Byta bakfälg

Hej!
Cyklade genom Sverige i sommras och hyfsat nära mål började en massa ekrar klinka av från mitt bakhjul, en efter en.
Nu undrar jag om jag bara ska ersätta de brustna ekrarna eller helt enkelt köpa ett nytt bakhjul?
 
Nya fräscha ekrar och riktning så det är rakt och runt så är det bara att köra vidare.
Naturligvis under förutsättning att fälgen är fräsch, börjar den bli sliten kanske det är läge att byta fälg när du ändå ska ekra om.
 
Ekra om!

Tjena.

Cyklade själv genom Sverige i sommras och hade då precist lagt på en helt ny fälg bak, Mavic 317.

Efter bara några mil tykte jag cyklen var lite vinglig så jag kollade ekerspänningen bak och fram men det var OK.

När jag så nådde Rätan mellan Östersund och Sveg så gick en eker och när jag bytte den såg jag att fälgen spruckit på 3 ställen. Aj-aj tänkte jag så jag ringde till Intersport i Mora och de lova ställa upp och byta fälgen när jag kom dit. De var myckt trevliga och bytte till en ny på 2 timmar.

Den fälg som gick sönder var en diskfälg, likaså den jag bytt från innan jag åkte. Den jag nu har är en vanlig fälg och den har rullar 500 mil utan minsta problem. Min gissning är att diskfälgarna inte är lika hållbara då sidorna inte är härdade som på en vanlig fälg.

Mitt tips är att byta ALLA ekerna eller i alla fall ekra om fälgen från börja, det brukar inte bli bra om man byter för minga eker på en fälg.

Stiffe
 
Ja! det kan ju faktiskt vara lika bra... Det kommer ju inte upp i speciellt mycket pengar heller.
Hur hårt ska man spänna en eker?
 
Hård ekerspänning rekommenderas

finta; sa:
Hur hårt ska man spänna en eker?
Hårt! Exakt hur hårt varierar beroende på fälg och antalet ekrar, samt vilken sida på bakhjulet som ekrarna sitter på!

Ett generellt riktmärke är ca 1000 N (100 kg kraft), men Park Tool säger 800-1400 N (beroende på fälg och antalet ekrar, samt vilken sida på bakhjulet som ekrarna sitter på).

Kontrollera alltid den ABSOLUTA ekerspänningen med en ekertensiometer för bästa resultat! Den RELATIVA ekerspänningen kontrolleras bäst med "spela harpa-metoden".

Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html och http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
/Niklas
 
Re: Ekra om!

Stiffmeistern; sa:
Tjena.

Cyklade själv genom Sverige i sommras och hade då precist lagt på en helt ny fälg bak, Mavic 317.

Efter bara några mil tykte jag cyklen var lite vinglig så jag kollade ekerspänningen bak och fram men det var OK.

När jag så nådde Rätan mellan Östersund och Sveg så gick en eker och när jag bytte den såg jag att fälgen spruckit på 3 ställen. Aj-aj tänkte jag så jag ringde till Intersport i Mora och de lova ställa upp och byta fälgen när jag kom dit. De var myckt trevliga och bytte till en ny på 2 timmar.

Den fälg som gick sönder var en diskfälg, likaså den jag bytt från innan jag åkte. Den jag nu har är en vanlig fälg och den har rullar 500 mil utan minsta problem. Min gissning är att diskfälgarna inte är lika hållbara då sidorna inte är härdade som på en vanlig fälg.

Mitt tips är att byta ALLA ekerna eller i alla fall ekra om fälgen från börja, det brukar inte bli bra om man byter för minga eker på en fälg.

Stiffe

Om cykeln kändes vinglig, kan det bero på att ekrarna var alltför löst spända. Att fälgen dessutom hade spruckit i ekerhålet på hela 3 ställen tyder också på detta. Dåligt bygda hjul med andra ord, vilket tyvärr är alltför vanligt resultat från åtskilliga "professionella" hjulbyggare (LBS).

Ditt allmäna resonemang om att diskfälgar skulle vara sämre än vanliga fälgar är helt grundlösa! Hade ditt diskfälgs-hjul haft ordentligt spända ekrar från början, så skulle diskfälgen ha hållit väl så länge som en motsvarande vanlig fälg (med samma ekrar). Ekerspänningen är den enskilt viktigaste komponenten i ett hållbart hjul! (Att sedan diskfälgar inte fungerar ihop med fälgbromsar är en helt annan sak!)

Sedan är det ju en betydande skillnad i styrka mellan en vanlig CC-fälg och en DH-fälg, vilket kan vara värt att beakta vid fälgval till bakhjulet. Bakhjulet är ju det klart svagaste hjulet, samtidigt som det bär den klart största delen av vikten från cyklisten och ev packning.

Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
/Niklas
 
Re: Ekra om!

Stiffmeistern; sa:
Min gissning är att diskfälgarna inte är lika hållbara då sidorna inte är härdade som på en vanlig fälg.

Nej, det beror helt på hjulet är byggt. Är det välbyggt håller det praktiskt taget hur länge som helst, och i allmänhet håller diskhjul längre, eftersom de inte slits ner av bromsarna.

Per
 
imponerande hur mycket du kan om cykelfälgar. Jag läste igenom din guide och tänker följa dina råd. Vilket är det bästa sättet att rikta en fälg?
 
niking; sa:
Om cykeln kändes vinglig, kan det bero på att ekrarna var alltför löst spända. Att fälgen dessutom hade spruckit i ekerhålet på hela 3 ställen tyder också på detta.
Jag vet inte om jag missförstår dig, men...
Om inte ekrarna är alldeles för löst spända så blir hjulet inte styvare genom att spänna dem hårdare.
Och om ekrarna är såpass löst spända att de 'slackar' helt när hjulet belastas brukar det höras som 'klickande' ljud.

Att hjulet inte blir stvare med hårdare spända ekrar beror på att ekerns elasticitet är oberoende av ekerns spänning.
Så länge de mest belastade ekrarna i hjulet har någon ekerspänning kvar, påverkas alltså inte hjulets styvhet av ekerspänningen i hjulet.

Det framgår oxå av mätningarna här:
tension.gif

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"

Att fälgen i det här aktuella fallet sprack tror jag snarare beror på att ekrarna hade väldigt olika spänning.

Dåligt bygda hjul med andra ord, vilket tyvärr är alltför vanligt resultat från åtskilliga "professionella" hjulbyggare (LBS).
Detta håller jag tyvärr helt och hållet med om.
Detta är antagligen en av anledningarna till att färdigbyggda hjul är så poppis i Sverige

Hjulbyygare som KAN bygga hjul lämnar livstids garanti på ekerbrott och rakhet (om rätt delar används), läs mer här:
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp

Såpass bra hjul kan man bygga själv.
Även på 1a försöket.
Men det tar längre tid, åtminstone i början, men att bygga ett BRA hjul på en kväll är ingen omöjlighet.
Inte ens för mig

[Ändrat av HåkanC 2006-12-18 kl 19:00]
 
+ olja och en ekertensiometer

Jonas P; sa:
finta; sa:
Vilket är det bästa sättet att rikta en fälg?

Ett bra riktställ, en bra ekernyckel, tålamod och övning.
Att bygga hjul är en konst som tar lite tid att lära sig, men det är ganska kul.

Lägg till olja, en bra ekertensiometer samt långa naglar och relativ tystnad när du mekar.

Olja för att minska friktionen mellan eker och ekernippel samt mellan ekernippel och fälg. Då minimeras risken för rundade nipplar och chansen ökar för att finna ekerns förvridningsfria position.

Ekertensiometer för att ha koll på den absoluta ekerspänningen. Det är svårt för en nybörjare (och ibland även ett "proffs") att känna om ekern är spänd till 400 N eller 1000 N. Att kunna känna till den exakta ekerspänningen är otroligt viktigt för att få hjulet att hålla länge.

Långa naglar och relativ tystnad behövs när du kollar den relativa ekerspänningen med spela harpa-metoden. Med jämn ekerspänning blir hjulet starkare och mer hållbart, samtidigt som du sällan behöver rikta hjulet.
/Niklas
 
Ett klargörande

HåkanC; sa:
niking; sa:
Om cykeln kändes vinglig, kan det bero på att ekrarna var alltför löst spända. Att fälgen dessutom hade spruckit i ekerhålet på hela 3 ställen tyder också på detta.
Jag vet inte om jag missförstår dig, men...
Om inte ekrarna är alldeles för löst spända så blir hjulet inte styvare genom att spänna dem hårdare.
Och om ekrarna är såpass löst spända att de 'slackar' helt när hjulet belastas brukar det höras som 'klickande' ljud.

Det var just detta jag avsåg, alltså att det ofta inte fanns någon "restspänning" i fälgens kraftpåverkade zon (engelska load affected zone), vilket alltså ger upphov till en betydande vinglighet. Jag kanske kunde varit tydligare... I övrigt håller jag med dig...

HåkanC; sa:
Att hjulet inte blir stvare med hårdare spända ekrar beror på att ekerns elasticitet är oberoende av ekerns spänning.
Så länge de mest belastade ekrarna i hjulet har någon ekerspänning kvar, påverkas alltså inte hjulets styvhet av ekerspänningen i hjulet.

Det framgår oxå av mätningarna här:
tension.gif

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"
Instämmer!
HåkanC; sa:
Att fälgen i det här aktuella fallet sprack tror jag snarare beror på att ekrarna hade väldigt olika spänning.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
HåkanC; sa:
niking; sa:
Dåligt bygda hjul med andra ord, vilket tyvärr är alltför vanligt resultat från åtskilliga "professionella" hjulbyggare (LBS).
Detta håller jag tyvärr helt och hållet med om.
Detta är antagligen en av anledningarna till att färdigbyggda hjul är så poppis i Sverige

Hjulbyygare som KAN bygga hjul lämnar livstids garanti på ekerbrott och rakhet (om rätt delar används), läs mer här:
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp

Såpass bra hjul kan man bygga själv.
Även på 1a försöket.
Men det tar längre tid, åtminstone i början, men att bygga ett BRA hjul på en kväll är ingen omöjlighet.
Inte ens för mig.
Inte ens omöjligt för mig heller :)
/Niklas
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg