Byt drev, inte vevparti
elvis1; sa:
har bestämt mig för att byta till fler tänder på framdrevet, vet inte äns om man ska vrida med eller motsols när man tar bort vevpartiet och vevlagret
Du behöver inte ta bort vare sig vevparti eller vevlager för att få "fler tänder på framdrevet".
Byt till ett framdrev med fler tänder!
Svårare än så är det inte.
Framdrevet är inte svårt att byta, på de allra flesta lvg-vevpartier är fastskruvat med fem högergängade skruvar.
56-tänders drev är inte standard på ngt vevparti som jag känner till, men jag vet att det finns som (dyrt) tillbehör hos både Shimano och Campa.
Listpriset för 56-tänders DA-drev hos Hallmans är 1275:-!
http://www.hallmansports.se/prdetail.asp?artno=795.16P98
(Det finns säkert NoName-tillverkare också)
Vem som säljer 56-tänders drev i Uppsala vet jag inte, men om du handlar i Sthlm så har jag sett dem hos ECI:
http://www.eci.nu
Men behöver du verkligen så tung utväxling?
Vad har du nu? Och vad har du som minsta på din kassett?
Den vanligaste utväxlingen nuförtiden är 53/12
Från
http://www.sheldonbrown.com/gears
ger det (med en kadens på 100) över 55km/h!
Hur snabb är du?
Men om du ändå byter till ett 56-drev är det några saker du bör tänka på:
Pga av framväxeln bör det lilla drevet inte vara mindre än 42-tänder med ett stort på 56-tänder, standard nuförtiden är 39. Kanske du måste byta båda?
Framväxeln måste
troligen flyttas upp, gör du det måste
troligen framväxelvajern bytas också. Ingen större kostnad, men det är trist att stå där sent på kvällen utan den där sista delen som behövs...
/Håkan