Bygga egna 28" hjul

Tack för tipsen:)

Är det verkligen så att 26" hjul är så mycket starkare än 28"? eller är skillnaden marginell?

Ett 26" hjul (559 mm) är teoretiskt sett ca 10% starkare än ett 28" hjul (622 mm). Den faktiska skillnaden varierar dock med fälgval och framförallt ekerspänningen. Många hjul är alldeles för dåligt spända - med låg styrka och hållbarhet som följd!

Nu är det dock viktigt att hålla isär begreppen styrka och hållbarhet. Hjulets styrka avser hur hård belastning ett hjul tål utan att kollapsa. Hjulets hållbarhet avser hur långt ett hjul kan rulla utan att ekrarna börjar gå av på grund av utmattning. Rent generellt är hjulets hållbarhet betydligt intressantare än hjulets styrka. För så länge man inte craschar med sina hjul, så håller hjulen länge.

Lite mer hjulinfo:
http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/hjul.html
http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/rikta.html
http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html

PS! Undvik att ange hjulstorleken i tum, då 26" eller 28" kan avse flera olika hjulstorlekar. Bättre då använda ISO/ETRTO-systemet http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html
/Niklas
 

Hållbarheten på däck och komforten på singletrack kan tala för 559. Det avgörande för skribenten i länken ovan är tillgången på fälgar/hjul däck och slang långt bort från avancerad cykelmarknad.
Sånt kan förvisso ändra sig med tiden men för närvarande torde 559 vara lättare att få tag på i tredje världen.

Thure
 
Man kan även slänga in en ny spelare: 584 mm, den gamla franska 650B dimensionen för touringcyklar som har fått en nytändning på senare år.
För att hålla hjulets diameter någorlunda lika kan man välja 622 hjul om man tänker sig däcksbredd max 32 mm, 584 max 42 mm och 559 för allt fetare.
Men utanför västvärlden gäller 559!
 
Hur mycket tjänar man rent pengamässigt på att bygga egna hjul?
Finns det andra fördelar jämfört med att köpa t ex custom-hjul från firma/ nätbutik?
 
Hur mycket tjänar man rent pengamässigt på att bygga egna hjul?
Finns det andra fördelar jämfört med att köpa t ex custom-hjul från firma/ nätbutik?

Rent pengamässigt sparar man nog ingenting, snarare blir det dyrare. Det roliga är att få välja allt själv från grunden: fälgar, ekrar, nav. Och att bygga hjulen, himla roligt - inte minst sen att kunna säga: Jag har byggd hjulen själv!

Men det är inte alldeles lätt. Själv måste jag sitta med handboken i handen för att få ihop ekringen. Sedan ska hjulen vara raka, runda, centrerade och med jämn och korrekt ekerspänning.

Om du alltså inte går omkring och längtar efter att få bygga ett par hjul själv så är det betydligt bättre att köpa dem färdiga, antingen custombyggda eller rent av ett par standardhjul.
 
Man kan även slänga in en ny spelare: 584 mm, den gamla franska 650B dimensionen för touringcyklar som har fått en nytändning på senare år.
För att hålla hjulets diameter någorlunda lika kan man välja 622 hjul om man tänker sig däcksbredd max 32 mm, 584 max 42 mm och 559 för allt fetare.
Men utanför västvärlden gäller 559!

Men utanför västvärlden är alternativet att bygga hjulet själv om man inte väljer 559 hjul?

Tack för alla tips, även fast det försvårar en del när det gäller mitt val av cykel och hjul storlek.
 
Man kan även slänga in en ny spelare: 584 mm, den gamla franska 650B dimensionen för touringcyklar som har fått en nytändning på senare år.
För att hålla hjulets diameter någorlunda lika kan man välja 622 hjul om man tänker sig däcksbredd max 32 mm, 584 max 42 mm och 559 för allt fetare.
Men utanför västvärlden gäller 559!

Ny och ny spelare, den dimensionen har ju funnits med mycket länge - fast det har varit knöligt att hitta vettiga däck och fälgar av god kvalitet. Det är väl tack vara de s.k. 27,5" mtb-hjulen som det åter börjar dyka upp vettiga 584 mm grejor.

Dock är det fortfarande skralt med fälg och däck i 584 mm, varför både 622 mm och 559 mm är att föredra som långfärdscyklist.
/Niklas
 
Rent pengamässigt sparar man nog ingenting, snarare blir det dyrare.

Beror helt och hållet på hur man räknar - samt inte minst vilka komponenter man väljer! Det går utmärkt att bygga både starka, hållbara och relativt lätta doningar utan att det behöver kosta skjortan.

Dessutom slipper man riskera att i framtiden behöva lägga ut många surt förvärvade pengar på att låta någon klantig reparatör rikta hjulen efter (i värsta fall) var och varannan tur, vilket spar in många sköna slantar. (Been there, done that).


Det roliga är att få välja allt själv från grunden: fälgar, ekrar, nav. Och att bygga hjulen, himla roligt - inte minst sen att kunna säga: Jag har byggd hjulen själv!

Instämmer! Men skönast är nog ändå att njuta av sina välbyggda, stabila och välbalanserade hjul mil efter mil.

Men det är inte alldeles lätt. Själv måste jag sitta med handboken i handen för att få ihop ekringen. Sedan ska hjulen vara raka, runda, centrerade och med jämn och korrekt ekerspänning.

Visst tar det lite tid i början. Räknar med 4-5 timmar/hjul som nybörjare, så ta flera pauser i jobbet (eventuellt till nästa dag). Sedan är ju bra verktyg halva jobbet, men det gäller ju det mesta, tycker jag. Särskilt ekertensiometern är ett gravt underskattad verktyg.

Dessutom går Sheldon Browns utmärkta webartikel om hjulbygge att printa ut. Ingen risk för nedkladdade cykelböcker.

Om du alltså inte går omkring och längtar efter att få bygga ett par hjul själv så är det betydligt bättre att köpa dem färdiga, antingen custombyggda eller rent av ett par standardhjul.

Med tanke på de urusla kunskaper som de flesta cykelaffärerna har när det gäller hur ett cykelhjul de facto fungerar, skulle jag rent generellt inte rekommendera att köpa några customhjul. Många av dagens svindyra fabriksbyggda hjul skulle definitivt inte nått ut på marknaden, om bara cykelreparatörerna hade vett att lära sig bygga bra hjul (som fullt ut utnyttjar hjulens potential).
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
Zion Hemmabygge av egna lowriders! Långcykling 16
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Skipper_ BOB YAK på 28" hjul Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
bikebug Biltemas hjul Långcykling 53
Daniel XY Ekra om hjul Långcykling 4
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Banankontakt Mässan På Två Hjul Långcykling 8
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
barend Fråga om hjul Långcykling 4
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
Kristoffersson Hjul? Långcykling 1
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
jd Fälgar/hjul Långcykling 2
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg