byta underliggande- mot släproder

Jag har inga detaljbilder, men lyfter man roderhuset åker vajerfästena upp en bit ovan däck och det blir allt annat än snyggt.
Det finns en och annan maratonkajak sedan 90-talet som har släproder, så det har i vilket fall funnit släproder för racekajaker som har fungerat hyggligt. Tror att det var Kirton som hade ett sådant roder.

Högt infästa linor gör nog att det blir lite brytning vid däcckgenomföringen vilket lär funka sämre. Möjligen kan man fästa in linorna lägre på rodret om det är högt monterat...

Mezzner; sa:
Åh, du Thure, om larserikss inte får styra dina svar borde väl du inte få styra dina?

Eller, det är väl så egentligen att om någon startar en tråd och där tydligt förklarar sin fråga så har han viss rätt att hoppas på svar på frågan istället för att frågan som sådan bara debatteras.

Tolkningsfråga. Detta blir lite OT men jag försöker ge ett par exempel.

1:) Om någon öppnar en tråd med en fråga så kan de som kommnterar det inlägget vilja förtydliga frågan lite för att kunna svara bättre. Borde frågeställaren vara glad för.

2:) Om det finns alternativa lösningar än de som efterfrågats i ursprungsfrågan kan det hjälpa frågaren men också andra läsare av tråden som har lite annorlunda prioriteringar. Då kan det vara på sin plats att vidga svaren lite?

3:) Jag gillar att trådar innehåller 2-3 andra frågeställningar än ursprungspostningen. Men jag är medveten om att detta upplevs olika av olika forumnyttjare. Många trådar vinner defintivt på att delas upp. Andra frågeställningar vinner på att diskuteras i en gemensam tråd.

Jag kommer inte att kommentera ytterligare i den här tråden kommer det en ytterligare fråga till mig kan jag välja att kommentera denna i en ny "metatråd".

Thure

Ja, som sagt detta är ju också en urspårning, men jag ska bara rätta ett skrivfel som jag inte såg förrän jag citerades.

"Åh, du Thure, om larserikss inte får styra dina svar borde väl du inte få styra dina?"

Ska vara:

"Åh, du Thure, om larserikss inte får styra dina svar borde väl du inte få styra hans?"

Rättelsen är bara för logikens skull...

Jag brukar inte heller hålla mig till ämnet...

Men alltså, tillkommer några kostnader om du kör med underliggande rodret tills det ev. går sönder och sedan byter till släproder? Jag har aldrig brytit av ett roder av någon sort på en kajak, men är risken stor för skrovskador eller är det bara själva underliggande rodret som bryts av/böjs? Att ta sig hem med defekt roder kan väl inte några problem, möjligen lite mindre bekvämt. Du lär väl knappast kunna sälja underliggande rodret för några pengar om du monterar av det oskadat i alla fall.

Hur svårt kan det va!

Det är bara att ställa kajaken på högkant med aktern ned. Häll i ca 2 dl epoxy, låt härda.
Såga av aktern vertikalt så att du får en ca 2cm bred akterspegel. Spackla, slipa och måla i någon trevlig kulör om du vill att det ser fint ut. Borra två st hål för att fästa det inköpta U-fästet till ditt Seal-line roder ( Finns hos Ove på trapper) det blir mycket bättre infästning med dessa två fästpunkter än den med en vertikal bult i hylsa.
Sätt dit roder och montera linorna.

Och för att minska skvättet från roderhuset så skulle jag slipa bort handtaget på spännskruven för fjädern så en platt plastskiva erhålls, i den skulle jag borra 2 hål med samma dimension och avstånd som man har på låsmuttern till en vinkelslip och sedan skulle jag använda en vinkelslips verktyg (Du vet metallhandtaget med två piggar på) för att spänna fjädern. detta ger lite mindre splasch och kanske även motstånd.

Paddla på och glöm inte hjälmen, det finns gröngölingar i skogen.

~MrS~
[Ändrat av Sven Abrahamsson 2006-09-28 kl 22:01]

.

Sven:
Det är precis det jag vill veta, hur svårt det kan vara! Bra förslag. Såg en artikel på nätet om någon dansk som bytte till Sealline roder och gjorde enligt den modellen (fast han bytte släproder mot släproder om jag minns rätt). Dock hamnar väl roderhuset långt ner i mitt fall men det kanske inte spelar någon större roll för motståndet (se tidigare inlägg av Erik).

Anders, Erik:
Mmm, borde som sagt gå att fästa in linorna längre ner än standard om man monterar huset högt.

Finns ju även massor med snabba multisportracers (framför allt från NZ) med släproder. T.ex. Ruahine, Sisson, JKK, VOK...

Thure: Nej, jag har inte funderat på en störtloppskajak. Däremot funderar jag mycket på när det skall sluta regna, vad jag skall äta till lunch idag, om jag skall köpa ny bil, fria till min sambo.... etc. :)

Jo, det finns ju en "gör det själv handledning" på konceptet som Sven beskrev, Ravns kajakblogg eller vad stället nu hette.

Vilken typ av montage som passar bäst beror förstås till stor del på akterns utformning.

Generellt kan sägas att det lilla skvalp som bildas runt roderhuset har väldigt liten betydelse eftersom strömningen där redan är så pass turbulent, och bakom rodret finns ju inte heller våta ytor.

thureb; sa:
...
3:) Jag gillar att trådar innehåller 2-3 andra frågeställningar än ursprungspostningen. Men jag är medveten om att detta upplevs olika av olika forumnyttjare. Många trådar vinner defintivt på att delas upp. Andra frågeställningar vinner på att diskuteras i en gemensam tråd.
...
Thure

Detta blir rätt mycket OT men känner mig dock nödsakad.

Thure; har följt dina inlägg på detta forum under många år nu och känner ganska väl till din debattteknik. Som gammal SSSK:are har jag också tagit del av dina åsiktsyttringar om "ditt och datt" i diverse forum.

Tja, man behöver bara titta på antalet inlägg hittils (>3700), du är en typisk "åsiktsskitare" som bara måste slänga in en kommentar. Ofta är det konstruktivt och berikande men lika ofta verkar det bara vara "för sakens skull" och för att synas(?).

Fan, folk startar en tråd och ställer en hyfsat enkel fråga och förväntar sig inte mer än ett rakt och koncist svar av de personer som har någon erfarenhet av frågan/området. I stället ska alla j-vla besserwissers visa framfötterna och sönderanalysera frågan från olika håll och tråden/frågeställningen divergerar åt alla möjliga håll till gagn för ingen, allra minst för den som startade tråden. Ofta ser man trådar som startas av någon och som sedan spårar ur till förbannelse över 2-3 sidor, för att slutligen kanske delas upp i andra trådar. Jättekul tycker vissa, men trådstartaren har för länge sedan tröttnat, han/hon fick inte något användbart svar och övergav frågan/tråden långt innan den avslutades på sidan 7 :) Är övertygad om att detta avhåller många från att skriva inlägg och ställa frågor, just av rädsla att tråden spårar ur och frågan sönderanalyseras av - vanligtvis - samma klick av åsiktsbajsare.

Tack för ordet.

Måste svara på det angreppet

Att kalla mig för åsiktsskitare var grovt.

Om det bara var tillåtet att exakt svara på det som efterfrågades i det första inlägget skulle sannolikt Internetforum helt dö sotdöden. Du verkar närmast efterfråga att alla svar skulle passera ursprungsfrågaren och bara läggas ut om han eller hon tyckte att det tillförde tråden något.

Jag skall inte recensera mina egna inlägg och hur relevanta de är men har du sagt a så får du säga b. Lämna exempel på tillfällen då jag brutit mot forumregler och anmäl om du uppfattar inlägg som störande.

Jag uppfattar också en del trådar som helt urspårade och då väljer jag att inte läsa dem mera. Det kan vara synd för det är risk att man missar ett senare relevant inlägg.

Thure

jabe05; sa:
..I stället ska alla j-vla besserwissers visa framfötterna och sönderanalysera...Är övertygad om att detta avhåller många från att skriva inlägg...av rädsla att tråden spårar ur och frågan sönderanalyseras...

Vad är det för robotforum du vill ha? Du verkar ju vara totalt humorbefriad och ovillig att förstå att en levande diskussion slingrar sig åt många håll. Jag tycker att ditt personangrepp är långt mycket mera OT och onödigt än några av åsikterna som ventilerades i tråden. Om Utsidan hade en stor befolkning av gelikar till dig skulle jag sluta besöka siten. Tack för ordet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
tango Byta gummimudd i paddeljacka? Paddling allmänt 4
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Sandin Byta skäddavajer Paddling allmänt 2
avslutad140107 Byta paddelblad? Paddling allmänt 2
digitalis Byta kajak? Paddling allmänt 45
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
mikstr Byta fotstöd på Necky Eliza Paddling allmänt 5
miljonmicke Byta sits? Paddling allmänt 12
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
knatte Byta ut keepers pedalerna i K1RS? Paddling allmänt 2
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
saffran Zegul BARA jämfört mot Empower? Paddling allmänt 7
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
fuchs Bortskänkes mot avhämtning Paddling allmänt 4
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
stefanhedlundse Sitasjaure mot Akkajaure Paddling allmänt 2
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Protestera mot förslag att förbjuda tältning i Kosterhavets nationalpark Paddling allmänt 72
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
ala Bot mot flex i kajaksitsen Paddling allmänt 2
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Kjell Lundgren Skaver mot bakkanten av racingsits Paddling allmänt 19
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
fuchs bytta mc mot kajak Paddling allmänt 0
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
wilhelm-tell Ny kajak! jämförelse mot gamla. Paddling allmänt 0
mielo Tävla mot en världsmästare.. Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg