Broddar med gummisula!?

ala; sa:
Jag har läst dina åsikter kring SNS-brodden i någon annan tråd där det diskuterats. Du tycker det räcker med brodden för att gå några kilometer, kanske tom åka lokaltrafik etc utan att skon tar skada eller man riskerar att halka? Jag har tyvärr inte halkskydden själv då de verkar vara lite svåra att få tag på. Jag bor i en liten stad i södra Sverige. :-/
Du har kanske redan sett det men:
För mig såg sulorna på SNS Pilot pjäxorna ut att slitas rätt fort i början. Efter det verkar det inte ha hänt så mycket. Jag skulle inte tveka att promenera några kilometer med pjäxorna.

(Om mina skridskoturer oftast bestod av en mycket stor andel promenader skull jag nog fundera på en annan utrustning där promenadkomforten blev ännu bättre. Favoritvandringskängan + fasthäl eller glapp.)

På lokalfrafiken skulle jag ta av broddarna. Det känns rätt oartigt att gå in med spikskor på buss/tåg-golvet.
 
Lasse Nilsson; sa:
För mig såg sulorna på SNS Pilot pjäxorna ut att slitas rätt fort i början. Efter det verkar det inte ha hänt så mycket.

(Om mina skridskoturer oftast bestod av en mycket stor andel promenader skull jag nog fundera på en annan utrustning där promenadkomforten blev ännu bättre. Favoritvandringskängan + fasthäl eller glapp.)

På lokalfrafiken skulle jag ta av broddarna. Det känns rätt oartigt att gå in med spikskor på buss/tåg-golvet.

Jo, jag tror det ligger mycket i det du säger med slitaget. Till en början slits de mycket men när kanten rundats av är det inte så farligt. Kanske kan nöja mig att testa med halkskydden till att börja med. Funderar också på att skaffa en alternativ pjäxa att ha för turer där det förväntas mycket promenader men det beror väl lite på hur mycket skridsko det blir framöver.

Jo, på lokaltarfiken ska nog broddarna av. Håller med helt. Har bara svårt att vänja mig vid tanken att åka buss etc i SNS-pjäxor. Å andra sidan åker jag ju tåg och buss i mina scarpa plastpjäxor när jag ska på tur i fjällen och det är ju inte bättre egentligen. Men det är en annan historia.

/Andreas
 
Efter att ha tappat skydden med broddar till mina Alfa Hafjell (SNS bindning) ett flertal gånger och med GPS:en försökt gå tillbaka samma spår och naturligtvis inte hittat dem, har jag knåpat ihop några egna med hårdgummi, LiquiSolelim, nylonband och kardborrfäste. jag bifogar länkar till några bilder som förhoppningsvis visar principen. Mitt problem är i första hand att "metallpinnen" slits vid långa promenader. Mitt behov av broddar är mindre. Den plastskena som säljs som tillbehör har också slitits ned ganska fort. Detta gör också att fästet i metallpinnen blir sämre och risken att tappa dem ökar. Skenan med broddar är inte heller så bra när man tvingas gå på hårt underlag. Jag har tyvärr inte hunnit testa mina "egentillverkade" skydd under längre promenader, men första intrycket verkar OK. Jag kommer säkert att göra vissa modifieringar.
/Magnus

http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic43d7e80078ea0_tn.jpg

http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic43d7e7e20af3b_tn.jpg
[Ändrat av xbåt 2006-01-25 kl 22:50]
 
Oj, vilken debatt det blev!
Det verkar finnan många åsikter och förslag.
Jag skulle givetvis kunna använda mig av mina kängor och Birkagrillor, vilket fungerar utmärkt vid landpassager, men nackdelen är att jag inte är lika snabb med denna utrustning. Jag vill kunna skrinna snabbt och samtidigt kunna röra mig snabbt och säkert på land, mellan sjöarna, särskilt när man är med i tävlingar...
Ett alternativ är givetvis att ha med sig ett par lätta joggingdojjor (möjligen med enkla broddar) och helt enkelt byta om vid landpassagerna. Den tid man förlorar på detta tar man troligen igen på en smidigare landpassage. Problemen med detta är möjligen att man får byta till kalla skor och som dessutom kan bli rätt blöta... Blöta skor kan möjligen funka så länga man har dom på sig, men när de har fått svalna till nästa landpassage är man nog inte så sugen att sätta på dom igen!
Nej, galoscher (som de där finska SNS-åkarna använder)eller den där kanadensiska Sportmodellen verkar rätt bra!
/Stefan
 
"Gummileverantör"

Thure! Som vanligt är det Kuntzes http://www.kuntze.se/index.asp?SidID=8 som står för materialet. De har en mängd olika gummikvaliteér. Den kvalitet jag köpte kunde sågas och borras utan problem. Din idé verkar intressant skall göra några test.

Stefan! Medger att mitt hembygge inte är intressant för tävlingssammanhang.

/Magnus
 
Yaktrax PRO

Hej!
Lade, för ett tag sen,ut en tråd om dessa halkskydd. Fick inga svar som gav något av värde. Men köpte i alla fall dessa. Och dom funkar ypperligt. Har dock ingen uppfattaning om hur tufft du kommer att slita på dina broddar MEN dessa halkskydd (PRO-varianten)används av brevbärarna i Norge och då bör dom ju vara förhållandevis slittåliga.
DU hittar dom på http://www.yaktrax.com

Hälsningar
Ingela
 
xbåt; sa:
Efter att ha tappat skydden med broddar till mina Alfa Hafjell (SNS bindning) ett flertal gånger och med GPS:en försökt gå tillbaka samma spår och naturligtvis inte hittat dem
Efter första tappen har det blivit en vana att då och då titta ner efter "flärpen" som sticker fram framför skon. Om den saknas så ligger skyddet inte så långt bort. För min del så är det inte ett stort problem, men ändå något jag gärna skulle slippa.



Jag tror att mina har lossat på alla underlag; grusväg, stigar, skog och snårig mosse. Vad jag minns har jag inte tappat dem på asfalt eller klippa. Är det någon som har någon idé om varför de släpper? Vad är det som tar tag i dem och putter loss dem? Lossas de från fram eller bakkanten?

Mina funderingar:
För att lossa dem genom att trycka på flärpen i framkanten behövs det en kraft på kanske 10-20 N (gissning). Den kraften borde kännas om något hakar fast i flärpen, i alla fall under grusvägspromenader.

Att de skulle lossa gradvis verkar inte troligt, de trycks ju på plats med hela kroppstyngden i varje steg.

Vad skulle kunna komma in och lossa dem bakifrån? Jag har aldrig hittat gruskorn eller liknande mellan brodd och pjäxa.

Sammanfattning: Jag har ingen aning om vad som orsakar att brodden lossnar. Det är kanske olika fenomen som ligger bakom tappande på olika underlag.


Förra vintern borrade jag små hål i flärpen. I hålen fäste jag fångremmar av tunn resår. Tyvärr nöttes resåren snabbt av. Funderar på att testa stabilare fångremmar i vinter. Gärna en konstruktion som på något sätt fäster broddarna vid vristen när man åker skridskor, så att de finns riktigt lättillgängliga vid landpassager.
[Ändrat av Lasse Nilsson 2006-01-26 kl 13:28]
 
Jag vet inte heller!

Lasse! Jag vet inte heller orsaken till att broddarna lossnar. hittade en udda brodd som jag försökte kolla. Att fästkraften minskar efter slitage verkar nog vara riktig. Jag försöker bifoga några bilder som visar att godset i brodden har minskat radikalt efter slitage och vid test krävs nästan ingen kraft för att de skall lossna. En tänkbar förklaring kan vara att broddskenan är styv och att skosulan är böjlig och att när man går i tex terräng uppstår det någon form av "skjuvning" mellan den böjliga sulan och den stela brodden så att den lossnar. Dålig konstruktion är det i alla fall både när det gäller materialval och fästmetod, så det är väl bara att fortsätta knåpa.
/Magnus

http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic43d8e7ac4143d_tn.jpg

http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic43d8e7873eb46_tn.jpg
 
Kanske orsaken?

Beklagar att jag inte kollade innan förra inlägget. Här kanske eventuell orsak finns till att broddarna lossnar. Jag antydde att sulan är mer böjlig än skälva broddskenan. Vid koll visar det sig att när sulan böjs så kommer broddskenan att vara mera rak, eller peka ut från skon. Detta ger i princip en momentarm som gör att "snäppet" runt pinnen lätt lossnar. Det är väl inte helt osannolikt att sulan böjs mera under promenader i "skogen" än på slät väg vilket skulle stämma med Lasses erfarenhet. Jag får inte fram några bra bilder men här kommer ett nytt försök .
/Magnus

http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic43d8f5c38278d_tn.jpg
http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic43d8f5ecf2e86_tn.jpg
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg