Bygga egen klättervägg

Jag håller på att bygga en egen klättervägg. Den kommer bli ca 8-10 hög. Jag har tänkt att man ska kunna ledklättra och topprepsklättra. Är det någon som har erfarenhet av att bygga klättervägg? Det är plywoodskiva (hur tjock kommer jag inte ihåg). Kan jag sätta bulthängarna (Bolt Hanger Fixe 1) på samma sätt som greppen (dvs. med bult genom inslagsmutter), eller måste jag förstärka på något sätt där jag ska ha bulthängarna? Är det någon som har någon idé om detta?

Att köpa normerna från SIS för klättervägg kostar typ 1300kr, hutlöst dyrt...

mvh

Helena Brogren
 
Har själv byggt en klättervägg som är ca 7 m hög. På den kan man bara toppa, men jag skulle inte tro att det är en bra idé att sätta fast hängarna så som greppen sitter fast. Hängarna FÅR ju inte lossna, och islagsmuttrarna är del klena när de är som bäst, och dessutom finns nog inga större garantier för att det inte är lite misslyckad gänga i, säg, var hundrade mutter.

Jag vet verkligen inte, men skulle tro att du behöver bra förankring för bulten på baksidan av skivan och nån klart bättre mutter. Maskinskruv i minst 8.8 samt stor och lämplig bricka på baksidan kan nog duga om skivan är 16 mm eller mer - och om den verkligen sitter fast.
Men jag skulle kunna tänka mig att SIS-normen är tuffare än så.
 
Hur mycket håller en plywood-skiva för? Skall väggen finnas inomhus eller utomhus? Jag vill i alla fall att ledbultar skall hålla för en del..
 
Självkart ska det bli tillräckligt tåligt för fall. Jag formulerade mig kanske lite klantigt i mitt första inlägg.

Läste om en som satt en ca 15x15cm plåtskiva på baksidan av skivan som förstärkning. Finns det fler tips? Är det någon som har bild på hur det kan lösas på baksidan för bulthängarna?

Väggen är inomhus.
 
En sån plåtbit låter bra, men sen beror det ju på vad det är för skiva samt i vilken vinkel skivan sitter. Är det en liten skiva på nån hörna, så finns en uppenbar risk att skivan lossnar också.

Normen kan nog vara bra att ta del av. Det är ju inte riktigt lagligt att kopiera hur som helst, men att läsa i ett ex som nån annan äger går säkert bra.
 
Se till att bulten som hängaren sitter i inte bara sitter i gängorna på islagsmuttern. Även om islagsmuttern tryckfördelas så är det inte säkert att själva gänghuset håller. Plywooden kommer att hålla långt mkt längre än islagsmuttern om det är plywood av bra kvalitet och tjocklek.

Jag skulle istället göra som Mezzner och Gamling säger med genomgående bult av 8.8 kvalitet genom en regel på baksidan och som är låst med bricka och mutter.

Väggtillverkaren Entre-Prises använder sig av en plåt som tryckfördelare men plåten är för det första ihopsvetsad med en kraftig gänga i mycket bra stål och för det andra är skivan fäst med träskruv vart 5cm. Det är alltså ingen infästning i regel eller stomme. Å andra sidan är skivorna 20mm (kanske mer) och en del av den bärande väggkonstruktionen.
 
Tack Robin för informationen/tipsen! Har du kanske ha tillgång till de där normerna (EN 12572-1 och 3) som man kanske skulle kunna få låna att läsa lite i?
 
Om du kan komma åt inifrån går det att förstärka islagsmuttarna med plattjärn och låsmutter bakifrån. Åtdragningsmoment skall beaktas.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg