Byxor

Jag söker nu ett par byxor att nyttja vår, sommar & höst i skogen och på fjället. Vinterbyxor (skal) har det vänts och vritts på massor här i forumet men ej 3-säsongersplagg.
De bör vara: Vattenavvisande (ej gtx) men "andas" bra, slitstarka, vindtäta, fungera tillsammans med ryggsäck (läs avbärarbälte) och tysta.

Skall man satsa på ett par med dragkedja på benen så att de går att nyttja till schorts? Tappar ofta i vikt och benfickor. Hållbarheten?

Har du några förslag på bra byxor?

Grönlandsbyxan

Jag tycker att Fjällrävens klassiska Grönlandsbyxa är ett bra alternativ. Vind- och vattentätheten kan anpassas efter behov mha grönlandsvax och den är extremt slitstark. Jag har ett par som jag har haft i tio år och de är fullt funktionsdugliga fortfarande. Jag har testat några andra byxor men aldrig varit lika nöjd.

65/35

Alla fritidsbyxor med 65 procent polyester och 35 procent bomull uppfyller dina krav. Det enda du behöver tänka på är att de känns rymliga och har önskvärt antal fickor på lämpliga ställen. Är du på jakt efter något särskilt märke finns Fjällräven, Chevalier, Jack Wolfskin, etc., etc.

/Nisse

nylonbyxor

Jag har goda erfarenhter av grönlandsbyxor och skulle knappast ha skaffat något annat om mina inte försvunnit, men de slår inte de nylonbyxor av typ The North Face Packable Pant som jag skaffade som ersättning. Mina enda klagomål så här långt (har använt ett par mycket intensivt i två år) är att jag skulle vilja ha en benficka till (byxorna har bara en) och så skulle jag vilja ha någon form av inbyggd åtsnörningsanordning nertill. De är allmänt mycket väl genomtänkta (gylfdragkedjan går åt fel håll för att gylfen ska vara lätt att öppna när man har midjebälte till ryggsäck e.d., knäna har försydda "böjningar" o.s.v.) men de verkligt stora fördelarna är att nylonet torkar så otroligt snabbt, att de är så lätta och tar så lite plats.

Det viktiga är alltså inte TNF utan nylonet, TNF är utmärkt men det kan ju finnas något annat märke som är mer prisvärt.

Jag har inte någon erfarenhet av byxor med avtagbara ben, men om jag skulle köpa ett par till så skulle det eventuellt bli ett par sådana eftersom det skulle få bort shortsen ur packningen. De tar inte stor plats, men ju mindre desto bättre. Delbara byxor är givetvis känsligare, men jag skulle ändå våga chansa med tanke på att jag i vilket fall som helt har ett par regnbyxor med på långvandringar.

ÖB's pilot byxa

Köpte mig ett par byxor på ÖB. Tror de kallades pilotbyxor. De är ju inte de allra mest slitstarka, men priset ligger ju i en helt annan prisklass. Kopte mina för 200:-, men det kan ha varit extrapris just då.
Det är en benficka på höger lår sen även en på vaden (fortfarande höger ben) På det vänstra så är det två större fickor som ar sydda på varandra, dvs den närmast benet går likalångt ner som den yttre. Sen sitter det även en smalare ficka där en mobil gps eller liknande passar fint.
Materialet är 65% polyester 35% bomull. Har inte testat hur bra det går att impregnera dom ännu, men de är inte direkt vattenavvisande som de är nu....

/Ola

Hej!
Vill du lägga lite mer pengar på brallorna kan jag rekomendera Fjällrävens 'Hunter Gore'. I princip den klassiska grönlandsbyxan, men med ett 'Goretex Z-liner'-foder löst hängt mellan yttertyget och ett tunt innerfoder. Jag tycker dom är riktigt luftiga och sköna, så länge temperaturen håller sig under 20-25 grader. (och annars kan man ju ha shorts ändå - om myggen tillåter..) Vattentäta är dom definitivt. Till minussidan hör att dom saknar dom förstärkningar man kan önska av ett par byxor som man alltid har utanpå stövlar/kängor, så dom slits fort på insidan av benen.

/Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg