Brödproblemet

Det är ju väldigt gott med bröd, så vi brukar ha med oss knäckebröd och mörkt bröd på våra vandringar. Problemet är, att efter 10 dagar så består brödet mest av smulor...
Så jag efterlyser idéer för hur man skall frakta bröd på ett bra sätt, utan att vikten i ryggsäcken ökar för mycket.
En tanke är ju att ha någon sorts plastlåda att ha det i, men hur blir det då när det återstår ett mindre antal skivor, åker inte dessa omkring i burken och krossas? Plus förstås att jag ännu inte hittat en optimalt anpassad låda för en stor knäckebrödsförpackning...

Tacksam även om någon har upplysningar om att baka bröd i fält, hur blir resultatet, hur mycket bränsle går åt, recept mm.

/Pär

Dasspapper

Varför inte vika en ruta dasspapper eller en servett runt varje skiva husmans och packa i en vanlig rektangulär plastburk. Pappret gör att skivorna inte skakar sönder i burken. Praktiskt också att ha ett par "servetter" per måltid.

Mvh, Markus

Jag tror på något riktigt grovt, kompakt hembakat att ha med sig. Finns en del sorter som inte smular sig så hemskt och som "åldras med värdighet".

Vad gäller att baka ute har jag varit med och gjort bröd i stekpanna några gånger, dels vanlig pinnbrödsdeg, dels jäsbröd. Skillnaden mellan dem är väl ungefär som när man bakar dem hemma. Det är ju otroligt gott med nybakt ute, men jag skulle inte säga att det är värt besväret och bränslet, eller jobbet att diska stekpannan efteråt...

Om man däremot bor i stugor där det finns tillgång till ugn och ved tror jag att riktigt jäsbröd är en höjdare. Torrjäst och lite olika sorters mjöl - kan det bli bättre?

Det jag snarare kommer att tänka på är att brödet tar plats i ryggsäcken. Det är trevligt när det blir mer plats över till annat ju mer man äter upp. Så av den anledningen skulle jag inte vilja ha knäckebrödet i någon plastburk.

Jag tror det är bättre att köpa små 15-brödsförpackningar med knäckebröd och förvara dessa öppet i ryggsäcken. Ju mer man äter av brödet desto mer knycklar man ihop pappersförpackningen vilken skyddar lite. Viktigast av allt är nog att packa knäckebrödet ganska långt upp i ryggsäcken så att vikten inte krossar det eller att man glömmer bort det och ställer sig på packningen för att trycka ihop det lite mer med smulor som följd.

Olle

Volym/Vikt

Själv störs jag dock inte av att volymen inte minskar på grund av att man förvarar i plastburk. Vikten minskar ju och det är för mig huvudsaken. När man sticker iväg vet man ju redan hur stor säcken är volymmässigt och sällan kommer man ju hem med mer prylar än man stack iväg med :)

Mvh, Markus

Förvisso.. det beror ju på hur stor ryggsäck man har. I början brukar jag vara tvungen att pressa ganska hårt för att få ner allting. Men om man tar med sig ganska mycket knäckebröd så kan det ju kännas synd med allt för stora tomma plastbehållare i ryggsäcken. Iofs kan man ju lägga annat i dessa vartefter. Jag kanske hade fel då. :)

Sist packade jag knäckebrödet (jag äter massor!) i en vattentät påse utanpå, på sidan av ryggsäcken. Ganska bulkigt till en början, men det är ju ingen vikt, så det stör inte balansen i säcken. Inget smulande eftersom bara ett par lagomt spända remmar höll fasst det hela. Det lilla mjuka bröd jag tar med (?) hinner jag äta upp innan det smular..
Provade nåt slags färdigt stekpannebröd från blåband för några år sedan (vet inte om det finns kvar, och man kan säkert blanda ihop torrvarorna själv lika lätt). Förvisso ganska smarrigt med varmt, nygräddat bröd med en smörklick, men som sagt - ganska fippligt, det får nog ses mer som terapi för själen under regniga dagar.

Burk, utan tvekan

Jag har alltid med båda mjukt och knäcke. det mjuka brukar bli en sådan där färdigskivad halvt rundad sak som säljs överallt och heter typ "grovt råg" eller liknande. Det är i alla fall packat i en ganska stryktålig plastpåse, tills man öppnar den.

Det bästa sättet att ta med brödet är onekligen att packa det i en plastburk. Jag använder gamla 2-liters glasspaket. Bäst är Triumfglasspaket eftersom locket sitter bättre än på GB:s. Allt eftersom jag äter av brödet kan jag stoppa ner annat i burken så att dels brödet inte skramlar runt, dels jag får ner volymen vilket är mysigt efter ett par dagar ute.

Kalle

Om du vill baka så köp ett färdigpaket och baka det i kastrullen över glöd.

Jättegott!

Går säkert att göra sockerkaka på samma sett.

Jag kanske provar i år?

Finsk efterugnslimpa men inte för nybörjare

Enligt min erfarenhet finns det bara ett bröd man kan använda vid fjällvandring.

Finsk efterungslimpa från Fazer.

OBS!!!! Inte för nybörjare på bröd, ja så står det i varje fall på förpackningen.

Köp en (givetvis den oskivade varianten). Tryck ned den i den fullpackade ryggsäcken, hoppa på den, ja jag ger mig sjutton på att den är användbar i självförsvar mot vilda djur om man är i sådana trakter.

600 gr rågenergi. Om man vill motivera varför man har en dyr kniv så är efterugnslimpans skivning en utmärkt motivering.

Jag har använt den på 14-dagars Sarekturer utan problem (smulning). Eftersom den inte alltid finns hos "brödhandlaren" köper jag i tid och får den färsk och fryser in den (Den är livsfarlig redan då).
Min egen handlare brukar jag ibland be beställa hem inför fjällturer. Annars brukar ibland Coop Forum ha osv.

Prova detta karaktärsdanande bröd ( 5 miljoner finnar har inte fel, den ger SISU).

Lycka till säger
Björn som snart köper ut lite limpa

[Ändrat av Karhu 2002-06-19 kl 07:38]

Hembak

Jag äter sedan länge inte bröd på långvandringar eftersom jag tycker att det blir för tungt och skrymmande att bära på, men när det fortfarande begav sig brukade jag baka en egen variant av grovt rågmjöl med sirap och russin. Det höll två veckor utan problem och var väldigt kompakt = lättpackat.

Kanske inte lika tålig som den finska limpa som anmäldes av föregående inlägg ;-) men troligtvis betydligt mer motståndskraftig än gemene limpa.

Idag kör jag färdigblandad degblandning om jag ens har något. Jag tillagar "brödet" över eld, det är en trevlig kvällssyssla.

J

Basföda...

vad äter du i stället för bröd då??
för mig är bröd basföda vid raster, frukost och lunch. dessutom perfekt att bättra på maten med när man är extra hungrig.

/tobias

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg