Buchttoppen

Hej!

Excuse me for using English; if it's easier do reply in Swedish ... I will try to translate.

I am planning a fjällvandring in Sarek in August. It's my fourth trip.

This year Buchttoppen is one of the peaks I would like to climb.

As I'm solo, going over the glacier isn't very sensible. Also, I am not spiderman, so I am not doing the Sarektraversen.

How difficult is it to go over Vuojnestjåhkkå or Buchtkammen?

Tack så mycket!

S
 
Hej!

Jag testade en idé i somras om att ta mig till Buchttoppen söderifrån, via Svarta Spetsen. Jag hade hört om någon som tagit den vägen utan klätterutrustning, men norra sidan av berget var alldeles för brant för mig. Jag nöjde mig med den magnifika utsikten från toppen och vände tillbaka.

En annan väg upp som jag funderade på var den via Vuojnestjåkka (med nedstigning mot Tjågnårisjekna i svackan mot Spijka), men även den vägen såg obehagligt brant ut och jag kände mig rätt nöjd att jag inte försökt från det hållet. Tanken var att nå ryggen mellan Spijka och Svarta Spetsens norra utlöpare och därigenom slippa gå över glaciär. Har man väl kommit över dit förefaller det vara en lätt vandring upp till Buchttoppen.

Längs Buchtkammen har jag hört att det finns ett par hammare som kräver klättergrejer. Någon som vet närmare kanske kan fylla i.

häpp / Filiokus
 
I went up Svarta Spetsen too a couple of years ago, admired the fantastic view and turned back!

Actually I think even if there is a way over Vuojnestjåhkkå, it will be impossible to do in a day trip from the valley.

Does anyone have experience of going via Buchtkammen? Any photos?

Here is a photo link on google maps.
http://maps.google.co.uk/maps?hl=en&ie=UTF8&ll=67.425814,17.76&spn=0.019473,0.104799&t=h&z=14

Looking north of the Buchtkammen-Buchttoppen ridge, there is a long line of moraine/rubble on the glacier Gasska Sarekjekna. Maybe I will try to go along that.
 
Gustav Cronhamn

It´s not a good trip without friends. The trekking over glacier is easy. Buchtkammen is a climbing route.

The trekking over other peaks will be very long.

Look after trekking friends on this webbsajt.

Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Buchttoppen eller Akka högst? Fjällvandring 2
bo.liss Svarta Spetsen och Buchttoppen Fjällvandring 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg