Amerikanska byggsatser och ritningar håller en helt annan klass än grejer man kan få tag i på annat håll. Dom ritningar Nick Shade gör kan man utan problem hänga upp på väggen. Man får också alltid med fullskale mallar.
Newfound woodworks ritningar håller samma klass som Nicks (Nick jobbade ett tag hos Newfound). När jag tar fram nya modeller åt Newfound så skickar jag 3-D modeller till Newfound som man sedan gör utbredningar och AutoCAD ritningar av.
http://www.newfound.com/
Chesapeake har ett lite krångligt sätt att bygga. Man gör däcket av ett helt plystycke. Vilket gör att man får en del problem. Friborden måste göras relativt höga eftersom man inte kan böja plywooden hur mycket som helst. Man måste också göra kajaken relativt bred. Detta sammantaget gör Chesapeakes modeller ganska klumpiga och grova. Och dom är ofta väldigt vindkänsliga. För att kunna böja däcket på plats är man också tvungen att bygga med däcksbalkar vilket gör kajakerna relativt tunga.
Pygmy har alltid varit mer teknologiska än Chesapeake och man var tidiga med att använda dator och CNC-fräs. Detta har gjort att man blivit duktigare på såkallade multichine modeller. Den modell som Pymy har som är trevlig är Coho. Deras andra modeller är lite ålderdomliga och grova. En lustig detalj med Pygmy är att dom lägger plyskarvarna mitt för varandra så att man får som en rand som går runt kajaken. För en tekniker ser detta förstås lite lustigt ut hållfasthetsmässigt. Men det är inga problem eftersom skarvarna är starkare än plywooden.
Newfounds plykits håller en mycket hög klass pusselskarvs teknologi gör att man kan skarva ihop plybitarna utan att behöva rikta upp dom. Man samborrar även plybitarna så att man enkelt kan sy ihop bitarna. Det senaste är även att man nu fasar kanterna på bitarna så att dom enkelt passar ihop. Nick Shades ply Night Heron är exempel på en modernt plybygge.
Newfound har också länge varit ensamma om ett teknik kallat Hybrid det innebär att man på ett plyskrov lägger ett strip däck. Detta är ett trevligt och enkelt sätt att få till ett snyggt bygge
Rent allmänt så har stripp byggtekniken utvecklats dom senaste åren Newfound levererar CNC frästa mallar nu senast även med ett fräst spår för att göra det möjligt att bygga utan häftklämmor. Listerna har en mer utvecklad profil vilket gör det lättare att bygga. Man har även tagit fram DVD-skivor med olika byggtekniker så att även förstagångsbyggaren kan få ett snyggt resultat. Detta sammantaget har gjort att man snabbare kan bygga ett strippbygge vilket gjort att plymarknaden gått tillbaks något.
Jag har provat att ta fram CNC-frästa material satser till plywoodbyggen men jag har fått lägga ner alldeles för mycket tid på logistiken. Och marknaden har varit i det närmaste obefintlig så det skulle krävas en rejäl marknadsföring vilket jag varken har tid eller lust med. Och eftersom den Amerikanska marknaden rullar på fint så lägger jag min energi där istället
Hans Friedel
http://www.friedeldesign.se