Då har man klarat av sitt första DKM+.
Hann träna 50mil inför loppet.
Hade som mål att komma in under 6h eftersom jag kört 3-milspass med mycket ork kvar.
Det började dock inget bra på fredag eftermiddag när jag halkade och slog upp ett 3cm långt och halvcentimetern djupt jack mellan tårna som de limmade ihop på vårdcentralen, nu var målet bara att fullfölja loppet.
Det blev en sen incheckning på Baldersnäs och jag kunde inte somna förrän efter 02:00.
På lördag morgon blev det till att trä en plastpåse över foten och sen på med sandaler för att få lite mer stabilitet.
Måste säga att jag är imponerad över vilka höga vågor det blev i starten, men det är klart att ca 500x100kg som snabbt accelererar upp i runt 10km/h måste ge en del sjögång.
Eftersom sandalerna var ganska breda så var jag tvungen att ta ner ena foten från plattan och styra med den andra - det var sådär lagom lätt att hålla riktningen i vågorna.
Att försöka hänga på våg kunde jag glömma och det var ett mindre projekt att köra om en k2:a.
Det var ingen direkt kö i Skåpafors, det saknades dock brygga vid upptaget (i Skifors saknades brygga vid både upptag och isättning).
I Skifors hade jag 9,1km/h i medelhastighet och hoppet tändes åter att komma in under 6h.
Men efter den för långa pausen i Skifors hade medelhastigheten sjunkit till 8,5 km/h, det visade sig efteråt att jag såsat bort 32min vid de 3 lyften - ganska ofattbart.
Efter ca 2,5 mil började jag bli rejält trött i magen och i Gustavsfors var det nästan kramplika känningar, medelhastigheten i Gustavsfors var 9 km/h.
Eftersom jag inte haft magkänningar tidigare vid så låga hastigheter så antog jag att det dels berodde på att sandalerna lyfte upp fötterna några centimeter från botten samt att fötterna hamnade närmare kroppen pga sulans tjocklek.
Jag fick heller inte in fötterna under fotremmen utan fick ha dem ovanpå remmen vilket gjorde det hela än värre, paddlingstekniken blir ju heller inte direkt bättre av detta.
Lämnade sandalerna i Gustavsfors och hoppades på måttlig vind på Lelång.
Men det var att hoppas på för mycket, det var en frisk ihållande motvind i princip in i mål och ett par gånger skvalpade det in lite vatten i kajaken.
Gjorde ett strandhugg för att justera sitsen bakåt och få lite avlastning för magen.
Det var nedslående att ibland se hastigheten sjunka under 7km/h och det blev till att stålsätta sig att klara loppet under 7h.
Tid i mål blev 6:53 och det är jag nöjd med efter omständigheterna.
Har fått blodad tand vad gäller paddling och har följande plan för att klara loppet under 6h nästa år:
- ökad träningsmängd, kanske uppåt 70-80 mil.
- mer intervallträning
- lite styrketräning under vintern
- minimera tiden vid lyften, max 15min totalt
- skaffa rotationssits och maratonroder
- träna oftare i kraftig vind
Väl mött på DKM+ nästa år!