Bryna knivar med björkticka

Re: Re: Re: Re: Re: för skoskav?

norpan_; sa:
Frost är generösa de tillverkar specialknivar till alla! Det är bara och åka till järnaffären så finns där lådevis:)

/mattias
Det var som fasen :) Då hade Marx och Engels rätt! Proletariatets paradis har äntligen äntrat scenen!

~Paul~

Angående fotsvampen

Är det någon som vet om det de facto har någon medicinsk effekt att använda just Björktickan vid skoskav?

För övrigt kan jag tillägga att jag skall leta upp en rejäl ticka, skära till en lämplig bit och fästa på en bräda för att testa "Natur-strigeln". Måhända återkommer det i någon form en rapport om dess för- och/eller nackdelar.

Man kan inte använda björktickan till att bryna knivar på men den har som redan sagts använts till att strigla knivar på. Strigla är inte speciellt svårt, jag brukar använda en läderrem. Förövrigt är björktickan helt vit när man skär i sönder en färsk sådan. Där är inga direkt synliga avgränsade delar i tickan som på ex fnösktickan med myselkärna, porlager osv. Har även använts som nåldyna och flöten. Kan även användas för skoskav.

/mattias

Verkar vara en person med kunskaper som inte är att förakta!
Om man är lite skaplig i hjärnan så fattar man vad han/hon menar med
skoskavs modellen, eller hur ? sen kan man ju alltid garva åt alla konstiga tips...
Kul med inlägg av kunniga på skogsliv. Fortsätt med det, du har säkert mer att komma med !
Peter
http://skuggan.alhagensmainecoon.com

Det finns orsaker till varför ursprungsbefolkningen körde med fotlapp och skohö samt mjuka skinnstövlar. De var tvingade att till varje pris undvika fotproblem.
Tre strump/socksmodellen har den fördelen att den minskar friktionen mellan våra styvare kängor och foten samt att den tillåter reglering om skav skulle uppstå och medger då plats nog till en avlastande lapp av skumgummi, läder eller björkticka samt tillhörande tejpning.
Att stringla en hård kniv på en bit ticka är inte optimalt, men när man skär tände av sin ticka har man även kvar en bra myggrök att lägga glödande-rykande vid elden. Jodå tändet måste torka-bankas-lutas och torkas igen innan det duger men det är gratis och det tillsamman med resten av tickan tjänar som alla bra ting minst två syften.
För bryning i skogen rekommenderar jag ett fickbryne av industridiamant, gärna i två grovlekar så att eventuella eggskador kan avhjälpas i fält.
//J

Att stringla en hård kniv på en bit ticka är inte optimalt, men när man skär tände av sin ticka har man även kvar en bra myggrök att lägga glödande-rykande vid elden. Jodå tändet måste torka-bankas-lutas och torkas igen innan det duger men det är gratis och det tillsamman med resten av tickan tjänar som alla bra ting minst två syften.
//J

Förmodar att du menar fnösktickan när du snackar om tände, eller? Jag har i alla fall inte lyckat med framställa något bra fnöske av björktickan.

/mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HansErik Knivar, stål och hårdhetsgrader Överlevnad 166
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg