Byte av sulor vardagsskor

Jag har ett par Crockett & Jones Islay som jag haft i drygt 13 år. Favoriter som jag använder ett par gånger i veckan i arbete och till vardags. Det sitter Dainite-sulor på dem som börjar bli slitna så det är snart dags för omsulning. Originalsulorna är ökända för att kunna vara lite halkiga (speciellt nu när de börjar bli slitna) så jag skulle helst vilja ha en något grövre sula. C&J använder vibram på några modeller, så det ligger väl närmast till hands. Undrar dock om det skulle finnas andra alternativ, om någon kan rekommendera någon speciell sula?

Imponerande att vardagsskor håller 13 år och heder åt dej som gör omsulning isätllet för att köpa nytt.
Kan tyvärr inte något som bra sulor att rekommendera.
Kan av egen erfarenhet råda dig att fråga om ålderbeständiga sulor och du tänekr dig 13 år till.
Jag har haft skor var sulor efter ett antal år smulats sönder av ren ålder. För ett antal år sedan hade någon batch av FM m/90-kängor liknande problem, drabbade några av mina kamrater.

/Patrik

Imponerande att vardagsskor håller 13 år och heder åt dej som gör omsulning isätllet för att köpa nytt.
Kan tyvärr inte något som bra sulor att rekommendera.
Kan av egen erfarenhet råda dig att fråga om ålderbeständiga sulor och du tänekr dig 13 år till.
Jag har haft skor var sulor efter ett antal år smulats sönder av ren ålder. För ett antal år sedan hade någon batch av FM m/90-kängor liknande problem, drabbade några av mina kamrater.

/Patrik
Dom är precis ingångna! Skämt åsido, så gillar jag traditionella hantverk och det här är ett av de klassiska märkena från Northampton i UK som fortfarande tillverkas för hand. Och de går på nästan 9000 spänn, men är skor man köper för livet, det är fortfarande en fröjd att stoppa ner fötterna som nästan sugs in. De behöver bara sulas om då och då och kanske med tiden få någon detalj bytt på fabriken. För övrigt det märke som James Bond frekvent brukar använda i filmerna. Dyra i inköp men billiga i längden.
Enda jag inte gillat med dom är sulorna som är lite halkiga. Bra det där du nämner med åldersbeständighet, det ska jag tänka på. Jag skulle helst vilja ha en lite grövre men samtidigt mjuk gummisula.

Jag skulle ta dem till en erfaren skomakare som kan sitt hantverk. Denne känner säkert också till mer om vilka sulor som passar till skorna och dess egenskaper än vi här på forumet ;)

Med tanke på prislappen kanske en tur via fabriken är på sin plats, trots utanför EU och moms, tull och allt var det innebär.

/Patrik

Jag ska förstås fråga skomakare också, men jag vill ha en lite mer outdoor-orienterad sula än en "finskosula", därav min fråga här, vibram har ju ett rätt stort sortiment och det finns kanske andra också! Det finns ett antal skomakare som säljer C&J i Sverige och som byter sulor så själva operationen är nog inte så komplicerad.

Mellansulan som är av stötdämpande PU har begränsad livslängd, så tänker du dig använda skorna lika länge som tidigare efter omsulning tror jag du skall undvika alla sulor med mellansula i PU.

Mellansulor är kanske värda en egen tråd.

Efter att ha googlat hittar jag att mellansulan på Lundhagsskorna är av TPU som lär betyda termoplastisk polyuretan som också används i yttersulor. Kanske är mera slitstarkt än "vanligt" polyuretan. Nånstans på utsidans forum påstås att mellansulor torkar och åldras mer om kängor inte används. Jag har Viking läderkängor med mellansulor som fortfarande fungerar efter drygt 30 år så det verkar vara en sanning med modifikation det här med den begränsande livslängden på mellansulor i polyuretan.

Thure

Jag ska förstås fråga skomakare också, men jag vill ha en lite mer outdoor-orienterad sula än en "finskosula", därav min fråga här, vibram har ju ett rätt stort sortiment och det finns kanske andra också! Det finns ett antal skomakare som säljer C&J i Sverige och som byter sulor så själva operationen är nog inte så komplicerad.
Commandosula i gummi är ju riktigt läckert oavsett om kängan är grov och lantlig eller slank och blankpolerad. Se ex. Herring Windermere, C&J Snowdon eller Trickers Gregory Derby Boot.

Många kvalitetstillverkare som har skor med commandosula i sitt sortiment, så en skomakare värd namnet lär ju kunna plocka hem ett par sulor av god kvalitet.

C&J har även en grövre sula på Islay kallad Vibram Cleated. En välsorterad skomakare borde kunna byta till en sådan.
Jag har själv en Danite-sula på en C&J lågsko men har inte ännu upplevt någon halka. Halheten kanske kommer med ålder. De är dryga året nu.

Jag har ett par Alfred Sargent stående i garderoben som jag använde i princip dagligen i 7-8 år i alla möjliga och omöjliga sammanhang, ofta ute i skogen. Från början var skorna utrustade med commandosula, den sulan var fantastisk på vintern, grepp som nästan var jämförbart med broddar! Nackdelen var att det fastnade mycket smuts och grus i sulan, så tog man inte av sig skorna omedelbart när man kom in så blev där väldigt skitigt.

För några år sedan sulade jag om dem, för även commandosulor slits. Dum som jag var lät jag skomakaren sätta dit dainitesulor och även om det blev bra så blev jag inte nöjd, skorna fungerar inte som traktordäck längre :( Det är en stor anledning till att skorna nu mest står i garderoben, det och det faktum att en hälkappa nog borde lagas + att en plös skulle behöva lappas.

Nu vet jag inte hur du använder dina skor, men om du som jag använder dem i skog och mark och inte som många ägare av handsydda engelska skor är rädd för att nöta på dem så är en commandosula helt suverän!

Kom på en sak till!, en rejäl mellansula i läder vill du ju också ha, så se till att hitta en riktig skomakare som inte fuskar!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg