Budgetknivar

Har börjat intressera mig mer för knivar av typen "skräpa i handskfacket" på sistone. Det har lett till dessa två inköp som kanske har undgått någon.

Överst en liten fastbladare från Buck, 99:- på XXL. Kass slida, och för smalt skaft för mig när allt kommer om kring, men bladformen gillar jag. Är det nån som vet om stålet är nått att ha? Den är med fulltånge, så om stålet är ok kanske det blir nått hemslöjdat skaft till den vad det lider, och kanske favoritstatus. I annat fall får den gå till nån med mindre händer.

Nederst en fällkniv från Biltema. Jag tänker mig den som en fällbar skräpmora. Glappar något lite sidledes i bladet, men bra lås, och verkar helt ok i övrigt. Hade kunnat må bra av en dubb för öppning med en hand, men vem vill lägga sån tid på en kniv för under hundringen? Det gummerade skaftet verkar vara plankat rakt av från gamla Gerber Gator, och ergonomin är det inte fel på. Nåja den bör kunna trivas i metmaskburken eller liknande.

Nån annan som har nåra liknande tips? Ville inte besudla "Den stora knivtråden" med dessa.

Bilagor

• 2014-04-09 20.27.55.jpg
    2014-04-09 20.27.55.jpg
    48.6 KB · Visningar: 1,500
Har börjat intressera mig mer för knivar av typen "skräpa i handskfacket" på sistone. Det har lett till dessa två inköp som kanske har undgått någon.

Överst en liten fastbladare från Buck, 99:- på XXL. Kass slida, och för smalt skaft för mig när allt kommer om kring, men bladformen gillar jag. Är det nån som vet om stålet är nått att ha? Den är med fulltånge, så om stålet är ok kanske det blir nått hemslöjdat skaft till den vad det lider, och kanske favoritstatus. I annat fall får den gå till nån med mindre händer.

Nederst en fällkniv från Biltema. Jag tänker mig den som en fällbar skräpmora. Glappar något lite sidledes i bladet, men bra lås, och verkar helt ok i övrigt. Hade kunnat må bra av en dubb för öppning med en hand, men vem vill lägga sån tid på en kniv för under hundringen? Det gummerade skaftet verkar vara plankat rakt av från gamla Gerber Gator, och ergonomin är det inte fel på. Nåja den bör kunna trivas i metmaskburken eller liknande.

Nån annan som har nåra liknande tips? Ville inte besudla "Den stora knivtråden" med dessa.
Tyvärr är båda skräpknivarna tillverkade i Kina. Den första är en tämligen lyckad fejkkopia på Buck 679 som i originalutförandet tillverkas i USA:

http://www2.knifecenter.com/item/BU679BKS/Buck-BuckLite-MAX-Large-Hunting-Knife-4-inch-420HC-Blade

Den andra kniven är en pinsam kopia på Gerber Gator, fast i ett uselt diskbänksstål och sorgliga toleransnivåer i ihopskruvandet.

~Paul~

PS Jag har en lista över många kinesiska Buck-kopior. Om intresse finnes så kan jag presentera den här

Ingen av knivarna verkar egentligen särskilt billig i förhållande till kvaliteten.
Man får ju en Mora Companion för 95kr, som spelar i en helt annan division än Kina-Bucken.
Angående fällkniven så får man t ex Victorinoxknivar för under och lite över hundralappen. Fick precis hem ett gäng Solo från nätbutik, som gick på 120kr/st inkl frakt. Alla gånger hellre än Biltema :)

Ajaj, det var tråkiga nyheter. Biltemakniven tar jag för vad den är, dvs skräp, men jag måste säga att den inte fyller samma nisch som en victorinox skulle göra. Lite för klena blad i dem för allroundbruk tycker jag. (med allround menar jag ren misshandel såklart) Diskbänksstål låter ju inge bra, men som sagt för användningsområdet kan det nog duga.

Däremot var det tråkigt att höra om (fejk)Bucken. Vet man om det här på XXL tro? Eller vad menas med kinakopia i det här fallet? Såld under licens från Buck?
Har du nån uppfattning om stålets kvalitet, Paul? Du skrev "lyckad fejkkopia" vilket kanske inger lite hopp...

Anmärkning: Misshandel AV, inte MED, kniven...

Fejk och fejk, XXL har ju köpt den av Buck, att de sedan väljer att producera en del av sina knivar i Kina vet ju naturligtvis alla återförsäljare väl om.

Jag har en lista över Buckknivar som är tillverkade i Kina och som är godkända av amerikanerna.

Den aktuella kniven är inte med på den listan, vilket i princip betyder att det handlar om en fejkkniv rätt igenom.

Här är listan:

283BK Nano Bantam™, 379BR Solo, 371BRW Stockman®, 372BRW Muskrat, 373BRW Trio, 375BRW Deuce, 380BRW Mini Trapper, 382BRW Trapper, 384BRW Large Trapper, 421PL Newt, 421OR Newt, 421BK Newt, 421GR Newt, 754BK NRG™, 754PLT NRG™, 754RD NRG™, 754BL NRG™, 283BK Nano Bantam™, 284BK Bantam™ BBW, 285BK Bantam™ BLW, 286BK Bantam™ BHW, 316GY Parallex™, 316BL Parallex™, 318BTTX Parallex™, 318GYX Parallex™, 318BLX Parallex™, 325 Colleague™, 326 Scholar™, 327 Nobleman™, 327TT Nobleman™, 173 Buck/Mayo Northshore™, 174 Buck/Mayo Cutback™, 179 Buck/Mayo Hilo™, 177BK Adrenaline-BK™, 177SPX Adrenaline-SPX™, 178BK Adrenaline-Ti™, 198 Mantis™, 198X Mantis™, 199 Pilot™, 199X Pilot™, 318BTTX Parallex™, 472BK Diamondback Guide™, 478BK Diamondback Outfitter™, 473BK Diamondback Guide™, 479BK Diamondback Outfitter™, 471BK Diamondback™ 4.25, 476BK Diamondback™ 3.25, 284CM Bantam®, BBW Camo, 285CM Bantam® BLW Camo, 286CM Bantam® BHW Camo, 730CMX X-Tract™ Camo, 472BK Diamondback Guide™, 478BK Diamondback Outfitter™, 224 Ulti-Mate™ Stream, 226 Ulti-Mate™ Lake, 229 Ulti-Mate™ Ocean, 815BK Utility Shears, 720BK Pruning Shears, 821BK Grip Saw, 730RDX X-Tract™, 730PLX X-Tract™, 730BLX X-Tract™, 730BKX X-Tract™, 760GRX Summit, 760BLX Summit, 760RDX Summit, 760BKX Summit, 751BLX Approach™, 751BKX Approach™, 752GRX Short Approach™, 752BLX Short Approach™, 752FGX Short Approach™, 752ORX Short Approach™, 752BKX Short Approach™, 752PLX Short Approach™, 756RD Transport™, 756PE Transport™, 756SMK Transport™, 756BL Transport™, 758SMK Metro™ LED, 758RD Metro™ LED, 758BL Metro™ LED, 758FGMetro™ LED, 759BLW Metro™, 759FGW Metro™, 759GRW Metro™, 759BKW Metro™, 759ORW Metro™, 759PLW Metro™, 759RDW Metro™, 777SMK Lumina™LED, 777BL Lumina™LED, 777RD Lumina™LED, 755RD Folding Saw, 755YL Folding Saw, 755BK Folding Saw, 757RD Camp Axe, 757YL Camp Axe, 757BK Camp Axe, 198BKX Mantis™ - All Black, 199BKX Pilot™ - All Black, 870X Bones™, 872CMX Sandman™, 872BKX Sandman™, 873X Iceman™.

Jag är således inte säker på att XXL vet till hundra procent vad det är de säljer. För vem har sagt att de fått sina knivar av Buck i USA??

När det gäller dessa fejkskräpknivar så är stålet som bäst 420J2 men i värsta fall ännu sämre. Precis som jag skrev så kan det t o m handla om 18/10 eller 18/8. Det är ett stål som man finner i bestick, kastruller och liknande.

~Paul~

Kniven du länkar till skiljer sig något från kniven som vi diskuterar. Små subtila skillnader, dock skillnader trots allt.

~Paul~

Vad består skillnaderna i? Jag tror att jag klarar att förstå de subtila skillnader som du skriver finns. Den kniv jag länkade till har nämligen identiska specar med den kniv som XXL marknadsför under samma artikelnummer och som många andra butiker också säljer.

http://www.xxl.se/jakt/knivar-och-yxor/knivar/buck-673-bucklite-max-small-kniv/p/1055592_1_style

http://www.knifestore.se/artikel/buck-673-bucklite-max-small

https://www.youtube.com/watch?v=b9upyiaWsi4

Vad består skillnaderna i? Jag tror att jag klarar att förstå de subtila skillnader som du skriver finns. Den kniv jag länkade till har nämligen identiska specar med den kniv som XXL marknadsför under samma artikelnummer och som många andra butiker också säljer.

http://www.xxl.se/jakt/knivar-och-yxor/knivar/buck-673-bucklite-max-small-kniv/p/1055592_1_style

http://www.knifestore.se/artikel/buck-673-bucklite-max-small

https://www.youtube.com/watch?v=b9upyiaWsi4
Fast jag jämför inte den aktuella kniven med den som XXL har på sin sida eller med knifestore.se-s variant. Jag tittar på kniven som Pysen78 har lagt upp.

Om du tittar på den senare så ser du att slipfasen, liksom graveringen inte stämmer, varken när det gäller placering eller stil.

Jag menar att det är en sak att presentera en officiell bild och en helt annan sak i fråga om vad man faktiskt säljer.

~Paul~

Fast jag jämför inte den aktuella kniven med den som XXL har på sin sida eller med knifestore.se-s variant. Jag tittar på kniven som Pysen78 har lagt upp.

Om du tittar på den senare så ser du att slipfasen, liksom graveringen inte stämmer, varken när det gäller placering eller stil.

Jag menar att det är en sak att presentera en officiell bild och en helt annan sak i fråga om vad man faktiskt säljer.

~Paul~

Tittar du på bilder från verkligheten (t.ex. youtube-klippet som jag länkade till) och inte leverantörens produktbilder så ser du att de knivar som säljs med den beteckningen har det utseende som TS kniv har.

033753104978_sportamore_003.jpg

Bara ett exempel men jag lämnar det här nu. Vi kan vara överens om att vi är oense i fråga om knivens "äkthet".

Det kan ju förstås vara så att det finns flera upplagor eftersom utseendet varierar nästan från fall till fall. Jag är väldigt misstänksam när det gäller äktheten.

Ja, vi kan konstatera att vi ser lite olika på den här kniven.

~Paul~

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg