Kan man sporta med 6 QD som enda investering kan man ju trada med ett kilknippe som enda ytterligare investering, och då är det ändå lyxvarianten... Man behöver ju inte kilar för mer än 400 spänn och till det kan man köpa ett knippe lösa karbiner.
Sen underlättar det ju i båda fallen om man har rep och sele och lite annat också.
Ska man vara lite mindre grälsjuk kan man väl säga att det bara är klättraren själv som sätter gräns för hur mycket prylar han skaffar, och jag har ett rack som räcker för att tre eller fyra replag ska kunna trada enrepors leder samtidigt. Sportklättrare kan ju också ha några rep, en gäng skor, några dyra bromsar osv osv. - men tradracket kan absolut bli dyrast om både sport- och tradklättraren anstränger sig lika.
Det som kostar mest med min klättring i längden är nog ändå bensinen, och det är säkert också den största miljöpåverkan också (lika oåterkallelig som ett bulthål), så jag tror inte att ekonomiska argument är det man ska stödja sig på när det gäller klättring.
På de leder som det bråkas mest om brukar det f ö räcka med ett väldigt litet tradrack... En liten kam, en mässingskil och en skyhook, typ.
Om nu inte alla klättrare är både lite sport och lite tradklättrare, så är det väl ändå så att de har en massa klätterkamrater som sysslar en del med det de inte själva gör? Det borde räcka en bra bit för att dessa hyperpolariserade diskussioner kommer upp.
Som nybörjare, är det nog läge att känna in lite stämningar och traditioner om vad som gäller i sporten innan man åtminstone börjar borra själv. Det tror jag också i princip alla göra - varför det återigen mest är på forum det blir en onödigt hetsig debatt.
Jag ska nu själv försöka avhålla mig från dessa evighetsdebatter, och varje gång jag kommer på ett nödvändigt argument ska jag försöka använda sök-funktionen och troligen se att argumentet redan är framfört tidigare.