Utväxling
Jock Scott; sa:
Jag har sedan ett år tillbaks en Nishiki 401 Hybrid med vilken jag cyklar framförallt i stan och på landsväg för motionens skull. Jag upplever det som att jag skulle behöva "växla om" cykeln en smula. De två absolut minsta kransarna på bakdrevet använder jag i stort sett inte alls och jag skulle behöva en lättare växel för de tyngsta backarna i stan. Dessutom tycker jag att jag skulle behöva lite tätare steg mellan växlarna.
Hur cykeln för närvarande är drevad vet jag inte men Ni kunniga personer i detta forum har säkert koll på hur det ser ut i originalversionen.
Nu undrar jag, skulle det vara en vinst att byta till en s.k. racerkassett ?? eller finns det andra alternativ ??
Hilsen
Anders
Om du tycker att växlarna är för tunga, så bör du framför allt byta de tre framdreven från 48-38-28? till kanske 42-32-20. Detta ger en betydande effekt. Eventuellt blir det mer ekonomiskt att byta ut hela vevpartiet, men då kanske du också måste byta vevlager också.
Se också till att använda alla tre dreven i fram, så att du inte bara ligger och mal på t.ex. mellanndrevet.
Beträffande bakdreven, så är ju alltid de lättaste (= största) kransarna som försvinner, när du byter från en MTB-kassett till en racer-kassett. Det innebär att det du vinner i lättare växlar med mindre drev i fram, förlorar du med en racerkassett i bak. Utväxlingen 28/32 är ju ungerfär det samma som 20/23, så du får knappast lättare växlar med en racerkassett 13-23 än med en MTB-kassett 11-32
Möjligtvis skulle en 13-26 kassett vara idealiskt, du du ändå skulle få en lättare klätterväxlen (tillsammans med de nya framdreven) än vad du har idag.
Går det fortfarande tungt, kan du ju alltid pumpa däcken, då hårdpumpade däck rullar betydligt lättare.
Se också till att bromsarna inte ligger på
och att naven är lättrullade.
Sedan ska inte fördelen med SPD-pedaler + SPD-skor underskattas i branta uppförsbackar och i motvind. SPD gör att du kan ha en betydligt högre fart i uppförsbackar jämfört med vanliga pedaler och skor. Systemet kostar dock en del och det tar sin tid att lära sig klicka ur SPD-pedalerna per automatik.
/Niklas