Bruten handled, rörlighet

Hej, det är nu ungefär 5,5 veckor sen jag tog av mig mitt gips efter att ha brutit strålbenet på vänsterhanden. Nu är jag i full gång med att träna upp rörligheten i handleden. Vad jag undrar är om någon här på forumet har brutit handleden tidigare och berätta lite om hur lång tid det tog för er att få tillbaka full rörlighet, om ni fick tillbaka full rörlighet. Jag hade mitt gips i 5 veckor.

Efter att jag återhämtat mig någorlunda så tänkte jag börja klättra, jag satsade på slutet i april innan jag tog av gipset, men nu tror jag att jag kanske får skjuta upp det lite. Men ni som har klättrart och sendan brutit handen, har det påverkat er klättring något eller har ni kommit tillbaka efter ett tag?

Och en fråga till ;> har ni märkt någon skillnad på eran handled efteråt, min är lite skev om man jämför med min friska.

mvh Bernhard Bergström

Handledsbrott

Hej!

Du behöver inte känna oro för din handled.
Jag utgår ifrån att det är en fallolycka utomhus och läkaren benämnt det som en distal radiusfraktur för att svänga mig med lite termer.
Handleden kan, som du funderar kring, se lite krokig ut i vissa fall. En felställning som finns kvar efter att brottet läkt behöver inte ge några besvär.
Eftersom jag inte känner till skadans art eller direkt orsak vill jag ändå höja ett litet varningens finger:
Normalt drabbas kvinnor och äldre människor, de representerar ca 90% (ovetenskaplig gissning:)).
Då har vi kvar två alternativ för din del.

1. Du har klättrat och ramlat riktigt hårt så att inte ens en skelettstruktur som liknar Hulkens skulle räddat dig.
2. Du har skörare skelett än genomsnittet vid din ålder.

Jag "hoppas" att det är alternativ nr 1.
Är det alternativ 1 så gäller lugn läkning, träna med hjärnan, alltså ingen glättring i år.
Är det alternativ nr 2 gäller att du äter kalk, kalcium och D-vitamin.
Sen skall du ha med dig denna vetskap under resten av livet. Här är motion och kost EXTRA viktig.
Jag betonar EXTRA eftersom motion och sund kost för övrigt är nyckeln ett varaktigt välmående.
Ja, det finns några faktorer till...

För att du skall känna dig glad att du bröt strålbenet kan jag meddela att du kunde brutit båtbenet i handenistället.
Då är det dubbel gipstid och i 95% av fallen (också ovetenskaplig gissning) kommer du att få någon form av besvär i framtiden.
Ett brutet strålben, det är vad ALLA båtbensbrytare önskar sig om de kunde byta...

Oj, vad långt det blev.
Orkar någon läsa?

hej, ja det är klart jag orkar läsa. och tack för svaret. jag bröt handleden när jag åkte snowboard och landade "flat" efter jag hade kommit fel på kickern till en quarterpipe. Jag är 17 år.

Jag har inte klättrar innan men jag var i england och provade på lite och tyckte det var väldigt roligt och har bestämt mig för att börja och ta nybörjar kurser osv, när du säger ett år så blir jag lite orolig. ska det verkligen ta så lång tid ?

/Bernhard

Re: Handledsbrott

DrJonez; sa:
För att du skall känna dig glad att du bröt strålbenet kan jag meddela att du kunde brutit båtbenet i handen istället.
Då är det dubbel gipstid och i 95% av fallen (också ovetenskaplig gissning) kommer du att få någon form av besvär i framtiden.
Ett brutet strålben, det är vad ALLA båtbensbrytare önskar sig om de kunde byta...

Oj, vad långt det blev.
Orkar någon läsa?

jo jag läste, bra information rakt igenom, utom just det citerade ovan.
Båtbensbrott som upptäcks tidigt och som inte har hoppat snett, och det är en klar majoritet, läker snällt. Fast visst det tar lång tid som du skriver.
Sent upptäckta brott är en annan sak, mkt sämre resultat av gipsning, och operation krävs ofta, och det kan ändå bli framtida problem.
Strålbenet läker också nästan alltid utan problem hos barn och yngre vuxna. Ju äldre, desto större risk för stelhet och ledbandsskador som inte blir bra.

Ang hanledsbrott

Hej. Jag kan bara prata i egenskap av mina egna hanledsbrott, varav det senaste för ca 2 år sedan.
Och först gången jag bröt handleden så gick läkningen fort, och jag kunde fortsätta träning efter ca 3 veckor. Och senast så hade jag oerhörd smärta under första 3 veckorna i gips, och även väldigt ont vid användande av handen dem närmaste månaderna efter gipsborttagning. Kanske ska säga att brotten tillkommit under motocross, en under en crash i 100km/h och den senaste vid landning efter hopp i ca 40km/h till tvärstopp bara så att du kan förstå hur dem gått till. Och för mig har jag fått kvarstående men i bägge handleder bestående av ömhet och smärta vid utövande av div aktiviteter såsom tex paddling, eller arbete som belastar handlederna och vid styrketräning typ marklyft. Det jag kan rekomendera är att du fullföljer en ordentlig sjukgymnastik för att bygga upp innan du börjar klättra, för det kan medföra mycket mjukdelsskador vid handledsbrott.
Mvh
Rickard

Kanske skulle jag tillägga att såhär ser det ut statistiskt.
I det enskilda fallet kan det gå precis hursomhelst.
Eller tvärtom.

DrJonez; sa:
Normalt drabbas kvinnor och äldre människor, de representerar ca 90% (ovetenskaplig gissning:)).
Då har vi kvar två alternativ för din del.

1. Du har klättrat och ramlat riktigt hårt så att inte ens en skelettstruktur som liknar Hulkens skulle räddat dig.
2. Du har skörare skelett än genomsnittet vid din ålder.
Sannolikheten att en distal radius hos en ung kille skulle bero på benskörhet är nog att betrakta som försvinnande liten, ungefär som kvällstidningarnas larm om att "vanlig huvudvärk kan vara dödlig hjärntumör, så testar du dig" etc. Hos en äldre kvinna som tar emot sig när hon snubblar på trappen till växthuset eller den dåligt sandade garageuppfarten och blir förvånad över att ett ben är av, är det en typisk osteoporosfraktur.

Radiusfrakturer är relativt vanliga hos just unga personer, eftersom de dels pysslar med "farliga" saker (=det mesta som är roligt och snabbare än golf), samtidigt som unga människor är rappast på att ta emot sig när de faller, lämpligast med utsträckt hand. Följden blir radius- och båtbensfrakturer. Nästan alltid är det fråga om högenergivåld (dvs inte "fall i samma plan" som med den äldre damen ovan) och utsträckta händer. Snowboard är ett skolexempel, ungefär som slalom och "skidåkartumme" (ulnar collig.ruptur) eller badminton och hälseneskador (pang!).

Brorsan som är 88:a bröt sin radius häromåret. Pulkåkning i isig backe var receptet :)

tack så mycket för alla svar, även fast vissa har varit lite "skrämmande" ;> men det är alltid kul och läsa om personer som varit i samma situation, jag hoppas min handled ska läka bra och att jag slipper smärtor efteråt, just nu gör det ont när jag ska träna upp rörligheten. fortsätt gärna och skriv

tack så mycket

Baver; sa:
tack så mycket för alla svar, även fast vissa har varit lite "skrämmande" ;>

Det är nästan alltid dom som fått läkningsproblem som vill dela med sej till andra. Av flera olika skäl. Och det kan man ju få mkt hjälp av om man själv är drabbad. Risken är att man inte får reda på att de flesta brott läker utan problem!

Så det är bara att kämpa på, följa eventuella instruktioner och fr a låta tiden gå. Lite besvärligt ska det vara, jag menar har man brutit sej så har naturen inrättat det så att det SKA göra ont och bli stelt, men efter ett år eller så så är slutresultatet oftast perfekt.

Baver; sa:
tack så mycket för alla svar, även fast vissa har varit lite "skrämmande" ;>
Brorsan som jag skrev om har inte nämnt något om sin arm efter brottet, och han envisas med att både sporta rätt hårt (fotboll) och använda händerna (spelar fagott), så inte kan den plåga honom någe vidare. Då har han mer problem med sina evigt stukade fotleder, något som kan ställa till en hel del besvär.

tack för dom uppmuntrande senaste inläggen :), jag kommer kämpa för att jag ska komma igång så fort som möjligt, bara lite orolig nu i början eftersom det känns ganska annorlunda när man måste tänka på sin armn hela tiden och den begränsar en ganska mycket.

/Bernhard

Baver; sa:
tack för dom uppmuntrande senaste inläggen :), jag kommer kämpa för att jag ska komma igång så fort som möjligt, bara lite orolig nu i början eftersom det känns ganska annorlunda när man måste tänka på sin armn hela tiden och den begränsar en ganska mycket.

/Bernhard

Du undrade även om hur lång tid det tar för rörligheten att återvända.
Det varierar. Det jag vet är att den inte kommer av sej själv, det krävs rörlighetsträning.

Hållfastheten beror delvis på var brottet sitter, men generellt är det starkt när man kan klämma på brottet utan att det gör ont. Röntgenbilden ger ibland vägledning.

Trevligt att du blivit uppmuntrad. Det är annars risk att det man vanligen får höra gör att man, likt Gallerna, är rädd att himlen ska ramla ner på en.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg