Det sägs i literaturen att man kan bryna knivar med björkticka. Nu undrar jag hur detta går till. Gnider man kniven mot svampen, eller skär man snitt i den. Skall svampen förberedas på något sätt eller går den att använda färsk. Är det någon speciell del på tickan spm är lämpligare än andra?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bryna knivar med björkticka
- Trådstartare bananmannen
- Start datum
bananmannen; sa:Det sägs i literaturen att man kan bryna knivar med björkticka. Nu undrar jag hur detta går till. Gnider man kniven mot svampen, eller skär man snitt i den. Skall svampen förberedas på något sätt eller går den att använda färsk. Är det någon speciell del på tickan spm är lämpligare än andra?
Den har används för att strigla knivar. Hur exakt vet jag dock inte. Men jag förmodar att man skurit i sönder den innan.
/mattias
bananmannen; sa:Det sägs i literaturen att man kan bryna knivar med björkticka. Nu undrar jag hur detta går till. Gnider man kniven mot svampen, eller skär man snitt i den. Skall svampen förberedas på något sätt eller går den att använda färsk. Är det någon speciell del på tickan spm är lämpligare än andra?
Man kan inte slipa en kniv på en björkticka, men strigla går alldeles utmärkt. Gör man det med jämna mellanrum så behöver du inte bryna kniven lika ofta.
Enklaste och snabbaste sättert är att dela på själva svampen och sen köra på. Eller så skär man ut en tunnare bit och fäster på en bräda eller liknande.
Alltså frågan är egentligen av akademisk natur eftersom man alltid bär på sig någonting som kan användas för att strigla en kniv.
En ryggsäck, t ex, erbjuder oändliga möjligheter . Många av oss använder läderbälte och ytterligare andra kanske de som är gjorda i kordura eller nylon. Båda sorterna går att använda.
Tyg är ett underskattat material. Går alldeles utmärkt att strigla på. Jag har till och med finstriglat en kniv på mina bara ben!!
~Paul~
En ryggsäck, t ex, erbjuder oändliga möjligheter . Många av oss använder läderbälte och ytterligare andra kanske de som är gjorda i kordura eller nylon. Båda sorterna går att använda.
Tyg är ett underskattat material. Går alldeles utmärkt att strigla på. Jag har till och med finstriglat en kniv på mina bara ben!!
~Paul~
Man kan inte använda björktickan till att bryna knivar på men den har som redan sagts använts till att strigla knivar på. Strigla är inte speciellt svårt, jag brukar använda en läderrem. Förövrigt är björktickan helt vit när man skär i sönder en färsk sådan. Där är inga direkt synliga avgränsade delar i tickan som på ex fnösktickan med myselkärna, porlager osv. Har även använts som nåldyna och flöten. Kan även användas för skoskav.
/mattias
/mattias
för skoskav?
Hej Mattias, hur använder du den då?
/g
norpan_; sa:Kan även användas för skoskav.
/mattias
Hej Mattias, hur använder du den då?
/g
Re: för skoskav?
~Paul~
Han kasserar väl sina gamla gympadojor och snabbt slöjdar fram två sandaler av björktickan, som han raskt apterar på sina misshandlade fötterstrand; sa:Hej Mattias, hur använder du den då?
/g
~Paul~
Re: Re: för skoskav?
Hehe, ja och när jag slöjdar använder jag min exceptionellt välgjorda MORA
Man skär ut en lagom bit ur tickan och skär ett hål i biten. Lägg biten över skavet så att hålet hamnar där skavet är och tejpa över. Det blir som en distans mellan foten och skon så att det inte skaver mer.
/mattias
dePaul; sa:Han kasserar väl sina gamla gympadojor och snabbt slöjdar fram två sandaler av björktickan, som han raskt apterar på sina misshandlade fötterstrand; sa:Hej Mattias, hur använder du den då?
/g
~Paul~
Hehe, ja och när jag slöjdar använder jag min exceptionellt välgjorda MORA
Man skär ut en lagom bit ur tickan och skär ett hål i biten. Lägg biten över skavet så att hålet hamnar där skavet är och tejpa över. Det blir som en distans mellan foten och skon så att det inte skaver mer.
/mattias
Re: Re: Re: för skoskav?
2. Blir det inte en rejäl blaffa? Hur får den plats i skon/kängan?
~Paul~
1. Hm, visste inte att Frost's tillverkar specialknivar till dignorpan_; sa:1. Hehe, ja och när jag slöjdar använder jag min exceptionellt välgjorda MORA
2. Man skär ut en lagom bit ur tickan och skär ett hål i biten. Lägg biten över skavet så att hålet hamnar där skavet är och tejpa över. Det blir som en distans mellan foten och skon så att det inte skaver mer.
/mattias
~Paul~
Re: Re: Re: för skoskav?
Det var kanske inte så dumt tips om man nu inte har något annat när man står därute.
Men är det inte rätt så stor risk att man får fotsvamp då?
/g
norpan_; sa:Man skär ut en lagom bit ur tickan och skär ett hål i biten. Lägg biten över skavet så att hålet hamnar där skavet är och tejpa över. Det blir som en distans mellan foten och skon så att det inte skaver mer.
/mattias
Det var kanske inte så dumt tips om man nu inte har något annat när man står därute.
Men är det inte rätt så stor risk att man får fotsvamp då?
/g
Re: Re: Re: Re: för skoskav?
Frost är generösa de tillverkar specialknivar till alla! Det är bara och åka till järnaffären så finns där lådevis
Det hänger ju lite på var skavet är och hur stort det är. Så får man skära till en bit som passar. Men visst har man tajta dojor kan det bli svårt.
/mattias
dePaul; sa:1. Hm, visste inte att Frost's tillverkar specialknivar till dignorpan_; sa:1. Hehe, ja och när jag slöjdar använder jag min exceptionellt välgjorda MORA
2. Man skär ut en lagom bit ur tickan och skär ett hål i biten. Lägg biten över skavet så att hålet hamnar där skavet är och tejpa över. Det blir som en distans mellan foten och skon så att det inte skaver mer.
/mattias
~Paul~
Frost är generösa de tillverkar specialknivar till alla! Det är bara och åka till järnaffären så finns där lådevis
Det hänger ju lite på var skavet är och hur stort det är. Så får man skära till en bit som passar. Men visst har man tajta dojor kan det bli svårt.
/mattias
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Knivar, stål och hårdhetsgrader | Överlevnad | 166 | ||
Överlevnads knivar | Överlevnad | 56 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg