Jag har läst en del inlägg på forumet om långfärdscyklar och råd till dem som vill designa sina egna långfärdscyklar. De som slår mig är att råden säkert väl menade, men oftast skjuter långt över målet. Vilket gör att det blir väldigt dyrt att bygga en långfärdscykel och det behöver det inte vara. Sedan är det ju skillnad och man ska cykla runt i västvärlden eller om man ska cykla genom t.ex. Afrika. Mikael Strandberg cyklade genom hela Sydamerika på en standar 3-växlad cykel.
Nog om detta jag tänkte visa hur man bygger en långfärdscykel av lite delar som jag köpt och delar som jag har liggande efter andra cykelbyggen. Jag har tills idag bygg och byggt om ett tiotals cyklar både mountainbikes och race cyklar.
Min långfärdcykel kommer att basera sig på en Surly Long Haul Trucker ram, svart storlek 56 som är inköpt från Cyclecomponents på extrapris 3968 kr.
Steg 1: Spreja tunn rostskyddsolja i ram och framgaffel. Stål rosta som sagt och om man behandlar ram på insidan så kommer den att hålla hur länge som helst.
Nog om detta jag tänkte visa hur man bygger en långfärdscykel av lite delar som jag köpt och delar som jag har liggande efter andra cykelbyggen. Jag har tills idag bygg och byggt om ett tiotals cyklar både mountainbikes och race cyklar.
Min långfärdcykel kommer att basera sig på en Surly Long Haul Trucker ram, svart storlek 56 som är inköpt från Cyclecomponents på extrapris 3968 kr.
Steg 1: Spreja tunn rostskyddsolja i ram och framgaffel. Stål rosta som sagt och om man behandlar ram på insidan så kommer den att hålla hur länge som helst.