Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Själv tycker jag det funkar bäst att åka telis i tajta stretchbyxor.
Som suverän allroundbyxa använder jag Klättermusens Mithril (sommarfjällvandring, vinterturskidåkning, telistoppturer på vintern mm).
Se http://www.klattermusen.se den är av typen soft-shell och tål även vatten och är snabbtorkande. Funkar till allt, dock varma sommardagar på fjället så är shorts bäst naturligtvis.
Även vanliga fleecetights är bra på sommarfjället som vandringsbyxa (tål dock mygg dåligt)
Dyker det upp dåligt väder tar jag på Haglöfs 3-lagers Goretexbyxor (pris ca 1500 kr år 1996 så det har funkat bra en längre tid, men de ligger oftast i ryggsäcken). Dessa skalbyxor kör jag telis i ibland oxå om jag förväntar mig att ramla ofta, eller om det råkar vara en halvmeter puder i Kittelfjäll.
som cykelbyxa till och från jobb osv använder jag en billigare vindtät slit och släng-byxa av typen Marmot Precip, eller gärna nån gammal Tenson MPC från 1990-talet. Eller byxor av materialet windstopper shell (eller dåvarande activent).
Marmot precip finns i vart fall på Naturkompaniet i Göteborg och borde också finnas på Fjällsport. Brukar också gå att beställa på addnature.com, ofta billigare än i butik.