• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bulle i ryggen - Lundhags V8 Spirit

Bulle i ryggen!

Jag var på Stadium och provade Lundhags V8 Spirit. Men hallå, vad sysslar de med på Lundhags? Ska man ha svankrygg eller vad är meningen med detta? Det blir en bulle i ryggen som gör att jag måste svanka. Jag har ju (genom dansen) ändrat hållningen från svank till en rak sådan.

En beskrivning av kroppsform är nog på sin plats här: Jag har breda axlar (kan ha mansryggsäckar utan problem), bred rygg och breda höfter. Faktorn höfter gör att jag helst skulle vilja ha en tjejrygga.

Jag tycker att V8 Spirit verkar bra och prisvärd, men köper jag den så får jag nog skära bort "bullen" från skumgummigrejjen i ryggen. Känns lite brutalt att göra så på en ny ryggsäck.

Nån tjej med liknande kroppsform som mig som kan tipsa mig om en bra rygga?

Detta är viktiga grejjer, vill inte få ont i korsryggen för att jag har en rygga som tvingar mig till att svanka!

[Ändrat av Aminida 2006-07-27 kl 11:18]

Om du gillar ryggan i övrigt, så kan du kolla in metallskenorna vid ryggplattan. De borde gå att justera (böja) så att säcken passar din rygg.

Grundproblem

Har oxså rakare rygg och prövat med blandad framgång olika ryggsäckssystem. Som Lundhags har flera softpacks en ryggkudde av ansenliga proportioner vilket jag erfarit är synnerligen obekvämt. För oss som drar en rejäl storlek i byxor är tjejryggsäckarna intressanta då de har ett höftbälte av rättare längd och böj.
Genom att återevidera min packning samt ett flitigt studium av Jardin m fl, kom jag fram till att mat och kök måste jag bära, sova likaså, regnplagg var nödvändig, sov samt förstärkningsplagg, lite vatten och ett vattenfilter. Allt det där "bra att ha" samt extra var egentligen inte nödvändigt. Genom att konsekvent skaffa samt välja det lättaste, minsta har jag fått ner behovet av ryggsäck från 80-90 till 45-55 liter, vikten har ävenså blivit trevligare. Eftermiddagags promenaden känns inte längre lika tung ock jag är inte lika trött när jag kommer fram. Om du inte vill ha en ryggsäck med en bulle på ryggen så är det kanske på tiden att fundera på mera för komforten?
Kommer packningsvikten ner under 12 kg upphör behoven av en massa måsten!

Go tur

Mjölner?

Jag har börjat fundera lite på Mjölner (Klättermusen). Vad kostar de egentligen? Någon som har något att säga om dessa ryggor?

Har varit och köpt ryggsäck idag. Efter att ha provat och provat ett antal olika märken och modeller (Fjällräven, Lundhags, Haglöfs, Vaude...) så blev det till slut en Bergans. Tyckte precis som du att Lundhags Spirits "ryggkudde" kändes konstig, och dessutom att Haglöfssäckens axelremmar skavde mot halsen. Och att jag skulle ha en tjejmodell insåg jag rätt snart. Svårt det där med ryggsäckar...
Men den nya hoppas jag blir bra även i "verkliga livet"! Fast billigast var den inte...

Re: Bulle i ryggen!

Aminida; sa:
Jag var på Stadium och provade Lundhags V8 Spirit. Men hallå, vad sysslar de med på Lundhags? Ska man ha svankrygg eller vad är meningen med detta? Det blir en bulle i ryggen som gör att jag måste svanka. Jag har ju (genom dansen) ändrat hållningen från svank till en rak sådan.

En beskrivning av kroppsform är nog på sin plats här: Jag har breda axlar (kan ha mansryggsäckar utan problem), bred rygg och breda höfter. Faktorn höfter gör att jag helst skulle vilja ha en tjejrygga.

Jag tycker att V8 Spirit verkar bra och prisvärd, men köper jag den så får jag nog skära bort "bullen" från skumgummigrejjen i ryggen. Känns lite brutalt att göra så på en ny ryggsäck.

Detta är viktiga grejjer, vill inte få ont i korsryggen för att jag har en rygga som tvingar mig till att svanka!

Jag har själv just nu tre ryggor jag använder: Lundhags motion 65, Haglöfs climber (50-60 liter skulle jag bedömma) och en haglövs vertikal.

Nu vet jag inte hur mycket du ska bära och hur omfångsrikt det är men ett litet slag skulle jag vilja slå för haglöfs climber. En söck som är nästan helt platt längs med ryggen (ryggkudden finns men den är platt och inkräktar inte på ryggen på det sätt du beskriver). Det är ifs en av det absulut tidigaste softpacksen skulle jag tro då den är från början av 90-talet eller tidigare, fruktsansvärt enkel då det i princip bara är en slangsäck (den har en dragkedja från toppen och ner till bottenöppningen, dock ingen mellanbotten). Inga sidfickor, en toppficka i locket som rymmer en cholaskaka, ett per spännremmar, och en kompass men sedan är det ganska fullt. Kompresionsremmar i sidorna så det går att fästa separata ytterfickor om man vill och har. Tvår rejäla aluskenor i ryggen som går att at ut om man vill kapa ner den redan minimala vikten. Eller byta mot trä om man ändå vill ha stabilitet men få det lättare ändå. Ställbar rygg, nu har jag den stält i botten och då passar den mig (160cm) men den går att ställa upp och få på fullstora personer utan vidare.
Bärststemet är ok, inte mer. Det är ett rejält brett avlastningsbälte men varken det eller axelremmarna har mer än skummplast av någon sort i sig. Bärsystemet duger dock utan vidare upp till 15 kg och mer ska man nog inte packa i en säck av denna storleken.

Var man får tag på en nu är en riktig gåta, jag har en men den vill jag nog inte skilja från utan att jag erbjuds ett mycket bra pris trots att den är lagad och lite sliten. En trotjänare som jag förväntar mig att använda i många år än! Och den kommer säkerligen modifieras ytterligare sedan dess, kanske jag tar bort alla drgkedjor för att spar vikt då jag inte använder dem...vem vet.

Om det låter intresant så lägg ut en köpesanons och se om någon annan har en som bara samlar damm, en som inte används borde du utan vidare få för under tusenlappen, kanske så lite som fem hundra.

Lycka till i ryggsäckdjungeln iaf.

Var lite försiktig bara, för Haglöfs har åter en säck som heter Climber i sortimentet. En helt annan säck en den gamla klassikern (som ju var grunden till Victor, en annan klassisk säck - kanske också ett alternativ).

ImgWriter.asp

Climber, inte Climber

Re: Bulle i ryggen!

Aminida; sa:

Jag har själv en V12, är 191 cm lång och även rätt "svankig" i ryggen... måste säga att jag tycker att min säck ger bra stöd åt min rygg och det beror helt klart på det extra stöd som finns i ryggen (skumgummistoppningen), så jag antar att Lundgahgs V-serie är mest lämpad för oss som har lite svårt med "hållningen"... men det finns ju skor för olika slags fötter så varför skulle det inte finnas säckar för olika ryggar? Min flickvän har en Haglöfs Victor V60Q (tjejsäck) som hon trivs bra med. Sitter bra på ryggen och över höfterna. Lycka till!

Tack för alla fina tips!

Jag har i stort sett bestämt mig för en Mjölner nu. Bärsystemet låter väldigt intressant tycker jag!

Frågan jag ställer mig nu är; 60 eller 80 liter?

Ang. gamla Climber: Jag har en sån, 80 litersmodellen, den ljusblå. Jättebra, men nästan utsliten nu. Ett nästan-problem för mig med normala höfter (strl 32 på jeans) är längden på bältet. Det är nätt och jämnt att det går att spänna åt det på mig, det är så långt.

Son sagtt, nya climber verkar mer vara nåt helt annat. Miljoner finesser och dragkedjor..

-beror väl på hur mycket saker du har tänkt ha på utsidan?

Det har ju florerat rykten, ganska befogade kan jag tänka mig med tanke på mjölnerns konstruktion, att man i stort sätt ska bära allt som väger någonting inuti säcken istället för på utsidan. (dvs att man gärna packar tältet om det är stort innutisäcken och sen fyller på med saker runt det).

Det verkar ju som om ryggan är i stort sett vattentät (väven iaf) så med lite somtätning kanske man kan experimentera med att skita i regnskyddet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annakajsa Aclima eller Lundhags varma vinter sportbh? Tjejforum 1
mariastalnacke Lundhags Motion Spirit 65? Tjejforum 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg