Nu är jag iofs inte nåt särskilt häftigt typ klätterinstruktör utan mest en mesig svensson. Men min svensson-lapphund högg redan som valp hål i mina svindyra (för kvalitet lönar sig ju i längden) Mammut-softshellbyxor en dryg vecka efter att jag skaffat dem. Riiitschh sa det.Jag har två Mammutbyxor, en riktigt tunn och en tjockare. Den tunna har jag för sommarbruk, och den tjockare (precis lite tjockare än klättermusens "mithril" byxa) har jag övriga årstider, vare sig det är till skogs, isklättring eller toppturer till fjälls.
Jag sliter extremt hårt på mina grejer i jobbet (klätterinstruktör, fjällförare och övrigt frilufsande), och de märken som jag är mest nöjd med totalt sett när det gäller byxor är Mammut och Tierra.
En del av deras grejor är inte nån höjdare, men läs på recensionerna om t ex T&P-regnstället eller deras windstopperfleecemössa. Deras gröna byxor (beklagar återigen att jag inte minns namnet) har då hållit för ett par rätt hårda fiskesomrar inklusive trädavverkning etc. utan en skråma (utöver div fläckar). Förvisso småeldar jag mer än jag isklättrar, men min erfarenhet är att fjällturer - och särskilt toppturer - sliter mindre på byxor än vad skogsarbete gör.Ska du sitta och småelda pinnar i skogen är det ju helt ok. ITABs sortiment tittar jag inte ens åt långre, de flesta produkterna håller inte måttet.
Någon som vill invända mot detta? Själv klarar jag numera sommarfjällturerna med ett par vindbyxor från Newline för 200 spänn, vikt 117g. Fett ohäftiga och lönar sig säkert inte "i längden". Men hittills har de gjort det.