Byta "drivpaket" shimano Alto 8-speed

Jag bytte hela paketet på min Gary Ficher Nirvana-98 för någon månad sedan.

Derven fram skulle kosta runt 250 för det största och 170 för det minsta om jag minns rätt. Kanske några tior upp eller ner. Om de gick att få tag på sade handlaren sedan, tillverkarna är tydligen inte pigga på att sälja framdreven lösa om man inte går upp till de där svindyra modellerna.
Komplett sats, monterat med vevar kostade 230kr.

Det finns

bra meckarhjälp på nätet. http://www.sheldonbrown.com/k7.html Troligen så räcker det att byta kasetten bak och kedja ocm du inte tidigare bytt dessa på din cykel. Angående högre utväxlng så kan det räcka väl med att byta kasetten bak. Hur många tänder har minsta klingan bak nu?

För att byta vevpartiet dvs pedalarmar och klingor fram behöver du en avdragare. För att ta av de gamla pedalerna behövs en fast 15 mm nyckel. Observera att vänster pedal är vänstergängad.

Thure

Det var billigt! Var köpte du delarna?

Jag köpte dem på Sportex. Jag kollade där först eftersom de bara ligger snett över E4an, eftersom priserna var lägre än jag förväntat mig handlade jag där. Kunde åkt runt till alla andra också, men tiden och bensinen om jag tagt bilen. Och skulle jag runt till alla cykelhandlare i stan skulle det nog ha blivit bilen.
Komplett sats, monterat med vevar kostade 230kr
Drev och vevarmar var monterade, bytet på cykeln gjorde jag själv. Viket passade bra, för de saknade licens att serva Gary Ficher. Men sälja delar gick bra...

Ursäkta jag tar upp en äldre tråd men behöver snabb hjälp. Sitter o ska ta av mina pedalarmar, via namnet så kan man misstänka detta verktyg fungerar http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=79613

Är jag rätt ute tro? Innerdiametern på pedalarmen är 20mm och skruvarna är uttagna men får inte av pedalarmarna. Har slagit med hammare men vågar inte ta i då jag inte vill böja något som inte ska böjas.

Så införskaffa detta verktyg tro? Har långt till närmsta verkstad eller biltema så därför jag frågar istället för att köra o köpa o testa :)

Dave

Ursäkta jag tar upp en äldre tråd men behöver snabb hjälp. Sitter o ska ta av mina pedalarmar, via namnet så kan man misstänka detta verktyg fungerar http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=79613

Är jag rätt ute tro? Innerdiametern på pedalarmen är 20mm och skruvarna är uttagna men får inte av pedalarmarna. Har slagit med hammare men vågar inte ta i då jag inte vill böja något som inte ska böjas.

Så införskaffa detta verktyg tro? Har långt till närmsta verkstad eller biltema så därför jag frågar istället för att köra o köpa o testa :)

Dave

Det är ett sådant verktyg du behöver.
Pedalarmarna brukar sitta rejält så det är inte mycket idé
att försöka slå loss dem. (har provat jag med)

Jag har lite tråkig erfarenhet av Biltemas kvalitet på cykelverktyg (har dock inte testat just detta).
Så jag köpte en avdragare hos cykelhandlaren för 200 kronor istället.
Något dyrare men bättre kvalitet.

Micke.

Nej du har rätt, biltemas grejor är inte alltid så bra. Men det verkar vara det närmaste jag har o tillgå. Tack för svaret, löste ju en del stress för mig helt klart!

:)

Dave

För all del..

det var så lite så..
Det är bara att fråga på om det är nåt du undrar över... :)

Park Tools som thureb nämnde verkar vara bra grejor.

Micke

Det är inte säkert att just det verktyget passar, beror på vilken typ av infästning man har mellan vevlager och vevarm. Avdragaren från biltema funkar med gammal hederlig fyrkantsaxel (äldre vevpartier) men inte med Hollowtech (det saknas ett mothåll, vavaxeln är helt genomborrad). Hollowtech II behöver ingen avdragare alls.

Läs mer om olika typer här: http://www.parktool.com/repair/byregion.asp?catid=59&imageField2.x=22&imageField2.y=14

Har hört om flera som haft problem med Biltemas verktyg, jag har ett billigt från Clas Ohlson (numer utgått) som verkar minst lika dåligt i kvalitetskänsla men som gjort jobbet utmärkt "massor" av gånger. Se bara till att skruva in mothållet i vevarmen ordentligt så det inte tar med sig gängorna ut...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Jote Byta dämpare själv Mountainbike 2
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Byta vevlager - liten fråga Mountainbike 2
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
jamo Byta styrlager Mountainbike 7
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
fresboy Byta drev!? Mountainbike 9
Mezzner Byta gaffel på Freke; dimensioner? Mountainbike 6
martinelle Värt att byta delar? Mountainbike 5
Vandrare Byta styrstolpe? Mountainbike 3
Aardwolf Byta till V-Broms? Mountainbike 10
adjo Ska man byta ut hjälmen efter en vurpa Mountainbike 4
Tovetjarn Byta kedja och kassett? Mountainbike 3
erik_rask Byta kedja? Mountainbike 1
ofverstedt Nytt drivpaket Mountainbike 1
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
Völund nytt Shimano 8 Speed låter/känns skumt? Mountainbike 2
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
zanoii Shimano komponentgrupper Mountainbike 3
beone Shimano vs. SRAM bakväxel (filmklipp) Mountainbike 5
Pang99 Shimano RD-2200 växel? Mountainbike 4
Lundell Shimano XT vs XTR... Mountainbike 13
MTBaren Kedjor: Shimano HG-73 vs. HG-93 Mountainbike 13
swe316 Shimano regnjacka? Mountainbike 0
Shimano Mountainbike 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg