Jag har ett tunneltält, med en hel del år på nacken, som främst används under cykelturer på sommarhalvåret. Efter förra sommarens 2-veckors-tur på Gotland med övernattningar på bl.a kalkstensgrus med stort inslag av vildrosor, hagtorn mm gav vattentätheten i golvväven upp - tältet är mer eller mindre perforerat i botten och tar in markfukt och läcker underifrån som ett såll. Tältet är en riktig favorit, som bara måste lagas!
Problemet är att Fjällräven (till skillnad mot Hilleberg) inte åtar sig reparationer av sina egna produkter. Tältväv finns att beställa, men hur få till själva reparationen så att det blir proffsigt gjort och fungerar utan inläckage av vatten på fuktig mark eller i busväder?
- Är det sömmerska eller segelmakare man ska försöka få fatt i?
- Jag bor i Uppsala, någon som vet någon i Stockholmstrakten som kan göra jobbet?
- Ska man ta bort det gamla golvet, eller sy på det nya utanpå? Eller inuti tältet? (Vikten spelar ingen roll eftersom tältet inte används vid vandring...)
- Bottenytan på tältet är 145 * 200 cm, räcker då 150 cm bred tältväv för att få tillräcklig "sömsmån"?
Tacksam för alla tips!
/Ronny
Problemet är att Fjällräven (till skillnad mot Hilleberg) inte åtar sig reparationer av sina egna produkter. Tältväv finns att beställa, men hur få till själva reparationen så att det blir proffsigt gjort och fungerar utan inläckage av vatten på fuktig mark eller i busväder?
- Är det sömmerska eller segelmakare man ska försöka få fatt i?
- Jag bor i Uppsala, någon som vet någon i Stockholmstrakten som kan göra jobbet?
- Ska man ta bort det gamla golvet, eller sy på det nya utanpå? Eller inuti tältet? (Vikten spelar ingen roll eftersom tältet inte används vid vandring...)
- Bottenytan på tältet är 145 * 200 cm, räcker då 150 cm bred tältväv för att få tillräcklig "sömsmån"?
Tacksam för alla tips!
/Ronny