Bygga one off med glasfiber eller liknande

Vacuum och viktoptimering

För mindre vacuumjobb (sitsar, sittbrunns- och lucksargar etc) fungerar en gammal kylskåpskompressor utmärkt. Med vanlig plastfolie (plus perforerad folie och sugande skikt) och packtejp brukar det bli tätt nog för att ge bra resultat men otätt nog för att man skall klara sig utan ”pysventil”. Primitivt, enkelt men rätt välfungerande. Jag har även "vacuumbaggat" ett helt däck med den metoden - fast det var nog mer jobb än vad resultatet riktigt motiverade.

”Trä är ju relativt lätt men inte så lätt om man jämför med andra vanliga distansmaterial, och det gör antagligen att ett sripbyggd kanot inte är så oerhört viktoptimerad.” Jodå, trä/glasfiber/epoxi är tämligen väl viktoptimerat, framför allt om man hittar lätt granevirke med densitet neråt 0,35. Största belastningen i ett långsmalt skrov är tryck-/draglaster i däck och botten. Till slillnad från andra lätta distansmaterial (uretanskum, stående balsa, honeycomb etc) är gran exceptionellt starkt just i drag/tryck varför ytterskikten bara behöver dimensioneras för den långt mindre tvärskeppspåfrestningen. Med andra typer av distansmaterial måste i stället ytterskikten dimensioneras för att klara långskeppsbelastningen – man måste alltså ersätta trä (densitet 0,35-0,45) med glasfiber/kolfiber/aramidfiber (densitet 1,1-1,5).

Björn Thomasson

OK, vad väger en stripkajak och vad väger en kolkajak eller en "jättelätt" kajak utan distansmaterial?
(Förlåt om jag frågar om självklarheter, jag är inte så påläst när det gäller olika kajaker)

Re: Re: Re: Glashallt

dabac; sa:
Lorre2; sa:
Någon som har tips om att vakuumsuga själv med enklare medel?
Det beror lite grann på vilka krav du har. En lätt modifierad cykelpump + en cykelventil som backventil kan dra ett rätt bra undertryck i en sluten volym. En vanlig dammsugare drar ett tillräckligt undertryck för att vara användbart om man vill skiktlimma faner t.ex. Gäller dock att man har ett backventilsarrangemang där också så att inte dammsugaren behöver stå och gå så länge. Ett problem du kan räkna med att råka på är att om du stoppar din sits i en påse och sedan vakuumdrar den så kan det bildas fula veck som obönhörligt kommer att överföras till sadelytan.

Försök inte åstadkomma vacuum med en dammsugare. Motorn brinner upp (överhettas) efter N antal minuter. Förmodligen för att motorn kyls av den genomströmmande luften, och när det inte kommer någon luft blir det ingen kylning.

Det var en exjobbare som eldade upp vår dammsugare på labbet på detta sätt för sådär 15 år sedan.

Per Brune

Re: Re: Re: Re: Glashallt

Brune; sa:
Försök inte åstadkomma vacuum med en dammsugare. Motorn brinner upp (överhettas) efter N antal minuter.

Påminner om vad jag redan har skrivit:

Gäller dock att man har ett backventilsarrangemang där också så att inte dammsugaren behöver stå och gå så länge.

Det är helt riktigt att dammsugare kyls av sitt luftflöde och att de kan överhettas om inte flödet upprätthålls, men processen är inte momentan. Vore den det skulle dammsugarna gå sönder varje gång ett papper, en strumpa eller liknande täppte till mynningen. För någon minut eller så är det inga som helst problem med att använda en dammsugare både till att trycka eller suga "stumt".

Lorre2; sa:
Funkar inte övertryck lika bra?
Lika gärna som att suga ihop lagren med undertryck borde man väl kunna pressa ihop dom med övertryck eller?
Det beror främst på bitarnas form och eventuella inneslutningar. Vill du gjuta en sits och pressa ihop den så måste du ha en form med både över och underdel som möter materialet "perfekt" för att få ett likartat presstryck över hela ytan. Kan bli lite knepigt att ordna vid mer komplicerade former. När du vacuumdrar så räcker det med att ha ett mothåll på ena sidan, ett lufttätt elastiskt skikt på den andra och sen är det bara att köra.

Men det är klart, tittar du på hur en professionell snickare t.ex. limmar faner på plana ytor så gör han det med en stor press.
Det är också så att om du stryker lim på två parallella ytor som sedan förs ihop så riskerar du få inneslutningar (av luft) där limmet inte har flutit ut och vätt ytorna. Med undertryck så minskar den tendensen.

Skrovvikter

Det är svårt att hitta jämförbara siffror. De flesta jagar inte vikt när de bygger strip (trä) medan låg vikt ofta har hög prioritet när man väljer lätta distansmaterial.
Mina två senaste stripkajaker väger 15 kg (grönlandskajak, 550x48 cm, skott, luckor, inget roder eller justerbar skädda, sits, däcksbeslag, linor) resp 16 kg (grönlandskajak 595x52 cm, skott, luckor, justerbar skädda, sits, däcksbeslag, linor). Jag har vid byggena strävat efter att minimera vikten men utan att offra tålighet – dvs jag kan fortfarande smälla i stenar under surf utan annat än kosmetiska smårepor i ytskiktet.
Gkf, som har byggt ett antal kajaker i divinycell (http://www.gkf.info/paddling/Utrustning/KajakBygge/Kompositbygge/Bygget01.htm) redovisar en skrovvikt på 13 kg och en vikt färdigutrustad på 18 kg (länspump är inräknad i vikten till skillnad från mina viktuppgifter) för en grupp kajaker som är kortare men bredare och högra än mina.
Möjligen är det lättare att nå låga vikter med lätta distansmaterial eftersom de flesta som bygger strip hamnar över 20 kg för en färdig kajak (den första i alla fall). De båda byggmetoderna tycks ge ungefär samma formstyvhet medan min uppfattning är att trä har större tålighet mot slag och slitage.
En kommentar från Gkf vore välkommen – ni har erfarenhet av båda metoderna.

Björn Thomasson

Divinycell och vakuum

Min kanot på bild tidigare i tråden byggde jag med vakuumbaggning av skrovet. Den väger ca 14kg inkl skädda, sits och tyngre luckor än nödvändigt. Den är dock betydligt mindre (475*52) än Björns kanoter helt i trä, så en rutinerad byggare kan spara mycket vikt på ett standardupplägg.

Jag använde en Mityvac handpump. Det var svårt att få påsarna helt täta och det blev veck som syns som skuggor även på det färdiga skrovet.

På kanot no2 använder jag samma material men inget vakuum, klar i juni??

Niklas

pic av kanot i påse:
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Apr/20044303988606788215904.jpg

OK, men då är frågan vad en kompositkajak utan distansmaterial väger. En standard köpekajak i glas väger ju uppåt 25.

Distansmaterialet kanske inte gör så stor nytta; kajaken blir väl styv för att den är en skalstruktur i sin helhet. Naturligtvis kan en tunn kevlarkajak utan distanmaterial kännas lite mjuk "lokalt", men det kanske inte är nåt egentligt problem. Den blir ju rimligen stryktåligare och inte gör det ju så mycket om det gör att känna hur den fjädrar i skrovet så länge den är formstyv?

En Inuk i kolfiber lär väga 14 kg inklusive luckor och roder. Den känns lite som en PET-flaska även om den är stark.

Nog är trä ett utmärkt material att bygga i. Bortser man från lamineringsmedel och lack är de riktigt miljövänliga ur tillverkningssynpunkt.

Skulle vara intressant att höra hur länge t.ex. T.B's strippbyggen håller. De måste ju vara känsliga för läckage och lätt få röta.

/Erik

Läckage, röta och livslängd

Stripkajaker är mycket tåliga även mot röta. Enkelt uttryckt innebär byggmetoden att man sönderdelar trävirket i smala fiberknippen (strips) och limmar ihop dem med vattentäta barriärer så att man maximerar fördelarna och minimerar nackdelarna. En viktig bieffekt är då att fukt i samband med en skada inte kommer längre än några millimeter innan den stöter på täta barriärer i form av epoxifogar. Gran har vidare relativt små rörelser i samband med fuktändringar och i smala strips blir rörelserna aldrig så stora att delaminering är en risk. Det är inga problem att använda en kajak med en penetrerande skada under sommaren för att sedan reparera till vintern (torka ut och återställa membranet).
Vidare utgör glasfiber/epoxi ett segt membran som tillsammans med elasticiteten i granen skyddar vid slag och mekanisk påfrestning – till skillnad från glasfiber/polyester som blir hårt och ömtåligt, krackelerer runt en skada och som när gelcoatskyddet är brutet kan suga fukt i laminatet.
Jag använder mina stripkajaker mycket hårt, har ofta surfat upp på steniga stränder med fullastad kajak eller missat i samband med surfningar över grynnor, utan att gå genom ytskiktet. Bara två gånger har jag fått fukt in i laminatet – när jag surfade genom trollhålet vid Kullen i grov sjögång, missade och gick rakt in i klippan i god fart, och när jag slog av aktern vid Väderöarna för ett par år sedan. Vid båda tillfällena hade skadorna sannolikt blivit värre om kajaken varit byggd i annat material – och framför allt betydligt svårare att reparera.
När det gäller ålder skall jag be att få återkomma. Min äldsta stripkajak är bara 12 år (fortfarande med sin ursprungliga ytbehandling intakt, bortsett från lokala bättringar med fernissa efter repor och småskador). I grunden handlar livslängd om hur bra UV-skydd kajaken får. Epoxi bryts ner av UV-strålning medan träet i praktiken har obegränsad livslängd. Bäst skydd är en ljus målad yta, men 5-6 skikt fernissa med UV-filter fungerar också bra.

Re: Re: Re: Re: Glashallt

Brune; sa:
dabac; sa:
Lorre2; sa:
Någon som har tips om att vakuumsuga själv med enklare medel?
Det beror lite grann på vilka krav du har. En lätt modifierad cykelpump + en cykelventil som backventil kan dra ett rätt bra undertryck i en sluten volym. En vanlig dammsugare drar ett tillräckligt undertryck för att vara användbart om man vill skiktlimma faner t.ex. Gäller dock att man har ett backventilsarrangemang där också så att inte dammsugaren behöver stå och gå så länge. Ett problem du kan räkna med att råka på är att om du stoppar din sits i en påse och sedan vakuumdrar den så kan det bildas fula veck som obönhörligt kommer att överföras till sadelytan.

Försök inte åstadkomma vacuum med en dammsugare. Motorn brinner upp (överhettas) efter N antal minuter. Förmodligen för att motorn kyls av den genomströmmande luften, och när det inte kommer någon luft blir det ingen kylning.

Det var en exjobbare som eldade upp vår dammsugare på labbet på detta sätt för sådär 15 år sedan.

Per Brune

Det räcker med att göra ett lite hål i slangen. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ZanderMan Bygga Kajak, FRÄSA LISTER?? Paddling allmänt 55
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7