Bultning av gammal led

Förklara för mig varför det är som det är. Jag vill gärna veta varför dessa åsikter om att inte bulta är så mycket bättre än andra åsikter.

Det finns inga lagar som bryts även om man går emot all eran "etik". Dessutom är dessa åsikter inte välkända, som du kanske tror.

Det finns dokumenterad debatt om bultning som är hundra år gammal (tidigt 1900-tal i England), frågor om förstabestigning och liknande har diskuterats lika länge som sporten har funnits (sent 1700-tal). Jag tycker att alla historielösa klättrare borde läsa Per Callebergs bok ifrån 1993, där Per Calleberg bara försöker sammanfatta alla olika argument, det är inte mycket som har ändrats i Sverige de senaste 20 åren...

Bara för att ta ett par exempel ifrån minnet "idag är antalet klättrare mycket fler än förut, och fler och fler klättrare har lärt sig att klättra inomhus". Detta skrevs redan 1993!

Vilken jävla skitetik den klippan har. Jens Larssen har bultat ett utsteg till leden ".. Skål" som gör om "Nioende månaden" till en ännu mer mix-led än förut. (Bulten behövs dessutom inte om man vill fuska sig förbi kruxet på skål.

Såhär, klättrade Skål 6c (Gunnilse), tills den delar sig mot "... och grattis" 6a, men istället för att klippa bulten på ".. och grattis" klippte jag nästa bult på Skål och klättrade vidare. Har jag då hittat en ny beta och Skål är en 6a+? I alla fall så föreslår jag 6a+ som grad på Skål.

Leden Letterbox (som tråden handlar om) gjorde jag idag onsight utan bultarna, alltså leden är välsäkrad, lika många kilägg som bultlägg på ungefär samma ställen. Tittade inte förstabestigaren? Känns sjukt. Får jag ta bort bultarna nu? Då jag har uppenbarligen gjort leden i en bättre stil?

Låter som riktigt struligt med etik o leder.& varianter på den Klippan. Finns det någon klubb som har sin hand över klippan?

Det är en göteborgsklippa. Dessvärre har vi här en situation med två klubbar, en dominerad av trad och en dominerad av sport. Ganska olyckligt om du frågar mig, även om det oftast tycks funka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annakask Het potatis: bultning Klättring allmänt 73
Pialin Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven Klättring allmänt 71
Mike C Ny bultning på Rebel Yell, Vårdberget? Klättring allmänt 38
Mike C Farlig bultning, Häxan Surtant på Hallstaberget Klättring allmänt 1
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Bloggomann Gammal Bergsport-artikel om Skierfe-bestigning Klättring allmänt 16
seon Hur gammal kan en klättersko bli? Klättring allmänt 6
HiAge För gammal? Klättring allmänt 26
anka0311 Vinterbestigning - Kebnepakte Nordkammen, Halspasset, Nygrens led Klättring allmänt 3
streakingcaddis Keb Nordtoppen, Nygrens led Klättring allmänt 5
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Yokophono Skadad AC-led Klättring allmänt 5
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
gahne Småfåglar på led i Gärdsås, Gbg Klättring allmänt 0
Mike C Bulta ny led på etablerad sportklippa? Klättring allmänt 6
pzac Rabots led (Keb)? Klättring allmänt 3
Mike C Vem bestämmer om en led får stjärnor? Klättring allmänt 9
Michel.B Led på Ramberget i Götet? Klättring allmänt 4
rockmater Led på Vårdberget? Klättring allmänt 4
utomjording Quiz: Berg, led och grad? Klättring allmänt 18
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg