Bygga singlespeed

Tack för all snabb och bra hjälp!

Är det något särskilt märke man ska försöka få tag i när man ska införskaffa kitet?
Sen behövs nog en ny kedja, är det bara köpa en eller ska det vara någon speciell sort?

Tack på förhand! :)

Vet inte om nåt kit är bättre än något annat faktiskt. Men gällande kedjan så kör man ibland med drev för 1/8" kedja på SS. Så kolla vad som gäller för det kit du köper. Men det är inget större problem, det råkar vara dimensionen för vanliga standardcyklar så sån kedja är lätt att få tag på! :)

Flyger du till vid sidan om vägen?

I den mån det finns en hkp till hands så gärna för mig. Har dock inte haft chansen att göra det med cykeln än.
Skämt åsido; MTB:n fraktar jag oftast till början av stigen i bil...
 
Tack för all snabb och bra hjälp!

Är det något särskilt märke man ska försöka få tag i när man ska införskaffa kitet?
Sen behövs nog en ny kedja, är det bara köpa en eller ska det vara någon speciell sort?

Tack på förhand! :)
Märket kvittar, jag körde på DMR.
Kedja beror på... De finns ju i olika bredd. Om du använder både vevparti och drev för single speed så köp en kedja anpassat för det. Jag gjorde en ful-moddning och har ett vevparti för 7/8-delat och köpte en för det passande kedja.
 
Det är skillnad på "fixed gear" och "single speed". Inget av dessa är olagliga i Sverige, dock måste man ha broms om man vill cykla lagligt i trafik, något en del "fixed gear" entusiaster struntar i.

Om man konverterar en cykel till single speed/fixed gear (ss/fg) måste man även skaffa en kedjespännare, annars hoppar kedjan av. Ramar speciellt tillverkade för ss/fg är konstruerade så att man kan spänna kedjan genom att justera bakhjulet, vilket oftast inte går med en modern ram.
 

Liknande trådar