Byta ut karbiner i fasta ankare

Hej,

Låt oss säga att vi har detta ankare:

05a0a29fa998d6698e6581db15e224698a9a569c_800x800.jpg


Oftast är det karbinen som slits ut först och det känns onödigt att behöva kassera både kedja, hängare och ring när endast karbinen är i dåligt skick. Finns det något bra sätt att ta bort karbinen och vilken typ av karbin är lämpligast att ersätta med? Förstår att det är stålkarbin som gäller, men finns det nåt sätt att låsa fast karbinen, både för att undvika att den vrider sig och för att hindra folk att plockar med sig den.

Tacksam för all input
/Johan
 
Problematiskt när det finns klättrare som inte förstår bättre än att toppsäkra i fasta installationer, man ska aldrig toppa i fasta ringar eller karbiner! I min mening är det bättre att Inte byta ut fasta installationer pga slitage, de får hänga kvar som bevis på hur det blir när man inte använder sunt förnuft och tar hand om grejerna...

peace
 
Kan inte annat än hålla med spacemonkey, senast jag såg detta oskick var i Bohuslän när jag och min bättre hälft efter att ha klättrat en led firade från en firningsstation med två fasta säkringspunkter.

När jag firade som andreman klättrade samtidigt en käck person upp och trädde sitt rep som topprep i ankaret, över mitt som jag firade på, han påstod sig veta vad han gjorde till råga på allt...
 
Jo, absolut, håller med om att det borde vara ett icke-problem. Men jag tror att det är svårt att komma ifrån, framförallt på ankare som börjar få några år på nacken. Det kommer alltid finnas nya klättrare som inte lärt sig "reglerna" än (vi har alla varit där) och det går nog inte att försumma slitaget från att bara sänka ner klättraren när man klättrat färdigt, även om det säkert är mycket mindre än topprepande. Tänker främst på populära singelpitcher där det inte går att toppa ur.

Tänker att en quicklink och en "fast" stålkarbin (typ en https://www.fixeclimbing.com/en/sport-climbing/anclajes/?pr=mosqdraco-inox-keylock-aluminio-ce) skulle kunna funka. Svårt att ta bort befintlig karbin dock, men om man har en ren kedja.
 
För mig känns det inte ok att mickla med fasta ankare, ännu mindre att ge råd om detta. Har ankaret, som du skriver, några år på nacken finns risk att även andra delar är slitna eller utmattade. Sprickor i svetsar t ex. Infästningen i berget varar inte heller den i evighet. Kontakta den person eller klubb som satt upp ankaret och be dem byta ut grejorna.

Ciao!

Uffe
 
Mycket fokus på topprep här... En topprepsbestigning utan häng sliter inte mer än en ledklättrare som blir nedfirad. De som leder flera gånger men inte sätter en egen quickdraw eller karbin i ankaret är lika skyldiga till slitage. Personligen ser jag inte behovet av ankare med färdig karbin, på de leder jag bultat har jag alltid satt två hängare med ring.
ring.jpg
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg