niking; sa:
Om cykeln kändes vinglig, kan det bero på att ekrarna var alltför löst spända. Att fälgen dessutom hade spruckit i ekerhålet på hela 3 ställen tyder också på detta.
Jag vet inte om jag missförstår dig, men...
Om inte ekrarna är alldeles för löst spända så blir hjulet inte styvare genom att spänna dem hårdare.
Och om ekrarna är såpass löst spända att de 'slackar' helt när hjulet belastas brukar det höras som 'klickande' ljud.
Att hjulet inte blir stvare med hårdare spända ekrar beror på att ekerns elasticitet är oberoende av ekerns spänning.
Så länge de mest belastade ekrarna i hjulet har någon ekerspänning kvar, påverkas alltså inte hjulets styvhet av ekerspänningen i hjulet.
Det framgår oxå av mätningarna här:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"
Att fälgen i det här aktuella fallet sprack tror jag snarare beror på att ekrarna hade väldigt olika spänning.
Dåligt bygda hjul med andra ord, vilket tyvärr är alltför vanligt resultat från åtskilliga "professionella" hjulbyggare (LBS).
Detta håller jag tyvärr helt och hållet med om.
Detta är antagligen en av anledningarna till att färdigbyggda hjul är så poppis i Sverige
Hjulbyygare som KAN bygga hjul lämnar livstids garanti på ekerbrott och rakhet (om rätt delar används), läs mer här:
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp
Såpass bra hjul kan man bygga själv.
Även på 1a försöket.
Men det tar längre tid, åtminstone i början, men att bygga ett BRA hjul på en kväll är ingen omöjlighet.
Inte ens för mig
[Ändrat av HåkanC 2006-12-18 kl 19:00]