Byte till Smart Track

Pinnstyrning

har absolut fördelar. En är att man inte behöver röra pinnen när man trycker ifrån. En annan är att det är lättare att ställa rodret helt neutralt eller i en position som motverkar avdrift.

Men pinnstyrning kan vara olämplig vid ett stor paddelblad då det kan bli väl stora krafter. En annan nackdel är att pinnstyrning inkräktar mer på det packningsbara utrymmet.

Thure

Senast ändrad:
Smart Track liknande roder massproduceras i Asien för i princip ingenting. Produktionmässigt är dessa extremt enkla att montera. Det finns helt enkelt inga pinnroder att köpa på marknaden. Att man som hemmapulare med all tid i världen kan fixa ihop ett pinnroder på en helg är en helt annan sak. Kajaktillverkning är hårt prispressat framförallt för dom enklare modellerna.

Vill man flytta Smart Track pedalerna mer mot centrum kajak kan man montera några distanser mellan skrovet och pedalfästet.. Ett mittmonterat pedalställ kräver en rejäl ombyggnad det är också viktigt att det blir helt stumt

Smart Track liknande roder massproduceras i Asien för i princip ingenting. Produktionmässigt är dessa extremt enkla att montera. Det finns helt enkelt inga pinnroder att köpa på marknaden. Att man som hemmapulare med all tid i världen kan fixa ihop ett pinnroder på en helg är en helt annan sak. Kajaktillverkning är hårt prispressat framförallt för dom enklare modellerna.

Visst finns pinnstyrningar att köpa, men problemet är att de kräver finlir vid montering. Smarttrackpedalerna kan monteras snabbt utan inmätning och det är detta som givit dem dåligt rykte. Beroende på kajakmodell kan fotstödet hamna allt från häl till tåhöjd. Felmonterade smarttrackpedaler ger dåliig paddelkomfort, felmonterad pinnstyrning fungerar inte.

Sedan har vi dom märkliga Skedda talibanerna dom har ett sektliknande förhållande till "roder" historien är lång och jag orkar inte dra allt.

För verklighetens paddlare funkar Smart track rodret förträffligt.

Tänk om vi kunde börja skilja på kajak och kajak och lägga ner "min åsikt är den enda rätta".

Gillar man surf och lek är det väl varken mer eller mindre rätt än om man gillar att sluka mil på slätvatten...båda är väl lika mycket eller lika lite "taliban" för det...blir bara så trött på detta eviga tjatande!

För övrigt tycker jag (som skeddataliban) att smart track fungerar riktigt bra och använder det gärna de gånger jag vill sluka mil...för det händer ibland.:)

har absolut fördelar. En är att man inte behöver röra pinnen när man trycker ifrån. En annan är att det är lättare att ställa rodret helt neutralt eller i en position som motverkar avdrift.

Men pinnstyrning kan vara olämplig vid ett stor paddelblad då det kan bli väl stora krafter. En annan nackdel är att pinnstyrning inkräktar mer på det packningsbara utrymmet.

Thure

Håller med om fördelar med pinnstyrning, och att det kanske inte passar i alla sammanhang. Men, det där med olämpligt vid stora paddelblad? ALLA racing kanoter har pinnstyrning, och de flesta paddlar med rätt stora paddelblad, samt de som paddlar är i regel starka paddlare. Det finns inte något problem i den kombinationen. Eller vad har jag missat?

Det ska nog vara stora RODER-blad kanske? Annars håller jag med. Stora paddelblad och pinnstyrning lär vara väldigt vanligt och har fungerat bra för mig.

Tack

för att ni såg och reagerade på min felskrivning. Det är roderblad jag menar.

Stora roderblad åstadkommer mycket turbulens och det blir därför stora krafter att vrida rodret. Ett underliggande roder ger mindre turbulens och racingkanoter har sina roder en bra bit in under skrovet från aktern där det är mindre turbulens därför kan de roderbladen hanteras med pinnstyrning.

Thure

OK, det blir mer logik då. Är det kanske inte mer en teoretisk betraktelse? Min Reval Extreme R har Smarttrack roder, och pinnstyrning. Finns inget att klaga på den funktionen, varken med normalstorlek på rodret, eller med det större Smarttrackrodret. Funkar även i vågor, och då belastas rodret extra. Jag ser inte problemet i praktiken i den kajaken.

Hassex, du som har ganska lång erfarenhet av Smarttrack kommersiellt, vet du om de har problem med fjädermekanismen som M-J-B skriver? Jag kanske inte använder min kajak med Smarttrack roder tillräckligt ofta, men jag har inga problem. Jag har dragit fjädern i botten för att hålla bladet nere vid surf.

OK, det blir mer logik då. Är det kanske inte mer en teoretisk betraktelse? Min Reval Extreme R har Smarttrack roder, och pinnstyrning. Finns inget att klaga på den funktionen, varken med normalstorlek på rodret, eller med det större Smarttrackrodret. Funkar även i vågor, och då belastas rodret extra. Jag ser inte problemet i praktiken i den kajaken.

Vad bra Kjell. Detta skall jag lägga på minnet. Kanske har det med storleken och utformningen på smarttrackrodret att göra.

Thure

När Smart Track introducerades så var det lite krångel med att skenan som håller fotstödet var för klen och att uppdragslinan nöttes av vid genomföringen på rodret. Men efter att man byt ut materialet i pedalstället till aluminium och monterat en plastgenomföring till roderlinan. Har rodret fungerat klockrent. Den kraft som behövs för att hålla nere rodret är väldigt liten och fjädern är egentligen rejält överdimensionerad. Skäddor däremot har betydligt mer underhåll. Detta har gjort att dom enklare kajaker jag nu konstruerar är gjorda för att fungera utan både roder eller skedda typ Lifestyle 420 och Tahes Singelayer kajaker

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
Anna-S Byte av kajak. Paddling allmänt 5
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
ctve8n Byte av sits - slipbar "foam" Paddling allmänt 8
flying_c Gummilist till Jofa kanadensare? Paddling allmänt 7
HjalmarGL Rottnan, södra delen till sjön Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 8
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg