Bygga om gammal racer

Håkan K; sa:
... min åsikt, med vissa inskränkningar.

Inte ofta man får se någon erkänna sin inskränkthet ;) (Där ser man vad man kan göra med ett lösryckt citat.) Eller som Erik Blix sade i nån Riskradionsketch för många år sedan: Ta inte ifrån mig mina fördomar, de är det enda jag har.

Jag håller förstås med er båda. Jag tycker att man visst ska använda gamla rariteter, men om de har något slags "kulturhistoriskt" värde (lite pompöst ord, hittar inget bättre just nu) så får man agera med lite smak. Det kan vara bra med K-märkning av hus, med andra ord... och med schysst behandling av gamla Gitane-hojjar. Men att bara låta den stå tycker jag är helt poänglöst. Och om det inte finns reservdelar att få tag på till rimligt pris när vevlagret (eller vad det nu kan bli) packar ihop så får man väl skänka den till nån riktig entusiast. (Jag lovar att maila dig först, HåkanK!)
 
Som Thure sa så finns det gott om fin rejsrar på t ex blocket för ett pris som motsvarar två nya lösa fälgar.

För övrigt håller tubdäcken bättre än man tror om man ser till att de är välpumpade och inte kör på alltför elakt underlag.

Visst kan man betrakta cykeln som raritet, men det ska mycket till om den ska få samlarvärde skulle jag tro. I det läget borde den nog inte användas alls. Jag skulle dock glatt slita den med hälsan.

Har själv en Dura Ace:ad Nishiki Olympic från -83, och även om den är lätt även med dagens mått så är det nog bara jag som tycker den har ett värde. Jag vårdar den, moderniserar den inte i onödan, men inte så mycket av hänsyn till antikvärdet som för att jag inte ser nåt behov. Typ; kunde jag cykla fort på den på 80-talet så ska jag väl kunna det nu med...
 
Mezzner; sa:
Som Thure sa så finns det gott om fin rejsrar på t ex blocket för ett pris som motsvarar två nya lösa fälgar.

För övrigt håller tubdäcken bättre än man tror om man ser till att de är välpumpade och inte kör på alltför elakt underlag.

[...]

Typ; kunde jag cykla fort på den på 80-talet så ska jag väl kunna det nu med...

Jag har övergett idén om att bygga om, tror jag, och kommer att köra den på tubostar. Det verkar ju vara ett helt ok val av kommentarerna här att döma.

Vad avis jag blir: åldras inte du? :)
 
Laga punka på tubdäck.

Jag har en gammal cykel med tubdäck och dels köper jag nya tubdäck då och då. Laga punktering på traditionellt sätt är nog omöjligt, men förra året så provade jag punkteringsspray till bilar och det funkade kanonbra. Detta förlänger livslängden på tubdäcken eftersom de oftast inte är utslitna när punkan är ett faktum.
 
Apropå att cykla fort, så ska du tolka mig som att det inte är cykeln det beror på i mitt fall...

Sen BORDE jag kunna cykla rätt fort nu med OM jag bara tränade tillräckligt. Fast min tid runt Vättern 1984 på nämnda cykel kommer jag nog aldrig att göra om tyvärr. Men det kan ju beror på att jag är så himla optimerad på annat numera... eller nåt.
 
Re: Laga punka på tubdäck.

Niclas; sa:
Jag har en gammal cykel med tubdäck och dels köper jag nya tubdäck då och då. Laga punktering på traditionellt sätt är nog omöjligt, men förra året så provade jag punkteringsspray till bilar och det funkade kanonbra. Detta förlänger livslängden på tubdäcken eftersom de oftast inte är utslitna när punkan är ett faktum.

Inte omöjligt men orealistiskt.

Hade en gammal cykelkompis med förflutet i cykelklubb som minns från sin hårda barndom hur de sprättade upp tubdäcken, lagade slangen och sydde ihop däcken igen.
Fast däcken har väl aldrig varit så dyra att detta har känts aktuellt ens när man var fattig student.
 
Det tråkiga med gamla cyklar är att slitdelar kan vara svåra att få tag på. Tillverkarna förbättrar sina produkter varje år och cykelhandlarna tar bara hem volymdelar. Redan 10 år gamla cyklar kan bli svåra att renovera pga detta.
En racer som används någorlunda frekvent till landsvägscykling kräver byte av kedja, trissor, drev och eventuellt klingor varje eller vartannat år för att fungera bra.
 
Arneri; sa:
Det tråkiga med gamla cyklar är att slitdelar kan vara svåra att få tag på. Tillverkarna förbättrar sina produkter varje år och cykelhandlarna tar bara hem volymdelar. Redan 10 år gamla cyklar kan bli svåra att renovera pga detta.

I så fall kan man vända sig till http://www.sheldonbrown.com, han är specialist på prylar till gamla cyklar. Annars kan man komma lång med lite tjurskallighet också, moderna kassetter kan plockas isär och (med viss handpåläggning) användas för att renovera äldre modeller.
 
haskell; sa:
Det där är inga tubdäck så jag skulle inte rekommendera någon att använda dem på sina tubfälgar... :)

Det gäller bara att ha tillräckligt med lim!

Hmmm nä det håller jag med om... Har bestämmt för mig att det stod tubdäck när jag la in länken men jag måste varit trött eller snurrig i huvudet.

Tack för rättningen!

/A
 
Sortimentet var ju rätt begränsat, men jag fick tag i tubdäck hos närmaste (rätt välsorterad) cykelhandlare förra sommaren.

Det fanns en eller två däck att välja på, på 80-talet valde man antagligen på 15 däck i samma butik...

Det går ju inte att komma ifrån att tubdäck är coolast. Jag kan också erkänna att även om jag hann ha en cykel med högtryckskanttrådsdäck innan den "riktiga" rejsern jag fortfarande har kvar, så har jag svårt att fatta att man tävlar på kanttrådsdäck!

(Men så är jag ju gammal också...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Hultan Gammal touring renoveras? Långcykling 14
wahcana Hållbar/långlivad gammal damcykel!??? Långcykling 4
GunnarH Gammal broms + ny fälg = dålig bromsverkan Långcykling 9
Gammal racer/ ny teknik Långcykling 2
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
AndreasLud Sverigeleden på racer? Långcykling 6
Albin_25 På lång tur med racer Långcykling 6
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
drw Racer eller något liknande? Långcykling 3
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
thureb Skärmar på Racer Långcykling 27
thureb Lagom randonneurpackning på racer? Långcykling 10
thureb Dämpning av styret på racer? Långcykling 7
Harald Nyberg "Krånglande" baknav på racer Långcykling 1
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
rolle77 Yosemite Tioga eller begagnad racer Långcykling 6
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
jbm Racer?????????? Långcykling 4
patriklantto Stänkskärm till racer Långcykling 19
A.S. Duglig racer? Långcykling 8
holmis_bigfoot.com Biltema Racer? Långcykling 3
Ralph Biltemas racer "Tioga" en bra nybörjar racer? Långcykling 4
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
Don Piero Racer Långcykling 1

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg