Re: stål och svetsning??
För att förtydliga mitt tidigare inlägg så har jag ingen egen erfarenhet av "tredje världencykling" men de som uppger sig ha det pläderar för stål och jag har inte erfarenhet eller kunnighet i svetsning för att argumentera emot.
Dock har jag av andra begripit att det är inte vem som helst förunnat att svetsa avancerade CrMo rör och helst ska de väl lödas?
Dock har jag stor erfarenhet av att cykla långt i Skandinavien, mellan 3000 och 6000 km/år i dryga tiotalet år. De senaste 13000 km på alu. ram och ett är säkert för skandinaviska förhållanden duger alu. så gott som stål.
Trötter; sa:Alla skriver alltid att stål är så bra, eftersom man vid behov kan svetsa i det. Men jag börjar ifrågasätta detta så smått.
Själv har jag en gammal trotjänare till mtb, som är gjord med "vanligt" 4130 Cr-Mo stål.
Skulle svetsa fast ett fäste på framgaffeln för att få mina lowriders att sitta bättre. Men att svetsa i det stålet var ingen picknick. Fick höja strömmen så mycket att fästet som jag skulle svetsa fast, i princip smälte sönder innan det fick fäste i min CR-Mo gaffel.
Verkar som att vanliga dödliga mekaniker inte klarar av det, eller så gjorde jag nått gravt fel, svetsade så som man "brukar" göra utan lyckat resultat.
Frågan är, hur skulle en kille i tredje världen lyckas att svetsa isf.
PS! Det kanske är lättare att svetsa i Reynolds eller columbusrör, men "vanlig" Cr-Mo verkar riktigt svårt.
Nån som har tips?
För att förtydliga mitt tidigare inlägg så har jag ingen egen erfarenhet av "tredje världencykling" men de som uppger sig ha det pläderar för stål och jag har inte erfarenhet eller kunnighet i svetsning för att argumentera emot.
Dock har jag av andra begripit att det är inte vem som helst förunnat att svetsa avancerade CrMo rör och helst ska de väl lödas?
Dock har jag stor erfarenhet av att cykla långt i Skandinavien, mellan 3000 och 6000 km/år i dryga tiotalet år. De senaste 13000 km på alu. ram och ett är säkert för skandinaviska förhållanden duger alu. så gott som stål.