Bruna i regnbrallorna?

Tips på allvädersbyxa som inte bangar för lite regn önskas

Som alla andra försöker jag få ner vikten på min packning. Inhandlade tidigare en GT-jacka för att slippa regnjackan.

Nu undrar jag om någon kan tipsa om en byxa som kan hjälpa mig lämna också regnbyxorna hemma.

Till saken hör att jag är student, så jag har inte lust att lägga ut en miljon på ett par GT-byxor.

Byxan ska användas vår, sommar och höst.

Läste tidigare om ITABs T&P Discovery. Det verkar som den har fått både ris och ros.

Tack på förhand

Det här kanske är semantik, men vad än reklamen försöker påstå så skulle jag nog säga att alla membranplagg först och främst ÄR regnplagg, men med snyggare utsida och något bättre förmåga att ventilera ut en del fukt. Men det är ju inte alls som ett par vanliga fältbrallor.
Själv skulle jag nog inte välja att gå omkring i membranbrallor hela tiden.
Men det kanske funkar...

För att svara på din fråga: köp ett par brallor från Everest med TCS 20 000. Då får du ett membran (Dermizax) som andas avgjort bättre än Gore-tex XCR och bara en gnutta sämre än Event, enligt tester.
Problemet är väl att de mest har skidbrallor, och då är de ju ofta lite tyngre och tjockare.
Men det är plånboksvänligt :)

Regnbyxor är överskattat om du inte avser att ha dem när du sitter och häckar (typ jakt, fågelspaning motsv.). Grejen är den att man svettas som en gnu i regnbyxor och då hjälper det inte det minsta, det slutar snarare i att man har ett till plagg som är blött. Discoverybyxan har jag kikat lite på på plats i deras butik och jag måste säga att den verkar aldeles för biffig för det du beskriver. ITAB tar till rejält vad gäller tyg och det gör att de blir ganska tjocka istället. Jag har valt att använda mina skidbyxor (tierra conrad kain) för när det regnar och man tvingas sitta utomhus (stilla eller väldigt liten ansträngning). För aktivt liv har jag valt att skaffa mig ett par ITAB fjällbyxor som man vid behov kan impregnera på det mest utsatta ställena dvs, sätet, låren samt vid anklarna. Visst, man blir blöt för att inte säga dygnsur om det regnar ordentligt, men en halvtimma efter att regnet upphört är man torr igen (förutsatt att man rör på sig) Funkar hur bra som helst och dessutom behöver jag inte ödsla plats i tältet på att torka två par byxor utan kan använda det torra paret att sitta o mysa i.
go tur/Sulan

okey...

Det blir ändå en jäkla massa byxor att kånka på.

Jag hade hoppats på att klara mig med ett par byxor (såna där med dragkedja som lätt blir shorts) och ett par membranbyxor.

Men man kanske inte kommer undan att ha två par plus en regnbyxa...

Vad tros det?

Jo, det går väl. zip-offs och regnbyxor räcker väl men enbart membranbyxor är nog jobbigt. Om sedan zip-offbyxorna är snabbtorkande kan man strunta i att ta fram regnbyxorna vid en skur om man rör sig och det inte är tokkallt.

Jag har sedan några år endast använt ett par XCR-byxor under vandringar. Om man varma dagar kör med uppkavlade byxben och öppen gylf ventilerar det hyfsat. Klart det är bättre funktionsmässigt med ett par byxor för varje tillfälle, men som kompromiss tycker jag XCR fungerar bra. I alla fall i mina Norröna Dovre (ej de billigaste). Däremot är mina HH Anderdahl i Helly-tech alldeles för varma sommartid; blir sunkiga.

Hur väl brallorna ventilerar beror inte bara på membranet, utan även på tyget. Tyget i mina torkar för övrigt snabbt. Slutar det regna framme vid lägerplatsen, är brallorna nära nog torra när lägret är klart.

Raskesven

1 + 1 = 3?

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Jag hade hoppats på att klara mig med ett par byxor (såna där med dragkedja som lätt blir shorts) och ett par membranbyxor.

Det klarar du dig lugnt på (vart fick du det tredje byxparet ifrån?!)! Det lät som om du ville skippa de "vanliga" brallorna och bara med skalbrallor, vilket inte lät som en jättebra idé.

Men ett par vanliga + ett par skalbrallor är ju standardvarianten!

Själv kör jag med Itabs Traveller med avtagna ben och ett par Paclitebrallor från Tierra. Totalt 670 gram för alla byxor jag behöver.
Byxorna är knickerslånga. Tycker man att det är för kallt beror det på att man står stilla, och då kan man ju dra på sig sina regnbrallor över.
(För skogsbruk skulle jag dock dra på mig byxbenen)

Köper du allt från Itab blir det Traveller + Packaway = 580 spänn.

klättermusen megin...

...verkar vara justa.
Har ingen erfarenhet från dem men har suktat ett tag nu...
Ngn som provat?

HMFL

2 par

Jag tycker att regnbyxor är bra att ha. Må så vara att man svettas i dem om man vandrar någon längre sträcka (det är trots allt rätt få dagar då det regnar HELA dagen), men det är svårt att svetta ned innerbyxorna till motsvarande grad som de blir blöta om man går i regn och blött ris en hel dag.

Om du går med regnbyxor + vanliga byxor en hel dag, och passar på att t ex vika ned midjan på regnbyxorna när det är uppehåll, så kommer de vanliga byxorna att vara råa på kvällen. Om du kör hela dagen i bara vanliga byxor så kommer du att få vrida ur dessa innan du kryper i tältet, och sen får du nästan vrida ur dem nästa morgon också. Saken är den att byxor nästan inte torkar ett skvatt om det är rejält fuktigt i luften och dessutom lite kallt.

Således kör jag regnbyxor + vanliga byxor. Om jag hade råd och hittade en bra modell skulle jag kunna tänka mig zip-off. Mina regnbyxor är bara till för regn, och behöver således inte vara så stabila att de pallar hård nötning. Väger å andra sidan bara 2 hg.

Re: 1 + 1 = 3?

Nordesjö; sa:
anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:

Det klarar du dig lugnt på (vart fick du det tredje byxparet ifrån?!)! Det lät som om du ville skippa de "vanliga" brallorna och bara med skalbrallor, vilket inte lät som en jättebra idé.

Jag kanske var lite otydlig. Det jag menade är att jag brukar ha ett par M90 brallor med mig, ett par extrabrallor och ett par regnbrallor.

Det jag hoppades på var att kunna skippa ett par av paren utan att bli blöt i regn...

Byxor, regnbyxor och långkalsonger

Reservbyxor känns onödigt på fjället. Jag brukar ha ett par vanliga byxor, tex fjällräven eller liknande som jag har på mig när vädret är bra. Shorts klarar jag mig utan. Sen har jag regnbyxor när det regnar (tenson MPC som släpper ut endel fukt).

Det viktiga är dock att om möjligt undvika de vanliga byxorna under regnbyxorna. När det rewgnar på morgonen så tar jag direkt på mig långkalsonger och regnbyxor. Denna kombination är utmärkt! Långkalsongerna torkar väldigt lätt om de skulle bli fuktiga av svett och bidrar med komfort jämfört med bara regnbyxor och kallingar (som ofta kan bli kallt dessutom).

Kombinationen regnbyxor och långkalsonger ersätter också reservbyxorna. Jag gick en halv vecka i fjällen med denna byxkombination näf mina fjällräven spruckit totalt i baken på vägen upp mot svarta sjön. Funkade utmärkt! Har man heltäta regnbyxor typ galon kanske det inte blir så kul dock...

Ett par byxor i taget så fixar det sig!

/Andreas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg