Byta bakdrev

Jag har sedan ett år tillbaks en Nishiki 401 Hybrid med vilken jag cyklar framförallt i stan och på landsväg för motionens skull. Jag upplever det som att jag skulle behöva "växla om" cykeln en smula. De två absolut minsta kransarna på bakdrevet använder jag i stort sett inte alls och jag skulle behöva en lättare växel för de tyngsta backarna i stan. Dessutom tycker jag att jag skulle behöva lite tätare steg mellan växlarna.
Hur cykeln för närvarande är drevad vet jag inte men Ni kunniga personer i detta forum har säkert koll på hur det ser ut i originalversionen.
Nu undrar jag, skulle det vara en vinst att byta till en s.k. racerkassett ?? eller finns det andra alternativ ??

Hilsen
Anders
 
Rätta mig om jag har fel men är inte racer-grejer tyngre drevade i och med att det skall gå väldigt fort. Tycks se ut så på Tour de France iaf. :)

Förstår jag dig rätt om jag fattar det som att du tycker skillnanden mellan de olika växlarna ligger för långt ifrån varandra? Dvs att det är svårt att hitta en växel som passar.
[Ändrat av Homie 2006-07-20 kl 21:01]
 
Har kollat på Nishikis hemsida och tycker att det låter märkligt att du skall sakna tillräckligt lätta växlar, förutsatt att de inte ändrat något sen du köpte cykeln. Din lättaste växel bör vara 28(fram)/32(bak). Lättaste växeln på en racercykel ligger normalt på 39/25, vilket är betydligt tyngre. Ligger du på minsta klingan fram när du får problem i uppförsbackarna?

Visserligen kan du byta kassett, men det blir nog svårt att hitta så mycket större än 32. Möjligen kan du ju byta minsta klingan i fram till en ännu mindre, i värsta fall måste du isåfall dock byta alla tre klingorna.

Att byta till en racer-kassett skulle som sagt förvärra problemet, eftersom de i allmänhet sträcker sig mellan 12-25 el. liknande, och alltså ger tätare men tyngre växlar.
 
Utväxling

Jock Scott; sa:
Jag har sedan ett år tillbaks en Nishiki 401 Hybrid med vilken jag cyklar framförallt i stan och på landsväg för motionens skull. Jag upplever det som att jag skulle behöva "växla om" cykeln en smula. De två absolut minsta kransarna på bakdrevet använder jag i stort sett inte alls och jag skulle behöva en lättare växel för de tyngsta backarna i stan. Dessutom tycker jag att jag skulle behöva lite tätare steg mellan växlarna.
Hur cykeln för närvarande är drevad vet jag inte men Ni kunniga personer i detta forum har säkert koll på hur det ser ut i originalversionen.
Nu undrar jag, skulle det vara en vinst att byta till en s.k. racerkassett ?? eller finns det andra alternativ ??

Hilsen
Anders
Om du tycker att växlarna är för tunga, så bör du framför allt byta de tre framdreven från 48-38-28? till kanske 42-32-20. Detta ger en betydande effekt. Eventuellt blir det mer ekonomiskt att byta ut hela vevpartiet, men då kanske du också måste byta vevlager också. :(

Se också till att använda alla tre dreven i fram, så att du inte bara ligger och mal på t.ex. mellanndrevet.

Beträffande bakdreven, så är ju alltid de lättaste (= största) kransarna som försvinner, när du byter från en MTB-kassett till en racer-kassett. Det innebär att det du vinner i lättare växlar med mindre drev i fram, förlorar du med en racerkassett i bak. Utväxlingen 28/32 är ju ungerfär det samma som 20/23, så du får knappast lättare växlar med en racerkassett 13-23 än med en MTB-kassett 11-32 :) Möjligtvis skulle en 13-26 kassett vara idealiskt, du du ändå skulle få en lättare klätterväxlen (tillsammans med de nya framdreven) än vad du har idag.

Går det fortfarande tungt, kan du ju alltid pumpa däcken, då hårdpumpade däck rullar betydligt lättare. :) Se också till att bromsarna inte ligger på :) och att naven är lättrullade. :)

Sedan ska inte fördelen med SPD-pedaler + SPD-skor underskattas i branta uppförsbackar och i motvind. SPD gör att du kan ha en betydligt högre fart i uppförsbackar jämfört med vanliga pedaler och skor. Systemet kostar dock en del och det tar sin tid att lära sig klicka ur SPD-pedalerna per automatik.
/Niklas
 

Liknande trådar