Bubblor i GT

Jag har ett par NF GT byxor. Nu har jag börjat märka att på insidan av tyget får jag bubblor. Där det finns bubblor verkar det som att membranet nöts mycket snabbare och på vissa ställen har dessa bubblor gått sönder.

Är det någon som känner igen problemet ?? Är det vanligt ?

Gäller GT:s garanti för likande saker ?

MVH Robin

P.S.
Sökte lite i forumet man jag hittade bara liknade problem för Klättermusen och då dom inte anväder GT så kändes det inte så aktuellt.
D.S.

"Bubblor" i Goretex-membran

Jag har en Arc'teryx Beta LT-jacka som är drygt två år nu. Har också börjat upptäcka små "bubblor" på min huva. Jag tror att bubblorna uppkommer av att limningen eller sammanfogningen av trelagersmembranen släpper och det kommer in luft mellan dessa. Så länge "bubblan" inte blir större är det nog ingen fara att det det läcker in, men om det är som du säger, att bubblan spricker, så kan det nog komma in fukt.

Att garantin täcker en sådan sak borde vara självklart.

Delaminering...

Att G-plagg delaminerar är inte allt för ovanligt... Som tur är har ju GT en garanti som säger att plagget skall hålla dig torr i en "lifetime".

Mitt tips är att ta på ett par bomullsbyxor under G-brallorna å sen dusha på dem i 5-15 min. Om du har blöta fläckar på bomullsbyxorna efteråt är det bara att reklamera...

Delaminerade jackor vet jag flera som reklamerat med mkt gott resultat.

Lycka till...
[Ändrat av Abbe H 2003-02-14 kl 01:30]

Livstid...

... jag tror dessvärre att "livstids" garantin gäller livstiden för plagget! Dvs att de beräknar att en gtx-jacka tex skall hålla (leva) ca 3-4 år osv.

Vid delamineringar på nyare plagg så är min erfarenhet att Gore brukar vara relativt hjälpsamma med att ta reklamationer... Lycka till!

/Calle

jag reklammerade en north-facejacka (som f.ö. var den bästa jackan jag någonsin haft) som var 5 år gammal (inköpt -95), och använd uppskattningsvis 8-900 dagar totalt(!), direkt till TNF i Skottland pga delaminering i huvan.
OK, först var jag i kontakt med Outside som inte ville hjälpa till, men som sagt till slut fick jag igenom min reklammering. Helt ny jacka (som jag dock inte är lika nöjd med pga för mycket detaljer)

Livstids resonemang...

Det är ju dumt att resonera som så; att om jackan/plagget pajjar så är dess livstid över och garantin därför ogilltig...

Det skulle ju innebära att garantin var värdelös och att ingen skulle kunna reklamera (kanske ngt tillspetsat).

Jag tycker att man skall prova...

/A.

Garantier rör fabrikationsfel.

Så gott som alla garantier handlar om fabrikationsfel.
En utsliten jacka täcks därmed inte.

Så en livstidsgaranti handlar om köparens livstid, inte prylens. Men det handlar fortfarande om fabrikationsfel.

Nu har inte jag läst det finstilta i Gores garanti, men jag antar att de lovar att plagget alltid ska vara vattentätt, så länge det inte pajas av slitage eller ovarsamt bruk.

"Om Du inte är helt nöjd med funktionen (vatten-, vindtäthet och andningsförmåga) som utlovats i vår information när Du köpte Ditt GORE-TEX® plagg eller GORE-TEX® sko, lagar vi eller ersätter vi produkten. Är Du inte nöjd med produkten vänder Du Dig i första hand till inköpsstället ex butiken där Du köpt plagget.

Garantin gäller alla produkter som har en GORE-TEX® Guaranteed To Keep You Dry® hängetikett (bilden till vänster). En individuell bedömning bl.a vad gäller produktens skick och ålder görs innan ersätting regleras."

Något inte så många vet är att vi ALLTID har två års reklamationsrätt, och fel som upptäcks inom ett halvår räknas automatiskt som tillverkningsfel om inte försäljaren kan bevisa annat.

Det finns dels solklara fall när en reklamation är helt berättigad pga material eller fabrikations-fel, samt lika solklara fall nár en reklamation inte är berättigad dà felet beror pâ förslitning (ingen skulle väl komma pà tanken att reklamera ett par utslitna bildäck efter âratal av intensivt nyttjande, t.ex)

Sen finns det alltid en grâzon dár det inte är sà dár alldeles klart om det ska ses som fabrikations/material-fel eller naturlig förslitning nár en pryl gâr sönder. Hár kommer dels fabrikantens allmánna policy in (vissa friar hellre án fáller, andra tvärtom) samt i mànga lánder áven gállande lagstiftning om konsument-skydd.

Tidsbegránsade garantier ár oftast ganska missvisande: en jacka kan exempelvis anvándas mycket intensivt eller knappast alls under samma tidsrymd. Ändock gáller samma garanti. Dà ár det báttre, eller árligare, att ge "livstids garanti" pà fabrikations fel. Med detta menas att om jackan gàr sönder pga av att tillverkaren slarvat med material eller tillverkning sà ska kunden ersáttas, hur làng tid det án har gâtt. Gàr produkten dáremot sönder pga av naturlig förslitning, felaktigt handhavande etc., sà gáller denna livsttids garanti icke.

Reklamationer är f.ö. ibland lite lustiga. Det finns folk som lätt och utan problem accepterar att en vis typ av produkter har en klart begránsad livslángd, medan de kráver i princip evigt felfritt liv av andra.

Mvh / Mats

Reklamation

Gore-tex garantin är lite luddig. Personligen har jag reklamerat två jackor på samma köp. Det hela började med en Mountain Hardwear jacka som jag köpte för 3500. När den började läcka efter 2-3 år reklamerade jag den. Då fick jag lägga till 1000 kr eftersom den nya jackan var dyrare. När även denna jacka började läcka (som all Gore-tex gör efter 2-3 år) gick jag och reklamerade den. Det gick bra även den här gången men nu fick jag istället en jacka skickad till mig. Den nya jackan var av samma modell som den gamla, men i en annan färg. Lite besviken på färgen men ändå nöjd med att ha tänjt på garantin så beslöt jag mig för att acceptera det hela.

Eftersom garantin är så luddig varierar det nog lite från affär till affär och hur påstridig man själv är.
Lycka till med reklameringarna!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg