Viktigast att få in snabbt i sortimentet är nog förbrukningsmaterial till bra pris...det ger dig kunder som kommer tillbaka.
Se till att du har lite bas prytlar av god kvalite och lämna det breda utbudet därhän till att börja med. Men goda kontakter/kanaler/möjligheter så att du kan ta in "ALLT" vid efterfrågan är mycket viktigt.
En kniv är en kniv och de flesta behöver inte mer är en eller kanske två, sen finns det de som köper de pga GAS. men det är knappast ett beteende som du vill mata och du vill göra anspråk på att vara en seriös återförsäljare och aktör.
Att ha mer än 2-3 knivar i utbudet är nog överdrivet, och likaså kan det vara bra att begränsa sig till ett par olika tarpar. Det viktiga är att kristallisera koncepten och ta fram de bästa representanterna för dessa.
Tex:
Konceptet oförstörbar kniv som håller livet ut:
Fällkniven F1
Konceptet prisvärd baskniv som duger till allt:
Mora 2000
eller
Konceptet multifunktionellt regnställ:
Poncho + byxholkar.
Konceptet optimalt skydd för alla väder:
- valfritt bylsigt texmex plagg som går ner över rumpan + byxor-
eller
Konceptet rejäl vattenrenare som klarar mycket och tickar länge:
MSR - Waterworks
Konceptet enkel grej man förde mesta kan ha med sig:
- valfritt halvkemiskt mumbojumbo som kräver extra filtrering-
Konceptet alltid rent vatten i fickan:
Vattenreningstabletter + kaffefilter
Ja du fattar, krångla inte till det. Om nån frågar efter nått speciellt kan du ta in det på förfrågan.
Kolla på att få vara återförsäljare till nån riktigt bra mattork, mig veteligen är evermat bäst men jag har inte kollat in i frågan efter det att jag köpt min.
En stor sida av Bushcraft är DIY så material och "projekt-paket" kan vara en god ide att kolla in på.
Kunskap är viktigt, anordna gärna många förevisningsdagar och korta dags-kurser avgiftsfritt, det är nått som kostar dig lite tid (och inte är det alltid det värsta man kan göra med sin tid) men du vinner troligen många framtida kunder på det.
Se också till att du kontinuerligt lägger upp tips och trix, länkar, roliga projekt, nya tänk på gamla problem osv...ge folk en anledning att kolla in din sida nån gång i veckan.
Lycka till, det finns en herrans massa butiker som vill kasta på en så dyra nya prylar som möjligt så jag hoppas du skapar en du kan vara stolt över!