bryning

Gnidde

Apropå bryning, är det någon som har erfarenhet av skridskoslipen Gnidde eller liknande? En liten makapär som man drar på en skena i taget. Kan det vara något tro? Finns en annons på sid 63 i tidningen FriLufsliv som kom idag (4/2001).

Anders

Re: Gnidde Skatemate

ajn; sa:
Apropå bryning, är det någon som har erfarenhet av skridskoslipen Gnidde eller liknande? En liten makapär som man drar på en skena i taget. Kan det vara något tro? Finns en annons på sid 63 i tidningen FriLufsliv som kom idag (4/2001).

Anders

Jag har sedan ca 5 år använt en snarlik produkt http://www.skatemate.com/ som verkar mer genomarbetad. Jag är mycket nöjd med Skatemate som fungerar både på hockeyrör och långfärdsskridskor mm.

Gnidde kanske fungerar bra den också men verkar vara ett plagiat på Skatemate. Dessutom väger Skatemate mindre än Gnidde.

Hälsningar Thure

Re: Re: Mer om kurvmätning skillnader olika tillverkare

bennys; sa:
Personligen tycker jag det hade varit intressant att veta olika skridskors radie, effektiv åkyta samt länden på uppslipningen. Det borde vara mer intressant att diskutera dessa parametrar för skridskons karaktär än enbart skridskolängd. T ex kunde man ha en skridskolängd på 45-50 cm och variera uppslipningen istället. Vet man om de olika tillverkarna skiljer sig mycket från varandra på dessa parametrar?

/Benny

De fyra jag har jämfört skiljer sig lite grand.
Maple har kortast uppslipning följt av Almgrens, Haglöfs och Skyllermarks. Följaktligen har Maple längst effektiv åkyta och blir relativt kursstabila jämfört med totallängden.

Kurvan och tjockleken på skenan har också betydelse för hur pass mycket skenan biter sig fast. Ytterligare betydelse har placeringen av foten i längsled. Ett långt akterskepp ger också en kursstabil skridsko som dessutom inte gräver ned sig lika mycket i mjukare iskvalitéer.

Hälsningar Thure

Brant uppslipning

Oftast är kort uppslipning att föredra. Nyttan med lång uppslipning är vida överdriven. Så länge lutningen på isens "bulor" är mindre brant än skridskons uppslipning, saknar uppslipningen överhuvudtaget någon nytta. Men det är klart, kör man över ett område där det ligger fullt med fastfrusna isflak av 3 centimeters tjocklek och med skarpa kanter, kommer en längre uppslipning att göra nytta. Annars är det nog bättre att satsa på kort totallängd på skidskon och lång effektiv åkyta, dvs kort uppslipning.

GNIDDE

GNIDDE är inget plagiat på vare sig Skate Mate eller någon annan slip.
Det är en helt ny Patenterad konstruktion.
Slipmedlet utgörs av smärjelduksband, 25 mm brett.
Slipbandet flyttas i sidled c:a 2 mm åt gången allteftersom det slits.
Kostnaden för ett slipband är c:a 2,5:-.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg