Bygga ryggsäcksram.

Jag tycker hydralrör är ett fantastiskt material att jobba med, tunna rör med hög stålkvalitet och galvat från fabrik, jag byggde själv en pakethållare till min cykel, för att bli lite mer biloberoende. :)

Den byggdes i 8x1.5mm rör dvs 8mm ytterdiameter 1.5mm gods, vilket borde få en vikt på 238 gram per meter, fanns även i 1mm gods och då är vikten nere på 171 gram per meter, men den blir betydligt mer svårsvetsad då vi bara hade en migsvets med 0.8mm tråd tillgänglig, så 1.5 fick det bli.

Säljs i 6meters längder på typ Specma Component, tror vi betalade typ 350 kr eller så.. plus moms då.

Aluminium svetsar du inte utan tigsvets, särskillt inte rör med tunt gods.

Här nedan en bild på skapelsen, dom sen åkte in på pulverlack, inte för att det behövs för rostskydd men det är ju snyggare med en gul! ;)

Tänkte att jag kan ju även bifoga deras sortiment av hydralrör, inga priser och det är juf rågan vad som finns på hyllan.. Och som sagt, 1.5mm gods rekommenderas om man inte tigsvetsar, det blir ju även stadigare och mindre risk att det kollapsar när det böjs. :)

Edit: Haha tänk att min enkla "780(x^2*pi-y^2*pi)" på google, där x är ytterradien i cm, och y är innerradien i cm, tänk att det stämde så pass bra.. :)
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    38.9 KB · Visningar: 1,180
  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    11.5 KB · Visningar: 1,107
Är inte så säker på det. Fördelen med plyfa är just stabiliteten i flera riktningar, men för en ryggsäcksram så kommer det ju vara väldigt avlånga bitar man behöver. Den vanliga brädgårdsplyfan har dessutom så tjocka skikt att man antagligen behöver tre skikt för att få hygglig styrka i den - om man inte klär in den rejält med glasfiber.
Skulle nog hellre köpa spånor för svepasktillverkning (om man inte kan såga själv) och bygga av. 3-4 lager sånt lär bli styvt och bra. Får man bara till skarvarna för tvärbitarna så tror jag inte en sån skulle behöva svepas i glasfiber för att bli stark nog.
Aha, du tänker så... Jag tänkte snarare att man bara skulle ha EN bit. En ram som var en platta, med snygga kurvor på de rätta ställena. Möjligen med två plylister för de hålrader genom vilka man drar de remmar som sedan håller fast lasten. Tänker man sig ett listbygge väljer jag också trä.
 
får jag fråga varför du inte köper en haglöfs alaska, skarja eller fjäll räven gyro, expedition el liknande och använder som dom är alt åker till nån yrkesutbildning där dom utbildar svetsare med en tårta och dina önskemål.

låter hundra gånger enklare än att böra mickla med elrör, fogskum och plyfa...

men du kanske ska ha den väldigt speciellt anpassad?
 

avslutad210712

Gäst
Jag har själv funderat på att bygga en egen säck inklusive ram men det har stannat för att jag inte kan bestämma mig om ramen.

Första tanken var kolfiberrör som man limmar ihop med diverse rörkopplingar men eftersom jag inte hittat lämpliga saker så får den ideen vara. Nästa ide var att bygga en ram med kolfiberremsor för att kunna böja och vrida den som jag vill. Nackdelen som jag ser det med en utanpåliggande ram av kolfiber är att jag tror att den blir känslig för stötar mot hårda stenar. Nästa ide var en lamelllimmad ram av trä och epoxi enligt WEST-metoden. Lätt stark, hyggligt motståndskraftig mot röta och kan formas precis som jag vill.

Och efter att ha kollat på Klättermusens Mjölner och mina gamla Fjällrävensäckar så inser jag att ramen egentligen inte behöver vara vriden, skruvad och tiltad åt alla möjliga håll. Har man en rak ram där enda kontaktytan är vid höftbältet och en kudde en bit upp på ryggen så kan ramen vara relativt rak och enkel.

Så för egen del kommer det nog att sluta med att jag fixar nya axelremmar och höftbälte till mina gamla fjällrävensäckar för det är de bitarna som suger (nu lät jag ung *L*). Säcken i övrigt är det absolut inget fel på och en 70 liters säck med ram på 2 kg är inte fy skam.
 
får jag fråga varför du inte köper en haglöfs alaska, skarja eller fjäll räven gyro, expedition el liknande och använder som dom är alt åker till nån yrkesutbildning där dom utbildar svetsare med en tårta och dina önskemål.

låter hundra gånger enklare än att böra mickla med elrör, fogskum och plyfa...

men du kanske ska ha den väldigt speciellt anpassad?

Nja, resan dit är väl halva nöjet. Jag vet att det är enklare men diskussionen handlar om hur man kan gå till väga.

Jag tror att det blir ett listbygge under hösten.
 
Nja, resan dit är väl halva nöjet. Jag vet att det är enklare men diskussionen handlar om hur man kan gå till väga.

Jag tror att det blir ett listbygge under hösten.


jag förstår.

vore jag som dig skulle jag jobba med alurör, med ganska enkla mede;l en borrmaskin med borr och lite slipstift el liknande + en bågfil kan du få till rören som du vill ha dom. sen letar du reda på vart ortens svetsutbildningar hålls, dom brukar välkomna "skarpa" uppgifter om det medföljer kaffebröd och bara låter dom bränna ihop konstruktionen.

då får du en vacker, hyfsat billig, mycket lätt och som ryggsäck outslitlig konstruktion.
 
jag förstår.

vore jag som dig skulle jag jobba med alurör, med ganska enkla mede;l en borrmaskin med borr och lite slipstift el liknande + en bågfil kan du få till rören som du vill ha dom. sen letar du reda på vart ortens svetsutbildningar hålls, dom brukar välkomna "skarpa" uppgifter om det medföljer kaffebröd och bara låter dom bränna ihop konstruktionen.

då får du en vacker, hyfsat billig, mycket lätt och som ryggsäck outslitlig konstruktion.

Du menar nån sorts gymnasieskola eller så?
 
Aha, du tänker så... Jag tänkte snarare att man bara skulle ha EN bit. En ram som var en platta, med snygga kurvor på de rätta ställena.

Tittar man på ramar i full storlek (gamla Skarja, Alaska etc) så ser man att de är dubbelkrökta. Sedda från sidan är det en serie mjuka krökar för att följa skuldror, svank och höft. Sedda från ryggsidan är ramen dessutom konkav. Att dubbelkröka trä går förstås, men kräver rätt mycket om man ska fixa det hemma i hobbyverkstaden.

Nöjer man sig med svank-och-skulderkröken misstänker jag att säcken hamnar lite opraktiskt långt ut från kroppen jämfört med den dubbelkrökta varianten. Men funkar gör det säkert.
 
Du menar nån sorts gymnasieskola eller så?


ja, eller ännu bättre om du hittar nån "amu-utbildning" eller vad det kan tänkas heta nu för tiden. alltså yrkesinriktad utbildning utanför normala gymnasiet. dom brukar tom. bli glada när det dyker upp något "skarpt" objekt. utrustning har dom också.

sen är väl dom flesta som håller på med svets och smide ganska bra och ha göra med och sällan ute efter att "pungslå" nån privatperson, som har lite jobb vid sidan av. kan tänka mig att många nöjer sig med 2 hundringar.

köp bara inte för tunna rör, dels för att det ska hålla men också för att alu är lite knepigare än svart stå att svetsa i.
 
Att dubbelkröka trä går förstås, men kräver rätt mycket om man ska fixa det hemma i hobbyverkstaden.QUOTE]

Jo, i hobbyverkstaden är det kanske lite krångligt. Ska jag böja mindre bitar (talar 4mm ply nu) gör jag det på strykbrädan. Fuktig duk och ett gammalt ångstrykjärn - då är det inte SÅ svårt!
Den ply jag arbetat med i mina byggen har haft tre fanerlager och brukar hålla ihop bra. Furu dock något bättre än björk, men det kan bero på fabrikat.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg