budgetverkyg biltema

Mina cykelverktyg består i princip av två däckavkrängare i plast, och ett multiverktyg.

Nu tänkte jag införskaffa diverse av- och påkrängare och annat smått och gott.
Jag tänkte främst på följande Pedalarmsavdragare, Kuggkransnyckel, Kassettavdragare, Haknyckel

Men eftersom jag varken har råd eller lust med att hosta upp med de stora pengarna så undrar jag över era erfarenheter av biltemas grejer.

ett verktyg är väl ett verktyg

ha det!
john
 
Det beror lite på vad du ska jobba med. Dyrare verktyg har bättre precision, en 5 mm nyckel är exakt 5.00 mm, medan en biltema kan ha viss varians. Det är min personliga erfarenhet. Köper själv en del verktyg där.

Per
 
Jag upplever inte att dimensioner är det stora problemet, det stora problemet med billiga verktyg är hållbarheten och hur "bra" de funkar. Mekar man mycket så bör man ha hyffsade verktyg, men plockar man av pedalarmarna max nån gång om året klarar man sig bra på Biltema/Clas O/Jula etc.
 
Försök titta på utförandet och bedöm själv. En del av verktygen håller mycket hög kvalitet, vill jag påstå. Andra har ett lite billigare utförande. Finish och precision syns ju utanpå. Materialvalet är svårare, men anges ofta i någon mån i text.

Jag tycker nog att det bland de vanliga verktygen är svårt att hitta några bottennapp på Biltema. Man kan ju också unna sig verktyg som man annars rimligen inte kan försvara inköp av. Jag tänker på lite mer speciella verktyg, som dels brukar kunna var väldigt dyra i proffsbutiker och som dels är omöjliga att slita ut eftersom man använder dem så lite som fritidsmekaniker.
 
nermander; sa:
Jag upplever inte att dimensioner är det stora problemet

Det var personlig erfarenhet :( Men på de hela taget håller jag med. Det är prisvärda verktyg och om man inte använder verktygen hela dagarna finns ingen anledning att köpa Park Tools eller något annat bättre märke.

Per
 
Det beror helt på vad och hur verktyget skall användas. Själv har jag allt från proffsmaskiner till svinbilliga skitpryttelverktyg från Jula, men dom e valda med omsorg så att alla grejerna fyller sin funktion.. Man skall alltid ta i beaktande vad som kan hända om verktyget inte fungerar till uppgiften, kan verktyget förstöra mer än det gör nytta pågrund av dålig funktion/precision? Tillexempel så köp hellre en billig fast nyckel än en billig skiftnyckel..
 
Som cykelreparatöramatör så använder man inte sina verktyg så ofta att slitaget på dem blir stort och man kan stå ut med lite sämre funktion. Men det som -Patric- skriver, man ska passa sig för att använda billiga verktyg som kan ställa till med allvarlig skada. En mutter (-Patric-s exempel) är ju iofs ofta billig och lätt utbytbar, men står man ute i geografin och måste lossa/dra fast just den muttern med multiverktyget så är det trevligt om muttern inte är rund.

Jag har en vajeravbitare från Biltema som jag är nöjd med (fick tipset på Utsidan, sök så kanske du hittar diskussionen), insex och kedjepiska från Clas O + div. men samtidigt har jag ett Parktool mek.ställ samt div. avdragare.

Så blanda kvaliteten på verktygen för att optimera verktygskostnaden gentemot mekresultatet.

/Håkan
 
Hej

Håkan K; sa:
-Patric-; sa:
Håkan K; sa:
Så blanda kvaliteten på verktygen för att optimera verktygskostnaden gentemot mekresultatet.

/Håkan

haha.. där summerade du hela tråden på 2 rader!!

:)
Ja, inte har jag tid att sitta här å tjafsa... :)

/Håkan
Inbördes beundran? Vackert!! Myspojkar...! Biltema har skitbra prylar...prisvärda och något hyffsad kvalitet! ( (Hur fan stavas det? Hyfsad?)......!
 
Biltemaverktyg

Jag har följande verktyg från Biltema;
- kedjebrytare
- kasettavtagare
- vevlageravtagare (kapslade vevlager typ Shimano)
- vevarmsavdragare
- kedjepiska

Min mekfrekvens avseende underhåll är;
- bryter kedjan (Shimano) 5 till 6 ggr per säsong
- lossar vevparti och kasett bak med samma frekvens
- tar loss vevlager var tusende mil, m.a.o.vartannat år
- nya vajrar vartannat eller vart tredje år
- därutöver diverse justeringar

Till den mekfrekvensen så är verktygen ovan helt OK och mycket prisvärda. Jag har varit skeptisk till billiga kedjebrytar p.g.a. dåliga erfarenheter, men den från Biltema fungerar utmärkt att bryta Shimanokedjor och sätta dit ny nit med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
Banankontakt Cykeltransportväska Biltema Långcykling 8
muppielupp Juste cykelväska på biltema Långcykling 19
holmis_bigfoot.com Biltema Racer? Långcykling 3

Liknande trådar