bruten paddel - skarvhylsa 30mm?

Hej!
Jag skulle öva lite på att rolla men jag hade fel teknik och för klen paddel så jag har numera två halva paddlar. Ytterdiametern på paddeln är 30mm (helt cirkulär) och jag letar efter en skarvhylsa som passar. VKVs passar på 28mms diameter och jag tror det blir lite väl bra greppassning med 2 mm diff.
(f d paddeln var inte VKV).

Någon som kan tipsa om andra skarvhylsor och var man kan köpa.

Ett sista alternativ är ju att gå till järnhadlaren och köpa ett tunt metalrör och sedan sätta skruv och mutter tvärs igenom men det blir varken bra eller snyggt tror jag. Risk att riva sig och repa kajaken, dumt om man vill hålla just vid skruven, rost, glapp - ja många nackdelar kom jag på.

/Patrik

glasfiberpaddel är det

Men blir det bra med VVS- elle rjärnhandlarens rör och hur får man paddeln att inte vrida sej utan tvärs genomgående skruv&mutter som river både mej och kajaken? Rätt att kläm-passning inte räcker men kanske med slangklämmor eller?
Ber främst om råd från de som provat, inte från de som, precis som jag, kan tänka ut teoretiska lösningar som KANSKE funkar bra. Jag inbillar mej att skravhylsor avsedda för paddling klarar de påfrestningar som en paddel normalt utsätts för.

/Patrik

hehe

Det finns flerkomponentslim som gör att du garanterat aldrig behöver bry dig om vridningar och de ynkliga laster som en paddel utsätts för.. Så du behöver inte fundera på några genomgående skruvar å sånt!

(jag skiter i vem du vill ha råd av... Jag bajsar åsikter omkring mig ändå!!)

;)

Re: glasfiberpaddel är det

tango; sa:
Men blir det bra med VVS- elle rjärnhandlarens rör och hur får man paddeln att inte vrida sej utan tvärs genomgående skruv&mutter som river både mej och kajaken? Rätt att kläm-passning inte räcker men kanske med slangklämmor eller?
Ber främst om råd från de som provat, inte från de som, precis som jag, kan tänka ut teoretiska lösningar som KANSKE funkar bra. Jag inbillar mej att skravhylsor avsedda för paddling klarar de påfrestningar som en paddel normalt utsätts för.

/Patrik

Det är inga problem med att riva sig osv. om man drar några varv med eltejp runt, vilket rekommenderas eftersom man vill minimera riskerna att det ska komma in vatten i paddeln. Att det kanske inte är så snyggt spelar väl ingen roll...

Köp en hylsa som du stoppar i paddeln, det är innerdiametern som är intressant. Borra sedan ett hål genom hela skiten och dra igenom en sprint. Tejpa och det är klart!

Jag antar att skaftet är ihåligt. Då skulle jag lägga hylsan inne i skaftet, och limma fast den med epoxy. Inte någon skitepoxy som härdar på 10 minuter utan riktig lamimeringsepoxy tex NM 275(Nils Malmgren). Om du använder filler i epoxyn så fyller den spalter bra med full hållfasthet och då behöver inte hylsan passa perfekt. Problemet är bara att om hylsan är för styv så riskerar du att bryta paddeln igen där hylsan slutar, där den kommer att utsättas för större krafter än skaftet i övrigt eftersom den kanske inte flexar lika mycket. Ett lager glasfiber + epoxy på utsidan helst i hela skaftets längd skulle kunna lösa detta problem. En hylsa kan du annars få tillsvarvad i vilken mekanisk verkstad som helst. En annan lösning är att tillverka hylsan också med glasfiberväv och epoxy. Om du använder en hylsa i någon mjukare plastsort så kolla att epoxyn fäster.
Allt beror på vad paddeln är värd och hur mycket arbete du vill lägga ner. Risken är att den aldrig blir lika stark som innan.
Jag har aldrig lagat en paddel förut utan går bara på mina tidigare kunskaper.

Hans

Re: hehe

FJS90/91; sa:
Det finns flerkomponentslim som gör att du garanterat aldrig behöver bry dig om vridningar och de ynkliga laster som en paddel utsätts för.. Så du behöver inte fundera på några genomgående skruvar å sånt!

(jag skiter i vem du vill ha råd av... Jag bajsar åsikter omkring mig ändå!!)

;)

Jag ber om ursäkt för mitt sätt att be om kommentarer. Anledningen att jag skrev som jag skrev var att jag vill att det ska bli bra och jag är rädd att förstöra paddelhalvorna helt om jag gör på något dumt sätt. Jag har dåliga erfarenheter att att limm aplatssaker med fel lim, limmet släpper efter en tid ochs edan går det inte att limma om eftersom limet förstört limytorna.
Jag vill helst undvika skruvar eftersom paddlen inte är bruten på mitten utan brottet är ungefär där jag vill hålla ena handen.
Ang krafter paddeln utsätts för så vet jag inte om det är paddlen eller de krafter de utsätts för som är ynkliga men eftersom jag lyckats bryta den så är krafterna i alla fall större än vad paddlen tål i samband med rollövning.

Just nu lutar det åt rör inuti med något bra epoxilim som fäster både på paddeln och på "innerhylsan".
Återkommer med resultatet, men fortsätt gärna tipsa. Jag ändrar mig om jag får ett bättre tips

/Patrik

Epoxy

Eftersom du lutar åt epoxy så vill jag ge dig några allmäna råd.

Epoxy fäster bra på det mesta utom mjuka och oljiga plaster tex sådan som tex vissa trädgårdsmöbler och kajaker är gjorda av.
Slipa alltid ytan så att epoxyn har stor yta att fästa på och är ren.
Epoxy är mycket känsligt för fett så tvätta med T-röd eller helst aceton om du misstänker fett.
Köp en kvalitetsepoxy tex http://www.nilsmalmgren.se/produktbas/laminering275a.html
Epoxyn tycks enligt uppgift från återförsäljaren ha nästan obegränsad lagringstid oblandad, bra om man får över.

Istället för epoxy kan även polyester användas. Den är billigare men inte lika stark och innehåller lösningsmedlet styren. Jag tror inte heller att det går att fylla spalter lika bra.

Hans

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Bruten axel och paddling Paddling allmänt 9
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg