Vacuum och viktoptimering
För mindre vacuumjobb (sitsar, sittbrunns- och lucksargar etc) fungerar en gammal kylskåpskompressor utmärkt. Med vanlig plastfolie (plus perforerad folie och sugande skikt) och packtejp brukar det bli tätt nog för att ge bra resultat men otätt nog för att man skall klara sig utan ”pysventil”. Primitivt, enkelt men rätt välfungerande. Jag har även "vacuumbaggat" ett helt däck med den metoden - fast det var nog mer jobb än vad resultatet riktigt motiverade.
”Trä är ju relativt lätt men inte så lätt om man jämför med andra vanliga distansmaterial, och det gör antagligen att ett sripbyggd kanot inte är så oerhört viktoptimerad.” Jodå, trä/glasfiber/epoxi är tämligen väl viktoptimerat, framför allt om man hittar lätt granevirke med densitet neråt 0,35. Största belastningen i ett långsmalt skrov är tryck-/draglaster i däck och botten. Till slillnad från andra lätta distansmaterial (uretanskum, stående balsa, honeycomb etc) är gran exceptionellt starkt just i drag/tryck varför ytterskikten bara behöver dimensioneras för den långt mindre tvärskeppspåfrestningen. Med andra typer av distansmaterial måste i stället ytterskikten dimensioneras för att klara långskeppsbelastningen – man måste alltså ersätta trä (densitet 0,35-0,45) med glasfiber/kolfiber/aramidfiber (densitet 1,1-1,5).
Björn Thomasson
För mindre vacuumjobb (sitsar, sittbrunns- och lucksargar etc) fungerar en gammal kylskåpskompressor utmärkt. Med vanlig plastfolie (plus perforerad folie och sugande skikt) och packtejp brukar det bli tätt nog för att ge bra resultat men otätt nog för att man skall klara sig utan ”pysventil”. Primitivt, enkelt men rätt välfungerande. Jag har även "vacuumbaggat" ett helt däck med den metoden - fast det var nog mer jobb än vad resultatet riktigt motiverade.
”Trä är ju relativt lätt men inte så lätt om man jämför med andra vanliga distansmaterial, och det gör antagligen att ett sripbyggd kanot inte är så oerhört viktoptimerad.” Jodå, trä/glasfiber/epoxi är tämligen väl viktoptimerat, framför allt om man hittar lätt granevirke med densitet neråt 0,35. Största belastningen i ett långsmalt skrov är tryck-/draglaster i däck och botten. Till slillnad från andra lätta distansmaterial (uretanskum, stående balsa, honeycomb etc) är gran exceptionellt starkt just i drag/tryck varför ytterskikten bara behöver dimensioneras för den långt mindre tvärskeppspåfrestningen. Med andra typer av distansmaterial måste i stället ytterskikten dimensioneras för att klara långskeppsbelastningen – man måste alltså ersätta trä (densitet 0,35-0,45) med glasfiber/kolfiber/aramidfiber (densitet 1,1-1,5).
Björn Thomasson