eventuellt bygge!
Vill du läsa mer om CC kan du gå in på tillverkarens hemsida: traildesigns.com

Ett par bilder till nedan.
Den lilla brännaren får till en rätt rejäl låga :)

/OJ

Bilagor

• DSC_9003.jpg
    DSC_9003.jpg
    27.2 KB · Visningar: 522
  • DSC_9004.jpg
    DSC_9004.jpg
    64.6 KB · Visningar: 568
Senast ändrad:
Det svåra där är väl själva vindskyddet som dessutom fungerar som grytstöd (grytans kant hänger på vindskyddet).

Men sen är väl den där brännaren gjord av flera olika burkar med olika diameter?

Det gäller det ju att grytans diameter och konens överkant stämmer.

Ja, den yttre burken är en vanlig pepsiburk, den inre verkar vara typ en red bull-burk.
Sen sitter det en primer pan underst. Den får man nog göra av något annat material än läskburkar, den är nämligen för stor.
Enligt tillverkaren är konstruktionen speciellt framtagen för att trivas i den mycket varma och syrefattiga miljön i konen :)
Troligen ser den lite annorlunda ut än andra cola-brännare. Men det ser inte ut att vara omöjligt att få ihop själv, om man skulle vilja det. Konstruktionen är enklare än de andra burkkök jag har sett på internet.

Bilderna jag tog är i min andra dator, jag ska se senare om jag har någon närbild av brännaren.

/OJ

Jag tycker den ser lite grann ut som en cat stove, fast av aluminiumburkar. Är den inre burken bara en ren "burk" med öppningen uppåt? Och den yttre bara en yttervägg med lufthål och ett hål upptill?

Förvärmningskanten är nog gjord av lite större ölburkar (jag har sett såna nämnas).

DIY-Caldera har jag funderat på ett tag, det kan ju inte vara omöjligt. Hur svårt kan det vara att skära ut en öppen kon? (Ärligt frågat, inte ironiskt.) Hur tjockt gods ska man satsa på? Hur långt är det från grytans botten till a) brännarens överkant och b) marken?

Som brännare tänker jag mig antingen en AndersJ-modell eller så kan man köra (trumvirvel) Esbit!

Å andra sidan bör ju ett cylindriskt ölburksvindskydd och ett trådkärlstöd inte komma långt ifrån när det gäller totalvikt...

Det jag gillar mest med Caldera Cone är titanvarianten, där man kan elda vanlig ved om man vill. (Varför kan man inte göra det i aluvarianten? Blir det för varmt? Bortsett från att hål för tältpinnar saknas, dvs.)

Senast ändrad:
Det jag gillar mest med Caldera Cone är titanvarianten, där man kan elda vanlig ved om man vill. (Varför kan man inte göra det i aluvarianten? Blir det för varmt? Bortsett från att hål för tältpinnar saknas, dvs.)

Svarar på mitt eget inlägg: Det blir för varmt för aluminium. Det varnas ganska explicit för att använda alu-varianten till vedeldning på Trail Designs hemsida.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg