• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bulle i ryggen - Lundhags V8 Spirit

Re: Tack för alla fina tips!

Aminida; sa:
Jag har i stort sett bestämt mig för en Mjölner nu. Bärsystemet låter väldigt intressant tycker jag!

Frågan jag ställer mig nu är; 60 eller 80 liter?

Med tanke på hur stor och stark kille du har (enligt annan tråd) så känns väl 60 liter som ett självklart val. ;) Faktum är att jag nog skulle rekommendera 60 liter oavsett kille eller ej. När jag varit på vintertur med två tjejkompisar har de haft haglöfs Sho Sho 60 resp 55 liter och klarat sig bra trots all egen utrustning och sin del av det gemensamma. Du kommer nog klara dig fint med 60 liter för sommaren i alla fall!

/A

Re: Re: Tack för alla fina tips!

ala; sa:
Aminida; sa:
Jag har i stort sett bestämt mig för en Mjölner nu. Bärsystemet låter väldigt intressant tycker jag!

Frågan jag ställer mig nu är; 60 eller 80 liter?

Med tanke på hur stor och stark kille du har (enligt annan tråd) så känns väl 60 liter som ett självklart val. ;) Faktum är att jag nog skulle rekommendera 60 liter oavsett kille eller ej. När jag varit på vintertur med två tjejkompisar har de haft haglöfs Sho Sho 60 resp 55 liter och klarat sig bra trots all egen utrustning och sin del av det gemensamma. Du kommer nog klara dig fint med 60 liter för sommaren i alla fall!

/A

Hej ala!

Hahaha, javisst! Jag inser ju också att jag klarar mig med 60 liter. Men sen har jag vägt olika fördelar och nackdelar mot varandra, funderat och klurat, och till sist kom jag fram till att 80 liter är bäst. Mjölnern verkar gå att komprimera ihop, så 80 liter blir enkelt en 55 litersrygga. Smidigt! Viktmässigt skiljer det typ 100g mellan 60 och 80 liter, och prismässigt skiljer det 200kr. Jag tänker att jag kanske någon gång ska vandra nån lite längre tur själv, eller vandra med några tjejkompisar kanske. Eller nån vintertur? Så det slutade med att jag valde 80 liter.

Ska bli spännande att prova denna ryggsäck när den kommer hem om ett par dagar!

Re: -beror väl på hur mycket saker du har tänkt ha på utsidan?

estetdrägg; sa:
Det verkar ju som om ryggan är i stort sett vattentät (väven iaf) så med lite somtätning kanske man kan experimentera med att skita i regnskyddet.

Ja, det är en sak jag klurar lite över. Hur mycket regn tål den egentligen? Räcker det med att lägga en stor svart sopsäck i ryggan, eller kan man kanske helt klara sig utan en sån? Som tillbehör kan man köpa en vattentät innerpåse. Då kan man bada med sin Mjölner. Fast då kommer man inte in i den nedre öppningen längre... Jag kan ju undra lite om man verkligen behöver en sån innersäck.

Det finns bara ett sätt att ta reda på dessa saker: Stora duschtestet!

När du duschtestat Mjölner:n får du gärna återkomma med resultat. Jag funderar på samma sak .... :)

Med vänliga hälsningar,
Aina

Re: Re: Re: Tack för alla fina tips!

Aminida; sa:
Viktmässigt skiljer det typ 100g mellan 60 och 80 liter, och prismässigt skiljer det 200kr. Jag tänker att jag kanske någon gång ska vandra nån lite längre tur själv, eller vandra med några tjejkompisar kanske. Eller nån vintertur? Så det slutade med att jag valde 80 liter.

Viktmässigt skiljer det ett halvkilo enligt klättermusens sida, som jag fattar det. Det tycker jag är ganska mycket. Som sagt så klarar mina tjejkompisar en tälttur på vintern med 55 resp. 60 liter utan att ha några extrema grejer på något sätt. Tror således inte du behöver mer än 60 liter till det du nämner ovan, men det viktigaste är att du är nöjd.

Är själv lite sugen på en mjölner 60 l men skulle gärna hitta en rygga som vägde några hekto mindre.

Som sagt, kul att du verkar ha hittat rätt!

//AA

Sidofickor

ala; sa:
Viktmässigt skiljer det ett halvkilo enligt klättermusens sida, som jag fattar det.

http://www.klattermusen.se/swe/produkter/mjolner.shtml

Mjölner 60l väger enligt tabellen 2.45 kg och 80l väger 2.55kg. Skiljer alltså 100g.

Idag kom sidofickorna jag beställt! Tyget ser ut att vara riktigt bra kvalitet, och konstruktionen på rullöppningen ser ut som nåt som är tänkt hålla i många många många år. Och det är ju bra!

Men den där mojängen som man sätter fast fickorna i för att bära dem som en dagtursryggsäck - man måste ju vara McGyver för att kunna göra nåt utav det där! Inget instrunktionsblad eller nånting. Har försökt sätta fast fickorna i remmarna men hur jag än gör så blir det knasigt. o.0

Jag kanske fattar när jag ser hur själva Mjölnern hur det ska funka, inte vet jag. Annars får jag väl maila Klättermusen och fråga hur man ska göra. =P

Duschtest utfört!

Spöket; sa:
När du duschtestat Mjölner:n får du gärna återkomma med resultat. Jag funderar på samma sak .... :)

Med vänliga hälsningar,
Aina
Jag har provburit Mjölnern i en timme nu, och jag måste säga att den är mycket fascinerande! För det första tycker jag att 80 liter var lagom; Jag har ju möjlighet att själv bära tält och alla grejjer + mat i den. Det kanske inte kommer hända så ofta, men att ha möjligheten till det känns ändå viktigt.

Den blir väldigt olika beroende på vilka tåtar man drar i, det är kul tycker jag. Den känns knappt på ryggen om man ställer in den bra, jag är helnöjd! Lösningarna är riktigt snitsiga och roliga, midjebältet till exempel. Vilken universallösning!

En halvtimmes hällregn gick jag i, och den kändes liiite fuktig inuti (med betoning på lite). Jag tror att det räcker med en bra sopsäck inuti den, så håller sig grejjerna torra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annakajsa Aclima eller Lundhags varma vinter sportbh? Tjejforum 1
mariastalnacke Lundhags Motion Spirit 65? Tjejforum 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg