Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas?

Hej!

Jag undrar vad ni rekommenderar för byxor vid fjällvandring. Har själv ett par Fjällräven Vidda, men jag är inte nöjd med dem. För det första går ju impregneringen (vaxet) ur nästan helt redan efter en dags vandring. För det andra är rörelsefriheten i byxorna väldigt dålig. Går jag i minsta uppförslut åker byxorna upp i rumpan, inte ett dugg bekvämt! De drar ju då med sig kalsongerna som sedan fastnar i "string-läge". Går man dessutom med en stav i varje hand blir det ganska irriterande att hela tiden behöva rätta till kalsongerna. Som ni förstår funkar det alltså dåligt med dessa byxor, så jag funderar på ett par andra. Ett par nya fjällräven i G-1000 känns inte så lockande, är lite trött på dem nu. Att beställa byxor från ITAB t.ex. utan att först ha provat dem vågar jag mig inte heller på då jag redan har ett par byxor som inte sitter bra (jag tyckte dock att mina Vidda satt bra i affären, men jag provade inte att gå i uppförslut med dem. Mitt tips är alltså att verkligen testa rörelsefriheten på byxorna innan man köper dem, inte bara testa så de sitter bra när man går fram och tillbaka på plan mark).

Jag har funderat lite på ett par moderna byxor av typen Marmot ATV, men jag vet inte om de är tillräckligt slittåliga och vindskyddande. Prislappen avskräcker också. Någon som har erfarenhet av såna byxor? Är de värda sitt höga pris? Om inte, vad använder ni? Är ni nöjda?

Om det är någon som sitter inne med bra tips på byxor lämpade för fjällvandring vore jag mycket tacksam för att få ta del av dem.

Bästa byxorna!

Passar väl.
Torkar snabbt!
Är vindtäta.
Lätta.
Eldar du öppen eld så bör de dessutom vara flamsäkra.
Bälteshällorna bör acceptera bälten och inte remmar!
Dessutom bör de vara slit och tvättstarka.
Det finns att välja på massvis med modeller, de flesta är för tighta för bruk! Precis som du nämt. För låga i midjan, sitter på höfterna. Har för grunda fickor. Allt detta för att med minimalt med tygåtgång kunna göra maximal vinst.
Bra byxor är dessutom billiga. Vilket oftast spolar friluftsbutikerna!
Bland de bästa jag köpt i dylika är dock gamla fjällrävens Grönlands rätt OK! Nya är både för tunga och dyra! Regattas uppfyller många krav men inte alla. Itabs är i mitt tycke för tighta. McKinley för tighta även om de får ett litet plus för fickorna. Udis, norska, går att både gå och klättra i, men faller på prisstrecket. Franska är för tighta etc, etc.
Bland det absolut bästa om dock ej lätta vill jag slå ett slag för arbetsbyxor m/87, FM, som finns i både blått och grönt.
Mitt råd blir därför hitta en modell du gillar, låt sy den i matrial du gillar och du kommer nära målet. Tricket att komma på rätt prislapp handlar om att kunna sy själv!

Go tur

Johan K

Gleipner!

Mina Klättermusen Gleipner är de bästa brallor jag haft! Skulle gärna använda dem jämt och ständigt!
//Anders

Gleipner

Instämmer, enda nackdelen är väl att de är lite korta i benen o så som alltid prislappen, ett alternativ är väl ett par mithril, men de går man ju inte direkt på stan med , på grund av förstärkningarna på knäna, o betalar man vill man ju använda de till allt, men mina gleipner är med som oftast, för den icke vetande är de i etaproof bomull, gamla ventilebomullen, med stora förstärkningar från knäna o ner ett gott men dyrt tips

ITAB

Jag använder ett par byxor som heter T&P Discovery, från ITAB. Ett byxpar som jag tror klassas som överdrags/skalbyxa. Har använt mina till allt i från älgjakt i regnblöt slyskog till uteaktiviteter med barnen i snön och har ännu inte hittat något negativt i dessa byxor. Visst, det är väl inte lika "inne" om det inte står Tierra, eller Haglöfs, men okej, jag är gärna "oinne" med mina T&P brallor då jag vet att dessa kostar bara nästan en fjärdedel. Kvalitetsmässigt kan jag inte hitta några svagheter och dom stänger ute vatten enormt bra (har aldrig fått genomslag) Vattentäta blixtlås och bälteskanal i ryggslut, bara för att nämna lite.
Kolla in dessa på ITAB,s sida. (Idefixteko.se)

Jo förresten, en sak! Skulle inte skada med benficka på BÅDA benen...

ITAB Discovery.

Jag kan också rekomendera ITAB Discovery byxa.Byxan är helt vattentät och har andas funktion och sitter väldigt bra. Jag har storlek 52(Large) och jag är 1,80 lång. Dom är absolut inte tajta någonstans,utan är rymliga. Man får plats med långkalsonger under dom utan problem. Den enda nackdelen med byxorna är att det är lite snålt med fickor. Det finns inga bakfickor,och bara en ben ficka,men byxorna har två sido fickor med vattenresistenta blixtlås.

Det är som tidigare skribent skrev,att byxorna har ingen flashig logga att visa upp,men om man vill ha ett par allround byxor som passar till allt för under 500 lappen så är dom perfekta.

/David

Hej!

Tack för alla svar.
Verkar som att många rekommenderar discovery-byxan. Jag kanske var något oklar i min frågeformulering dock; jag är i huvudsak ute efter en byxa att använda vid fjällvandring sommartid. Brukar gå på tältturer i slutet av augusti, i år blir det dock i juli istället. Är inte en tät byxa som discovery-byxan alldeles för varm och tät för att använda vid vandring i juli? Det är ju inte alltid tillräckligt varmt för shorts, men ett par vattentäta byxor är ju ofta för varma och svettiga.

Vad anser ni om detta? Är det inte väl svettigt med discovery-byxor?

Sommarvandring

Om det är fint väder och varmt dagtid,så är ett par vattentäta Discovery byxor för varma. Om det är riktigt varmt så brukar jag ha shorts på mig.På kvällen så byter jag till Discovery byxan. Det som är bra med byxorna är att dom har ventilations dragkedjor på bägge benen,men om det är mitt på dagen en varm sommar dag så är ett par vattentäta byxor för varma.Det blir antagligen för varmt för dig.Du ska nog ha ett par luftigare byxor just för sommarturen.

/David

McKinley Earth Pants

McKinley Earth Pants kostar 550kr på intesport och har avtagbara ben och 2 st. benfickor. För det prister rekomenderar jag dom. Har dom själv. Om du har tur som jag kan du hitta dom på Intersport REA för halva priset. =D

Re: McKinley Earth Pants

mad as ice; sa:
McKinley Earth Pants kostar 550kr på intesport och har avtagbara ben och 2 st. benfickor. För det prister rekomenderar jag dom. Har dom själv. Om du har tur som jag kan du hitta dom på Intersport REA för halva priset. =D

När jag testar byxor provkliver jag,
med tanke på brant terräng
och alla vanliga
långbyxor jag provat stramar obehagligt.
Sedan 1989 använder jag knickers, jag är
nu inne på mitt andra par Fjällräven,
som hängt med sedan 1998 - undras om
modellen finns längre, nu när knickers fallit
ur modet även på kontinenten.

På de flesta turer, även i Norden, är det
ett par tunna korta löparbrallor som gäller
större delen av tiden, och det brukar fungera
bäst från kanske 5-6 plusgrader och uppåt.
Man blir varm av att röra sig.

Re: ITAB Discovery.

Nordstjärnan; sa:
Jag kan också rekomendera ITAB Discovery byxa.Byxan är helt vattentät och har andas funktion och sitter väldigt bra. Jag har storlek 52(Large) och jag är 1,80 lång. Dom är absolut inte tajta någonstans,utan är rymliga. Man får plats med långkalsonger under dom utan problem. Den enda nackdelen med byxorna är att det är lite snålt med fickor. Det finns inga bakfickor,och bara en ben ficka,men byxorna har två sido fickor med vattenresistenta blixtlås.

Det är som tidigare skribent skrev,att byxorna har ingen flashig logga att visa upp,men om man vill ha ett par allround byxor som passar till allt för under 500 lappen så är dom perfekta.

/David

De där byxorna är väl helt värdelösa sommartid. ITAb brukar använda mycket tjock material i dessutom flera lager. Blir hur varmt som helst.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grodanbolle Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2. Kläder 38
grodanbolle Byxor för fjällvandring. Kläder 24
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg