Bruna i regnbrallorna?

Re: 2 par

Strykarräven; sa:
Saken är den att byxor nästan inte torkar ett skvatt om det är rejält fuktigt i luften och dessutom lite kallt.

Jag skulle säga att det beror på vad man har för byxor. Ovanstående beskrivning passar väl närmast på jeans, men det har man väl knappast på sig till fjälls numera.

Själv var jag lite skeptisk till en början men kör numera med ett par så kallade softshellbyxor av märket Klättermusen Mithril. De står emot en del fukt och torkar snabbt om de blir blöta. Några exempel:

I somras då jag var ute och traskade på glaciär överraskades vi av en rejäl störtskur. Eftersom vi var på väg mot lägret och jag inte ville dra av och på stegjärnen så behöll jag dem på. De stod emot vätan förvånansvärt bra, men eter en knapp halvtimme började det kännas lite blött i knävecken. Innan vi hann fram till lägret slutade dock regnet och då torkade de på 10 minuter när jag bar dem på mig.

Lite senare fram på hösten var jag ute och gick i smådugg som allt mer övergick i strilande regn temp 0-5 grader. Till slut tyckte jag att det började kännas lite väl även med softshellbrallorna varför jag drog på mig regnbrallorna utanpå (inga märkvärdigheter utan ett par vanliga Haglöfs som jag nu inte kommer ihåg typbeteckningen på). Efter en knapp timme hade Klättermusen-brallorna torkat inuti regnbyxorna medan vi gick.

En ytterligare variant är att ha ett par vanliga byxor "till vardags" (själv har jag ett par Lundhags, typ tio år gamla, still going strong) och ta på ett par byxholkar när det regnar. Dessa kompletteras med en längre regnjacka eller med en vanlig jacka och kilt. (Klättermusen lanserar för fullt, men det finns billigare alternativ; se http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2525.)

Varför man skulle släpa med sig ett par reservbrallor kan jag inte förstå. Ett par byxor plus regnskydd av ngt slag räcker gott. Dina M90 för kalla dagar ersätts enklast med ett par långkalsingar -- som ala konstaterade är det bra att kombinera med regnbyxor, om man nu har det. Långkalsingarna är ju dessutom bra att ha i sovsäcken om det nu skulle smälla till med lite kyla under natten.
[Ändrat av alven 2005-05-02 kl 19:56]

Re: Re: 2 par

eaglerock; sa:
Strykarräven; sa:
Saken är den att byxor nästan inte torkar ett skvatt om det är rejält fuktigt i luften och dessutom lite kallt.

Jag skulle säga att det beror på vad man har för byxor. Ovanstående beskrivning passar väl närmast på jeans, men det har man väl knappast på sig till fjälls numera.

Själv var jag lite skeptisk till en början men kör numera med ett par så kallade softshellbyxor av märket Klättermusen Mithril. De står emot en del fukt och torkar snabbt om de blir blöta. Några exempel:

I somras då jag var ute och traskade på glaciär överraskades vi av en rejäl störtskur. Eftersom vi var på väg mot lägret och jag inte ville dra av och på stegjärnen så behöll jag dem på. De stod emot vätan förvånansvärt bra, men eter en knapp halvtimme började det kännas lite blött i knävecken. Innan vi hann fram till lägret slutade dock regnet och då torkade de på 10 minuter när jag bar dem på mig.

Lite senare fram på hösten var jag ute och gick i smådugg som allt mer övergick i strilande regn temp 0-5 grader. Till slut tyckte jag att det började kännas lite väl även med softshellbrallorna varför jag drog på mig regnbrallorna utanpå (inga märkvärdigheter utan ett par vanliga Haglöfs som jag nu inte kommer ihåg typbeteckningen på). Efter en knapp timme hade Klättermusen-brallorna torkat inuti regnbyxorna medan vi gick.

Nja, menade kanske inte direkt jeans utan snarare mina tidigare fjällbyxor: Haglöfs Rabot och TNF Paramount Trail. Materialen är det nog inte fel på. Att det skulle vara skit bakom spakarna har jag också svårt att tro, eftersom regn är så jädra svårt att undvika på fjället.

I exemplen ovan hänvisar du till "en störtskur som varade en halvtimme" sant smådugg-strilregn då du dessutom använde regnbyxor utanpå. Det förvånar inte mig att dina byxor var rätt torra och dessutom torkade på kroppen (under regnbyxorna).

Om du är ute en heldag i regn + att snåren är blöta så _blir_du_blöt om benen. Har du sen sån tur att det slutar regna till kvällen och t o m blåser upp lite så torkar byxorna fort (därför tycker jag snabbtorkande syntetbyxor med tunt tyg äger alla andra varianter). Om det däremot fortsätter regna och tempen sjunker lite, så är dina byxor dyngsura när du går in i tältet, och väl därinne kan du välja mellan att a) ha byxorna i absiden där de inte torkar, eller b) ha byxorna i tältet och blöta ned din mysiga dunsovsäck.

Re: Re: Re: 2 par

Strykarräven; sa:
Om du är ute en heldag i regn + att snåren är blöta så _blir_du_blöt om benen. Har du sen sån tur att det slutar regna till kvällen och t o m blåser upp lite så torkar byxorna fort (därför tycker jag snabbtorkande syntetbyxor med tunt tyg äger alla andra varianter).

Precis! Ett par regnbyxor och ett par syntetlångkallingar räcker visserligen oftast för mig, men vill man ha ett till par byxor bör man ta ett par verkligt tunna, snabbtorkande syntetbyxor. Jag har ett par från en gammal träningsoverall som är störtbra - det behöver inte kostar mycket.

Men som sagt, jag tycker att det räcker med syntetunderställ samt regnställ. Fryser man så på med mössan.

Re: Re: Re: Re: 2 par

millimeter; sa:
Precis! Ett par regnbyxor och ett par syntetlångkallingar räcker visserligen oftast för mig, men vill man ha ett till par byxor bör man ta ett par verkligt tunna, snabbtorkande syntetbyxor. Jag har ett par från en gammal träningsoverall som är störtbra - det behöver inte kostar mycket.
Jag håller McKinley Earth Pants som en personlig favorit i klassen tunna, snabbtorkande syntetbyxor. Kostar 550:- men reas ibland. Köpte mina för 350:-

ITAB Discovery

Jag har ett par ITAB Discovery som jag använt i stort sett dagligen hela hösten/vintern då jag cyklat till jobbet. Jag har även kört dem som budgetskidbyxor vid utförsåkning och de funkar utmärkt, även om de kunde var lite vidare i benen för att få plats med pjäxorna.

Som sommaröverdragsbyxa är den nog lite väl bylsig och varm och jag skulle nog rekommendera nåt tunnare. Men vid svalare dagar funkar det bra att ha enbart denna byxa på. Den är inte impregnerad vid leverans, så yttertyget blir blött men membranet funkar bra så man blir inte blöt på kroppen. Jag körde en hemimpregnering i tvättmaskinen (TX-Direct Wash-In) och det rekommnederar jag att man gör för att hålla borta smuts och väta.

Måste också passa på att rekommendera Discoveryjackan som denna vinter fick ersätta en betydligt dyrare Helly Hansenjacka som vintercykeljacka, utförsåkningsjacka, topptursjacka, ja allt man gör utomhus egentligen! jag har använt den i princip varje dag och den har funkat helt perfekt för mina behov. Jag ser ingen poäng i att köpa en jacka för 4000kr när man kan få en för 700!!!!

/RedTop

Re: ITAB Discovery

redtop; sa:
Jag ser ingen poäng i att köpa en jacka för 4000kr när man kan få en för 700!!!!

Jag håller med till 100%. Jag har också ett par Discovery byxor och en Discovery jacka som jag har användt under hela hösten och vintern vid utomhus aktiviteter. Byxan+jackan är sköna,snygga och har massor med bra fickor. Dom har även varit helt vattentäta.Jag skulle aldrig betala mer än 1000 kronor för en jacka,så Discovery jackan för 698 och byxan för 498 kronor är perfekt.

Jag har ett par tunna microfiber byxor på dagen när jag vandrar om det är varmt. Dom är lätta och luftiga samtidigt som dom är vattenavstötande. Om det blir kallt eller om det börjar regna åker Discovery byxan på.Man behvöer enligt min mening två par byxor för vandring. Ett par luftigare microfiber byxor och ett par vattentäta membran byxor. Då är man perfekt utrustad.

/David

Re: Re: ITAB Discovery

Nordstjärnan; sa:
Man behvöer enligt min mening två par byxor för vandring. Ett par luftigare microfiberbyxor och ett par vattentäta membranbyxor. Då är man perfekt utrustad.

Håller med (som sagt).
Dock uppstår problem om man inte bara ska vandra, utan bröta omkring i skogen (gräva skyttevärn, hugga ner granar eller sånt, vad vet jag?). Då behöver man lite grövre prylar. Men om tempot är lågt kanske ett par rejäla membranbrallor är toppen.
Från Itab eller Everest, till exempel.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg