Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt!

Hej!

Jag köpte mig mitt första liggunderlag för ett tag sedan. Ett Exped Dura 3R. Det kändes som ett prisvärt val, som skulle vara bekvämt och inte allt för tungt.

Nu har jag sovit med det i kanske 5-7 nätter, och varje morgon har jag brutalt ont i ryggen! Under natten vaknar jag flera gånger, med smärta i ryggen. Centralt i mitten på ryggen. Tror jag. Jag vänder och vrider på mig hela tiden under natten.

Jag föredrar att sova på sida i vanlig säng, men har också provat att sova på rygg. Det var ett stort misstag. Det gjorde allting ännu värre. Då gjorde det så ont att jag knappt kunde röra mig när jag vaknade nästa gång.

Jag har testat olika kuddar också. Allt från ultralätta uppblåsbara kuddar, 'vanliga' platta kuddar till min vanliga medelhöga kudde som jag har hemma i sängen. Ingenting tycks göra någon skillnad.

Vad ska jag göra? Jag är inte vidare pepp på att köpa fler madrasser, i hopp om att någon *kanske* är lite bättre. Jag vet att det finns ganska lyxiga madrasser, men de är ju mer för bilcamping. Jag vill ju kunna vandra och övernatta också.

Jag kan omöjligen vara den enda med det här problemet? Jag kunde dock inte hitta någon tråd när jag sökte.

Hjälp mottages tacksamt!
 
Dura 3R är 7cm tjock, dvs samma som mitt Synmat 7. Hur hårt pumpar du liggunderlaget? Själv tycker jag det känns bäst när liggunderlaget är pumpat så man känner marken när man sitter på det, men när man lägger sig ner och fördelar tyngden jämnare ligger man inte igenom det på någon punkt (även jag sover helst på sidan). För hårt pumpat kan vara obekvämt. Hur är din säng hemma, hård eller mjuk?
Har du även kollat hur jämn marken var där du sov? Visst kan liggunderlaget fixa mindre ojämnheter, men har du en knöl eller grop där du ligger blir det en direkt påverkan på rygg och kropp.
 
Då har du ju något fel på din rygg och då funkar inget liggunderlag för dej.
Naprapat är nog det enda som gäller för dej.
Jag har inget fel på min rygg. Om det var fallet, torde de ha visat sig redan.

Märkligt. Fixa ett liggunderlag som är så likt sängen som möjligt.
Mig veterligen är det antingen eller. Jag är inte vidare sugen på att bära runt ett liggunderlag på flera kilo.

Dura 3R är 7cm tjock, dvs samma som mitt Synmat 7. Hur hårt pumpar du liggunderlaget? Själv tycker jag det känns bäst när liggunderlaget är pumpat så man känner marken när man sitter på det, men när man lägger sig ner och fördelar tyngden jämnare ligger man inte igenom det på någon punkt (även jag sover helst på sidan). För hårt pumpat kan vara obekvämt. Hur är din säng hemma, hård eller mjuk?
Har du även kollat hur jämn marken var där du sov? Visst kan liggunderlaget fixa mindre ojämnheter, men har du en knöl eller grop där du ligger blir det en direkt påverkan på rygg och kropp.
Jag har provat att pumpa det både hårt och mjukt. Det blir såklart bättre när det är mjukt, men det är fortfarande problematiskt.

Sängen hemma har jag inte valt själv, men jag skulle uppskatta att den är någonstans mellan hård och mjuk. Annars föredrar jag sängar åt det hårdare hållet.

Jag är förövrigt lång och normalviktig.

Jag har alltid varit noga med att sova på bra underlag ute. Dessvärre är det samma problem även inomhus, där underlaget är idealiskt.
 
Läser man runt så verkar det ju ändå som olika liggunderlag kan fungera bra och mindre bra för olika personer.

Kanske du kan köpa ett liggunderlag hos en butik som låter dig testa hemma om det funkar eller inte?

Man kan ju också fungera på bredd och längd, hur är måtten på det liggunderlag du har idag? Ett större liggunderlag låter dig kanske röra dig lite mer med bibehållen komfort?
 
Läser man runt så verkar det ju ändå som olika liggunderlag kan fungera bra och mindre bra för olika personer.

Kanske du kan köpa ett liggunderlag hos en butik som låter dig testa hemma om det funkar eller inte?

Man kan ju också fungera på bredd och längd, hur är måtten på det liggunderlag du har idag? Ett större liggunderlag låter dig kanske röra dig lite mer med bibehållen komfort?
Det är väl kanske det enda sättet att hitta något som, kanske, fungerar.

Det jag har idag är 198 x 64 cm, eller vad deras nu långa och breda modell är på. Jag är nöjd med både bredd och längd. Jag är inte kräsen så sett när det kommer till att sova ute, jag vill bara kunna sova bra med minsta möjliga marginal. :)

Öva lite mer hemma.... Släng ut liggunderlaget på golvet, i soffan eller på ett annat liggunderlag, och testa några nätter.
Jag vet inte vad det skulle göra för skillnad dock. Jag vill inte ha med mig vare sig vår soffa eller två liggunderlag på tur. ;)

Får du ont i ryggen av vanligt cellplastliggunderlag (klassiskt icke uppblåsbart)?
Ett sådant har jag inte testat, men jag tvivlar på att min 40 år gamla kropp skulle uppskatta det. Men det kan ju vara värt att prova. Man ska ju aldrig säga aldrig, har jag hört.
 
Jag vet inte vad det skulle göra för skillnad dock. Jag vill inte ha med mig vare sig vår soffa eller två liggunderlag på tur. ;)

För att experimentera, och lära sig vad som funkar och inte, såklart. Ganska självklart att man måste prova något annat, om nuvarande inte funkar.
 
Senast ändrad:
Om du är van att sova på en relativt hård säng kanske ett mer plant sk ”självuppblåsande” liggunderlag har mer av den strukturen du är van vid? Bara en tanke.

Om du väljer tjocklek minst 38 mm (gärna 50mm) så är det ingen risk du ligger igenom det. 25mm är för tunt och inte lönt att släpa på den extra vikten jämfört med ett vanligt liggunderlag i cellplast.
 
Ett sådnt har jag inte testat, men jag tvivlar på att min 40 år gamla kropp skulle uppskatta det. Men det kan ju vara värt att prova. Man ska ju aldrig säga aldrig, har jag hört.

Testa.
Uppblåsbara liggunderlag skonar höfter och axlar från punktbelastning, men är inte nödvändigtvis skönare för ryggen.
Jag får känningar i ländryggen av uppblåsbara liggunderlag.

Cellplastliggunderlag kräver dock att man väljer underlag.
Stenhård mark är sämre än mjuk mark som tex risbevuxen mark.