Re: Hoppa
XPAT; sa:
Det är mycket rpqat om självmord här, det är ju inte det de tänker göraq. Om man hoppar för att ta livet av sej så hoppar man okontrollerat! Om man har koll på vad man gör så kan man nog hoppa från mycket hög höjd. Vet inte hur högt, men att kalla dem för idioter!?
Tja, om alla ville "play it safe" så hade vi inte haft mycket framgång här i världen.
Sagt av någon tidigare i denna tråd. Övning är en förutsättning för att det skall ha största möjliga chans att gå bra. Att ha hoppat från en bro på 29 meter EN gång, samt förmodligen ett antal hopp på betydligt lägre höjder, kan knappast anses som stor erfarenhet.
Visst större erfarenhet än mig men man behöver inte ha genomfört allt man har synpunkter på. Ibland räcker det med sunt förnuft och logisk tankeverksamhet, samt lite efterforskning på statistikplanet. Alt. att man kan lära sig av andras misstag.
Vad jag vill ha sagt är att OM ni skall utföra detta skall ni också se till att ni ger er så goda chanser som möjligt att utföra det korrekt. Vem vet det kanske tar ett par år att förbereda sig. Med arbete hos någon stuntman. Tagande av fallskärmscertifikat för att få klart för sig hur man manövrerar kroppen i fritt fall mm. mm. Och sist men inte minst sakta men säkert hoppa från högre och högre höjd. Till slut är ni kanske uppe på 45 meter.
Även om man har gjort det förut och det har gått bra (29 m) så finns det så mycket som Ni INTE kan påverka. Allt från dagsform till vindar mm. Och ett hopp från 45m resulterar i de flesta fall med döden om det misslyckas.
När det gäller "Tja, om alla ville "play it safe" så hade vi inte haft mycket framgång här i världen." Så skulle jag gärna vilja veta vad ett lyckat hopp från en bro 45m ovanför vatten har för chanser att bidra till utvecklingen för mänskligheten???
Det är en "viss" skillnad jämfört med de som hoppade från alla möjliga höga torn mm. i försök att lyckas med sin uppfinning av fallskärm, flygplan etc.
OM ni nu genomför hoppet så kan jag dock inget annat än önska Er lycka till!
Ni skall kanske dock prata med era nära och kära först så att de också är med på "noterna" så de inte tror att det är frågan om ett lyckat självmord. Tungt för dem att leva med det resten av livet i så fall!
Lycka till!
Mvh!
// Niklas
P.S Jag nöjer mig med 10m samt vanliga fallskärmshopp.