Byta tältlinor - vilka duger?

Måste ha varit en lämmel som gått loss på en stormlina till mitt Hilleberg. Gick in på Naturkompaniet och ville inte köpa en jättelång original HB. Fick då ett kasst tips av en anställd som verkade tvärsäker att 3 mm repsnöre funkade kanon. Pyttsan, det funkade inte alls i linsträckaren utan gled bara. Mailade HB och fick 2 meter originallina. Den är lätt, extremt stum och suger inte nämnvärt vatten som någon skrev.

Själv köpte jag Tendon 3mm repsnöre och hillebergsträckare. Sitter som berget!

Det är dock en viss töjning i det snöret, speciellt vid fuktigt väder. Man får efterspänna efter ett par timmar om man vill ha trumskinn =)

Persiennlina är tunn, lätt och stark. ...Sömmarna och duken i tältet är svagare.

Enda linorna jag lyckats slita av i fält är just persiennlinor - i vind höll de inte, utan slets rakt av. Satt fästa i billig plastpress nedanför Akka för nått år sen. Rekommenderas inte om det blåser.

Har senare köpt hi-vis dynema-lina från Ebay, typ http://www.ebay.com/itm/Ultralight-...main_0&var=&hash=item8010270348#ht_3345wt_905
Väl synlig, knopvänlig och hållbar. Något glatt i materialet så fler varv krävs för att http://www.morlandascoutkar.se/scoutfakta/knopar/taltlineknop/ skall sitta, linsträckare klarar man sig utan.

Undertecknad har sovit mycket i tält. Har också snubblat en del på både på svarta och polkagrisrandiga linor. Synbarheten verkar inte påverka.

...snubblingen sitter mer i brukaren än i linan...att tänka på att de finns där är effektivare och billigare :). Bra ide är att fästa några reflexer för nattorienteringen...

//J

Nog är det så att det går att snubbla på alla linor, men det underlättar om man ser dem lite tydligare. Särskilt barnen glömmer dem. Vi brukar luta stavarna för att varna för de lurigaste.
Ca 450 kr skulle det kosta att byta ut linorna 40 meter enligt Dynema från Northstar med deras fästen eller Hillebergs lina från Fjällsport. Priset känns avskräckande vad gäller de bästa och lättaste. Är det värt priset? Är det verkligen som northstar hävdar en stor viktskillnad? Ska kolla Intersport vad det är för typ av lina.
Det får nog sedan bli ett försök med varningsreflexer för att se om det funkar "good enough" / Sofia

Nog är det så att det går att snubbla på alla linor, men det underlättar om man ser dem lite tydligare. Särskilt barnen glömmer dem. Vi brukar luta stavarna för att varna för de lurigaste.
Ca 450 kr skulle det kosta att byta ut linorna 40 meter enligt Dynema från Northstar med deras fästen eller Hillebergs lina från Fjällsport. Priset känns avskräckande vad gäller de bästa och lättaste. Är det värt priset? Är det verkligen som northstar hävdar en stor viktskillnad? Ska kolla Intersport vad det är för typ av lina.
Det får nog sedan bli ett försök med varningsreflexer för att se om det funkar "good enough" / Sofia

Fördelen med de "finare" linorna är dels vikt i förhållande till draghållfasthet, dels att de inte drar vätska i blötväder. Enklare lina med lite tjockare dimension ger samma dragstyrka till högre vikt torr, fr f allt blöt. Enklare linan kan också behöva efterskänkas i blött väder...(töjer sig).

...billig funkar bara man tar höjd...

//J

Flätade linor av polyester eller polypropylen fungerar utmärkt. Båda är i princip stumma. Polyester drar åt sig något mer vatten men går att köpa billigt i vitt på tex Biltema, Clas Ohlson eller liknande. För polypropylen fanns en bra länk i första svaret på den här tråden. För att få samma dragstyrka som i Northstars 1.5mm Dyneema-snöre (~300daN) så behövs ca 3-4mm av polyester eller polypropylen.

Hillebergs lina är 3mm blandning av polypropylen, Spectra (samma som Dyneema fast annan tillverkare) och någon slags reflekterande tråd. Då får man en lina som är både stark och hanterbar. Rena Spectra/Dyneema-snören är glatta och kan vara lite svåra att knyta tillförlitligt. De ställer därmed högre krav på att linsträckarna är av rätt dimension.

Enda linorna jag lyckats slita av i fält är just persiennlinor - i vind höll de inte, utan slets rakt av. Satt fästa i billig plastpress nedanför Akka för nått år sen. Rekommenderas inte om det blåser.

Halaj!

Det här tål att undersökas, tänkte jag. Så jag gjorde ett vetenskapligt prov enligt bilden.
Jag väger 94 kg med kläder. Jag ställde mig på ett ben på regeln, i steg om 10 cm, närmare och närmare linan. Persiennlinan gick av när jag ställde mig på 50 cm strecket.
Linan tål alltså 94/2=47 kg.
För att man nu skall kunna räkna ut vilken vindstyrka som krävs för att linan skall gå av måste man ju veta Cw-värdet på tältet den förankrar. Jag har inte en aning vad man kan tänka sig.

//T

Bilagor

• persiennlina.jpg
    persiennlina.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,150
tror att knutar, linsträckare, tältspik och smuts tillsammans med nötning är största hotet mot tältlinor... Har för mig att själva infästningarna på mitt tält fixar ca 5-600N per styck, så de borde ju räcka...
Vill minnas att hållfastheten på linorna till kiten halverades när jag slog knut på dom...

tror att knutar, linsträckare, tältspik och smuts tillsammans med nötning är största hotet mot tältlinor... Har för mig att själva infästningarna på mitt tält fixar ca 5-600N per styck, så de borde ju räcka...
Vill minnas att hållfastheten på linorna till kiten halverades när jag slog knut på dom...

Halaj!

jag håller med du.
Men 47kg*9,81=461 N, och ligger i häraden för vad dina tältinfästningar klarar.
Olika knutar frestar olika mycket på rep/snöre/tråd, men sånt har jag noll koll på.
Jag gjorde mitt test med en figure eight knot i båda ändar, och linan gick av på mitten, mellan knutarna.

Mot bättre vetande gjorde jag ändå en beräkning på vad vindkraften kan åstadkomma.
Jag utgår från en platt yta (orealistiskt) som vindens dynamiska tryck verkar på.
Definitionen på tryck är ju:
(1) P=F/A, vilket blir F=PA
(2) Vindens dynamiska tryck: P=ro*(v^2)/2
(3) Som tillsammans ger att: F=ro*(v^0,5)/2*A, vilket ger att: v=(2F/ro/A)^0,5
Med ingångsvärdena:
F=500 N
Ro=luft väger 1,2 kg/m^3 vid 20 gr C om jag inte minns fel, orkar inte kolla...
A=tältets tvärsnittsarea är 2 m^2

Så får man att ett persiennsnöre som håller en platt yta på 2 m^2 mot vinden kommer att gå av om vindhastigheten överstiger 20 m/s.

P.S: normalt håller jag en lite låg profil med tankar/funderingar som ovan, men eftersom jag vet att detta forum är supernördigt går jag full blown.

//T

Halaj!

jag håller med du.
Men 47kg*9,81=461 N, och ligger i häraden för vad dina tältinfästningar klarar.
Olika knutar frestar olika mycket på rep/snöre/tråd, men sånt har jag noll koll på.
Jag gjorde mitt test med en figure eight knot i båda ändar, och linan gick av på mitten, mellan knutarna.

Mot bättre vetande gjorde jag ändå en beräkning på vad vindkraften kan åstadkomma.
Jag utgår från en platt yta (orealistiskt) som vindens dynamiska tryck verkar på.
Definitionen på tryck är ju:
(1) P=F/A, vilket blir F=PA
(2) Vindens dynamiska tryck: P=ro*(v^2)/2
(3) Som tillsammans ger att: F=ro*(v^0,5)/2*A, vilket ger att: v=(2F/ro/A)^0,5
Med ingångsvärdena:
F=500 N
Ro=luft väger 1,2 kg/m^3 vid 20 gr C om jag inte minns fel, orkar inte kolla...
A=tältets tvärsnittsarea är 2 m^2

Så får man att ett persiennsnöre som håller en platt yta på 2 m^2 mot vinden kommer att gå av om vindhastigheten överstiger 20 m/s.

P.S: normalt håller jag en lite låg profil med tankar/funderingar som ovan, men eftersom jag vet att detta forum är supernördigt går jag full blown.

//T

Du har koll på dina värden... och det verkar vettigt. Gissar att den största felkällan är undertrycket som skapas på läsidan vid omströmning... men å andra sidan är ju inte tältet platt på framsidan heller (precis som du skriver). Totalt kan det nog vara ganska nära sanningen... Bernoulli är mannen hela dagen =)

Är inte heller expert på knutar, men har för mig att åttan tillhör dom bättre (dom bästa?)
(när det gällde min kite handlade det om en enkel överhandsknop om egen part, vilket kanske är det sämsta man kan göra? känns som den glider och nyper av sig själv... minns tyvärr inte exakt hur mycket dragstyrkan minskade, men det var nånstans 50-80% iaf... )

Får man för sig att sätta upp en tarp så har man ju ofta mer förspänning, och spännkrafterna i linorna kan ju bli väldigt mycket större än vindens tryckkraft, beroende på linornas riktning... så det är nog ingen bra ide...
Men till ett litet tält tycker jag det borde hålla hyfsat, så länge man använder bra knutar och aktar skarpa kanter, linsträckare, smuts, och nötning... känns som det kan nöta ganska bra när vinden smattrar på... själv vill jag nog ha större marginaler på mina tält... åtminstone på kalfjället.

Ps. Det verkar som lite olika linor kallas "persiennlinor" så man kankse inte ska dra alla över en kam? =)

Senast ändrad:
Precis som bland många saker så är det skillnad i kvalité mellan olika fabrikat. Det finns många trådar om t.ex silvertejp. Och vad gäller linor så är dimensionen en avgörande faktor vad gäller styrka. Det behöver man inte ha läst någon kurs i hållfasthetslära för att förstå.

Kollar man i databladet på firma som verkar veta vad dom håller på med http://www.lirosropes.se/pdf/LIROS_Katalog_2010_SW.pdf och söker i dokumentet (sid 58) så ser man att ”knutstyrka” som förmodligen är ett mått på hur styrkan (brottgränsen) minskar med en knut på linan även om jag inte förstår om brottgränsen minskar med de tal dom anger, eller om det är den återstående brottgränsen som dom avser, så är det en avsevärd minskning på vissa linor. Och så finns linor som har dåligt UV-skydd även bland högprislinor.

Köper man en lågpris persiennlina som t.ex den från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Persiennlina-251504/ som dessutom är tunn (1.4 mm) kan jag nog rycka av den linan. Har man sedan gjort en knut på linan och låtit linan varit utsatt för solljus (UV-ljus) så är det nog inte mycket till kraft som behövs för att linan ska brista.

Per

Precis som bland många saker så är det skillnad i kvalité mellan olika fabrikat. Det finns många trådar om t.ex silvertejp. Och vad gäller linor så är dimensionen en avgörande faktor vad gäller styrka. Det behöver man inte ha läst någon kurs i hållfasthetslära för att förstå.

Kollar man i databladet på firma som verkar veta vad dom håller på med http://www.lirosropes.se/pdf/LIROS_Katalog_2010_SW.pdf och söker i dokumentet (sid 58) så ser man att ”knutstyrka” som förmodligen är ett mått på hur styrkan (brottgränsen) minskar med en knut på linan även om jag inte förstår om brottgränsen minskar med de tal dom anger, eller om det är den återstående brottgränsen som dom avser, så är det en avsevärd minskning på vissa linor. Och så finns linor som har dåligt UV-skydd även bland högprislinor.

Köper man en lågpris persiennlina som t.ex den från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Persiennlina-251504/ som dessutom är tunn (1.4 mm) kan jag nog rycka av den linan. Har man sedan gjort en knut på linan och låtit linan varit utsatt för solljus (UV-ljus) så är det nog inte mycket till kraft som behövs för att linan ska brista.

Per
Intressant... har för mig att knutstyrkan iaf på fiskelinor brukar anges i den styrka som finns kvar med knut, men här får nån gärna berätta hur det ligger till.
Dom här egenskaperna borde väl vara i princip direkt överförbara på tyger av resp. fiber också? =)

för övrigt ser jag att det här företaget också tillverkar "persiennlinor" mellan 0.8-3,5mm... så det diffar uppenbarligen vääldigt mycket...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nvavargen Byta sovställning Bo och sova 15
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
Homie Byta "elastisk" lina i tältbågarna Bo och sova 7
Joakim Ambrosson Lars, du som ville byta en Atom-säck Bo och sova 0
rohubi Byta golv i Fjällräven-tält Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
FalconBayerskt Fundering efter modifiering av tältlinor Bo och sova 12
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg